Förarvek hund

Mysgrisen

Trådstartare
Jag har aldrig fått grepp om det där med förarveka hundar.

Hur vet man om en hund är förarvek?
Hur beter den sig (i träning och till vardags)?
Hur tränar man bäst en förarvek hund?

(Frågar man inte så får man aldrig veta;))

Senast ändrad:
Sv: Förarvek hund

Jag har ingen vana alls av förarveka hundar då mina tidigare varit mycket "på".

Men nuvarande, Loka, är rätt vek runt människor. Hon kryper väldigt mycket, är väldigt underlägsen, visar upp magen ofta och gärna, gömmer svansen, sänker öronen och "fjäskar". Tar jag i för mycket när jag bannar (glömmer mig ibland och gör som jag gjorde med förra hunden) så rullar hon ihop sig av förskräckelse.
Som tur är, är hon också öppen, glad och framåt. Så jag ser det inte som något problem så länge jag kommer ihåg att ta det lite mildare själv och tränar med mycket mycket beröm och uppmuntran för att få upp självförtroendet på henne. Samtidigt som jag försöker undvika att "dalta" med henne, hon får gärna bli lite tuffare men hon får ju inte en inbjudan att ta över direkt...;)

Litet stickspår. Igår när jag var i tvättstuga passade hon på att sno en hel avokado som låg på köksbänken. Jättemumsig tydligen. Hon lämnade dock skalet och kärnan kvar på köksmattan... :rofl:
Hon är verkligen ROLIG att leva med. :)

En förarvek eller allmänt vek hund tycker jag enligt egna erfarenheter ofta är som skogstrollet skrev "fjäskig", samt lättstressad och flyktig. Nu tänker jag iof på förarvek i lite mer negativ bemärkelse. En vek hund "minns" väldigt bra och det är ju minnesbilder man jobbar med när man sysslar med träning osv.
Till vardags tycker jag att veka hundar är lätta att dressera, dom lär sig fort vad som är fel och vad man får göra..men i lite mer "seriösa" träningssammanhang kan det bli ganska jobbigt. Det gäller att vara väldigt mjuk (läs inte mesig) i sitt kroppspråk och man får ofta tycker jag agera lite mycket coach till en sån hund för att självförtroendet dalar snabbt och jag uppfattar det också som att dom är känsliga för intryck. Korrigering funkar sällan på veka hundar i träningssammanhang. Fördelen om det inte kom med är att dom ofta är lättlärda och inte riktigt lika mycket ögontjänare som lite hårdare hundar. Det mesta går fort att pränta in i skallen kort och gott.

Hårda hundar är ju tvärtom, dom kan ofta uppfattas som "tröga" iom att dom inte tar intryck lika bra (ex korrigering) och det är i regel svårare att mata in vad man vill ha sagt i skallen på dom och få det att stanna där. Vissa som sysslar med skydd föredrar hårda hundar, antagligen av just den anledningen att hunden ofta "glömmer" sådant som kan uppfattas lite obehagligt låt säga konfrontation osv. Jag tror dock att de flesta är överens om att hårdhet inte är att föredra om en hund ska jobba med förare, de flesta vill nog ha en lagom hund.

Hoppas du förstod något, jag försökte förklara så enkelt jag bara kunde.:D

Senast ändrad:

Tack för era svar.

Jag tycker att det verkar som att min valp är "vek" (eller förig som jag kanske hellre vill tänka det som).

Min hund är jättevek. Det är ett problem. Jag har svårt att peppa henne. När vi ska göra något trix typ så kryper hon bara ihop om jag försöker ge henne godis. Kampa med trasa eller så är inte tal om... Den som kan kampa och leka ordentligt med min hund är min 10-åriga son, det är en fröjd att se dem :love:

Nu har jag aldrig hört detta uttryck men jag förstår ju innebörden.
Upplever ofta att vekheten är genomgående, alltså att en hund som är förarvek också är vek av naturen när det gäller det mesta. Sen kan ju djur vara kuvade av dåliga erfarenheter och därför vara rädd för människor/flyktig eller liknande, men ändå vara tvärt om mot andra hundar.

Min syster hade en riktigt vek hund som faktiskt, vid en promenad, flydde hem när matte röt till då hon tänkte jaga en flock fåglar. Hon var rädd för mycket dock, stressad och omplacerades slutligen i ett hem där det var lugnare. Bor mitt i skogen hos en kvinna som jämt är hemma med sina hundar, inga barn etc. Bara är.

