Jag vet inte om detta fungerar för andra, men det här fungerade för mig
@Migo att ta mig iväg och fortsätta gå till tandläkaren och tandhygienist varje år:
(nu är jag nästan ok med att ta mig till tandhygienisten, men det har varit en lång resa)
Jag säger från början när jag bokar tid/träffar tandsköterska/tandläkare - att detta är skitjobbigt och det absolut värsta jag vet och att jag behöver en tandläkare som förstår och respekterar detta och lyssnar på mig HELA tiden.
När det är dags för undersökning på poängterar jag detta igen.(och detta gör jag varje gång oavsett om det är till tandhygienisten jag träffat senaste 6åren eller en ny tandläkare)
Samt att:
Jag vill inte ha "pekpinnar" att jag inte varit dit på x år, att jag har hål, tandsten etc.
Att jag vill ha förklarat i varje steg VAD de gör, varför och vad jag eventuellt kan uppleva.
Ex på hur tandläkaren kan säga "nu ska jag känna på ditt tandkött, jag vill se om du har "fickor", om tandköttet blöder och det kan ev upplevas som y". Nu har jag gjort detta och jag såg att det var så här. Nu ska jag kontrollera X, det går till så här och då kontrollera jag det här osv....
Jag berättar att jag vill tandläkaren stämmer av vart eftersom, och stämmer av hur jag kan signalera om jag behöver en paus. Och att tandläkaren när denne märker att mina käkar åker ihop, stannar upp. kontrollerar att jag är ok, och sedan kan denne fortsätta.
Stämmer av vid ev lagning att jag får bedövning, och tandläkaren stämmer av och ser till att utöka om det behövs (samt när det var dragning se till att jag fick remiss/lugnande osv).
och som jag sa i förra inlägget - de tandläkare som jag märker inte förstår/respekterar hur jag känner får inte göra något mer än eventuellt ta röntgenplåtar. Jag märker ganska så fort om jag får förtroende för någon eller inte, och till en tandläkare sa jag nästan direkt att det var bara plåtarna han fick ta ta och inget annat. Skulle det behövas lagas så fick han lämna över till någon annan.