Min egen hund är absolut inte rädd. Men han har respekt för människor. Och hundar. Han är framåt, pigg och glad. Aktiv hund som inte blir rädd när ngt händer, han är med på byggerna, har dragkamp med grävmaskinerna och litar på sin förare otroligt väl - hoppar upp, över och i saker utan att eg veta om han klarar det eller vad som finns bakom. Så han är som sagt inte vek eg. men när han gjort fel eller husse blir arg så blir han riktigt fjäskig, hamnar på rygg och ser otroligt underlägsen ut. Det räcker med att man säger "vad är det här?" så blir han en platt fläck på golvet. Ändå har han aldrig blivit slagen, ingen har någonsin varit våldsam eller högljudd. Så visst kan man kanske tycka att han är lite förarvek. Han är en underlägsen individ. Andra hundar intresserar honom sällan, men han gör aldrig heller anspråk på ngt heller utan går undan om ngn försöker sätta sig på honom - dvs är underlägsen.

Han har dock aldrig flytt från oss utan vill snarare krypa upp i famnen när han visar sig underlägsen - vilket han dock inte får vid såna tillfällen.

Jag tror att det är bra att uppmuntra en vek hund. Att göra mycket med den som är lätt men ändå är något. Försöka stärka dess självförtroende och förtroende till sin förare med små medel. Låta den lyckas, undvika negativ förstärkning, se till att inte pressa den för hårt/låt den inte misslyckas eller tvivla på sig själv.

Valpar är ju underlägsna ofta. En tuff valp är nyfiken, framåt, undersöker och hämtar sig bra efter att ha blivit skrämd. Det är jätteviktigt. Att hunden kan släppa rädslan lätt/snabbt. En vek/orolig hund kan tex gömma sig när det kommer folk, när den hör ovanliga ljud, när det knackar på dörren, blir orolig när den blir tillsagd... etc.

Om du märker att den ofta backar för människor är detta ett dåligt tecken. Men måste inte vara hela världen heller. Miljöträna hunden, låt den vara med mycket, på alla möjliga ställen, men utan att den blir stressad eller rädd. Man får ta ett steg i taget.

Se till att den har en plats att vara ifred på. Hitta en grundtrygghet åt den som den kan stötta sig mot. Är man oerfaren kan det ju vara bra att ta hjälp av en tränare eller liknande som är bra med veka hundar, om det är så att den är väldigt vek när den blir äldre. Så att ni får ngt att jobba med. Men det behöver inte alls vara så allvarligt. Valpar är ju bebisar. De behöver trygghet, värme och aktar sig för faror. De är ju ännu sårbara.

Våran valp kampar gärna, är inte rädd för andra männsikor eller djur.

Han fjäskar dock gärna för oss, eller vad man ska säga.

Har otrolig koll på mig när vi är ute, men inte så att han inte vågar springa omkring och leka.

Han verkar vilja vara till lags liksom.

Jag kanske inte riktigt har fattat det där med förarvek hund, men jag jämför honom med vår terrier som inte alls var så här när han var liten valp.

Vad svårt det här var!

Jag vill ju verkligen göra rätt från början med valpen.

Valpar är ju underlägsna ofta. En tuff valp är nyfiken, framåt, undersöker och hämtar sig bra efter att ha blivit skrämd. Det är jätteviktigt. Att hunden kan släppa rädslan lätt/snabbt. En vek/orolig hund kan tex gömma sig när det kommer folk, när den hör ovanliga ljud, när det knackar på dörren, blir orolig när den blir tillsagd... etc.

Om du märker att den ofta backar för människor är detta ett dåligt tecken. Men måste inte vara hela världen heller. Miljöträna hunden, låt den vara med mycket, på alla möjliga ställen, men utan att den blir stressad eller rädd. Man får ta ett steg i taget.

Se till att den har en plats att vara ifred på. Hitta en grundtrygghet åt den som den kan stötta sig mot. Är man oerfaren kan det ju vara bra att ta hjälp av en tränare eller liknande som är bra med veka hundar, om det är så att den är väldigt vek när den blir äldre. Så att ni får ngt att jobba med. Men det behöver inte alls vara så allvarligt. Valpar är ju bebisar. De behöver trygghet, värme och aktar sig för faror. De är ju ännu sårbara.

Så är han absolut inte.

Kanske min terrier var ovanligt framme som valp. Det här är ju en helt annan ras, och de är ju olika till sättet annars också.

Det där låter som en fullt friskt, glad och intelligent hund. :)

Valpar är som sagt sårbara varelser, beroende av sin mamma/förare. De är underlägsna, håller koll på flocken för att inte komma bort och tyr sig till det som är tryggt. Din hund låter fullt normal tycker jag.

Får jag fråga vad det är för ras? :)

Terriers... ojojoj.. jämför inte med en terrier. ;) Det är ju för orädda för sitt eget bästa. :rofl: Otroligt framåt hundar som dessutom är väldigt aktiva och klarar nästan alla olyckor de råkar ut för pga sin framåtanda. :D Härliga hundar och extrema i väldigt många fall - självklart inte alla.

Det kan vara stor skillnad mellan vissa raser. Jämför med tex en collie. ;)

Senast ändrad:

Hihi, ja det kanske är lite dumt att jämföra med min terrier:angel:

Valpen är en portugisisk vattenhund, terriern är en irish softcoated wheaten terrier. (Som man kunde gömma sig för en kvart i trädgården utan att han undrade vart man var...)

Ville bara skriva att terriern är min första egna hund, och jag räknar mig fortfarande som nybörjare. Jag tränar och tävlar lydnad med terriern.

Just dessa raser har jag inte ngn erfarenhet av alls faktiskt.

I rasbeskrivningen så låter det ju som att vattenhunden är en arbetande hund iaf. Som ska vara framåt i vuxen ålder om man tänker på användningsområderna.

Jag tror dock inte att din hund är vek. :) Den är ju till för att jobba med sin förare och utföra uppgifter. Så det är nog bara ett bra tecken att h*n är uppmärksam på er. Ett tecken på att den är en hund som är intresserad av sin förare och därav naturligt tar till sig uppgifterna.

Fast du får inte blanda ihop vekhet med rädslor. En vek hund behöver absolut inte vara rädd för höga ljud och plötsligheter. Jag tycker du har blandat ihop det lite i det du skrivit.

Jag tror dock inte att din hund är vek. :) Den är ju till för att jobba med sin förare och utföra uppgifter. Så det är nog bara ett bra tecken att h*n är uppmärksam på er. Ett tecken på att den är en hund som är intresserad av sin förare och därav naturligt tar till sig uppgifterna
Därav uttrycket förarvek ;)

Förarvek är egentligen en positiv egenskap som spaniels och retrievers ofta är naturligt-men också ibland så det går åt det extrema. TS valp kan mycket väl vara vek utan att vara räddhågsen eller over the top.

Jag är ingen expert(eller ens amatör) på hundpsykologi, men jag har en hund som passar in under utrycket Förarvek. Kan bara svara utifrån henne. Du har ju fått jättebra svar ovan, som oxå var nyttigt för mig att läsa! :bow:

Min hund har en enorm "will to please" och är väldigt noga med att vara till lags, hon är mycket lätttränad med rätt metoder och absolut ingen ögontjänare. Det hon lärt sig att hon inte får göra skulle hon aldrig göra ens utan tillsyn.

Hon beteer sig som andra hundar men är väldigt underlägsen, fast inte så att hon går med svansen mellan benen, utan hon är ändå väldigt självständig! Söker gärna ut i skogen och har jätteroligt vid lek med andra hundar och människor. Men när det kommer till träning så får man vara på sin vakt- höjer man rösten det minsta för mycket vid fel tillfälle så kryper hon ihop. Det kan vara jättepinsamt för hon ser verkligen strykrädd ut! När vi varit på kurs så har vi fått göra om alla övningar på vårt eget sätt, för att unkomma det som många tränare gör -sliter i kopplet och är övertydliga i rörelserna m.m. Något jag har svårt för är att vara så mjuk och ha tålamodet när hon inte förstår och kryper ihop, jag gör mitt bästa för att tänka mig för.

IMG_3169small.jpg

På lydnadsträning, kolla öronen -den här bilden känns hemsk att se faktiskt, hon ser ut som om hon ber om ursäkt för att hon finns... :crazy:

Om man INTE som Mrs Scrabtee skrev, blandar ihop en förarvek hund med rädslor, så tycker jag att det är en positiv egenskap.

Men det beror nog på hur man är som person. Om man är för "styrande" själv under träning tappar en förarvek hund lätt "egen-tänket", den bara står och stampar vid ens fötter i väntan på kommando.
Midas är väldigt förarvek, jag behöver väldigt, väldigt sällan korrigera honom och OM jag gör det så behövs inga drastiska metoder..
Oftast bara ett "duuuu" med lite mörkare röst :)

Jag vet att man INTE ska jämnföra hund med människa, men ibland brukar jag säga att Midas har prestationsångest...
Om jag inbillar mej att han kan något, som han egentligen inte alls kan, och jag "ställer krav" så kommer det negativa i vekheten fram, han blir alldeles till sej, skäller, biter mej i benen och stressar upp något alldeles förfärligt :crazy:
Så, min förarveka hund gör precis som jag säger när jag tränar, OM han inte gör det så beror det helt enkelt på att han inte förstår, varpå jag får backa och ta det med ro en stund.
Så är det väl i och för sej med de flesta hundar, skillnaden är att en vek hund blir mycket mer "till sej" om man ställer för höga krav, dom är mycket mer känsliga!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 022
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit