Förändringar vid kastration?

S

Soul

Ni som har kastrerat era hästar vad för förändringar märkte ni då?
Blev det nån förändring i personligheten samt hanteringen?

När valde ni att ta eran häst?

Sv: Förändringar vid kastration?

Jag kan väll berätta det lilla jag vet, Min häst var inte speciellt hingstig när jag köpte honom och gick bra med både ston och valackar. När jag kastrerade honom sedan var han lite "deppad" några veckor. sen var det inget mer med det. Jag har ju inte jätte mycket att jämföra med sen innan jag hade han bara en månad innan kastation men jag märkte inte någon "större" skillnad :). Han blev kastrerad vid 6 år

Då: 1 årig kallblodskorsning. Var extremt hingstig, opålitlig och svårhanterad.
Nu: Blev efter kastreringen en helt annan häst. Lugn och någon man kan lita på. Kan visa intresse vid brunstigt sto men klättrar ej. Nu 10 år och fungerar utmärkt med alla hästar. Har en hingsts utseende.
Då: (8 månader)
5862046.jpg

Nu: (10 år)
28405789.jpg

Då: 5 årig shettis. Skulle flytta till kollektiv stall, fick ej ha hingst där så valde att kastrera (Hade eget innan). Trevlig i all hantering men mycket rädd om bakbenen! Gick tex ej ha bensnören på täcken. Ngt bakskygg. Hanterbar och lydig i närheten av brunstiga ston. Gick i hage jämte.
Nu: Samma häst men kräver ej lika mycket mat,, kan gå i samma hage som brunstigt sto. Men klättrar då. Har ej hingst halsen kvar. Ej lika bakskygg och inte lika rädd om benen.
Hingst:
4031924.jpg

Ej hingst:
27308235.jpg

Ingen förändring av personligheten mer ön att de blev mer hanterbara i närheten av brunstiga ston. Dock minimal förändring på shettisen.

Senast ändrad:

Fick hem min häst i september 2007. Då 4 årig hingst, 75% lusitano.

Underbar häst, hade ston i grannhagen som han totalt ignorerade utom att han som vilken häst som helst tyckte de va trevligt med sällskap. Inte hingstig och skrikig på nya platser utan mycket cool och mest bara tittade sig omkring och tyckte att jaha, e jag här idag. SVÅR att få upp hullet på o krävde mängder med mat. Men som sagt, i nästan alla lägen betedde han sig som vilken valack som helst.

Kastrerades slutet på november 2008. Enbart på grund av att folk i Sverige i regel inte vill ha hingstar i sina stall och det gjorde det jobbigt att hitta en stallplats till honom då jag ville stå i ett stall med mer service än det dåvarande. Var rädd att han skulle tappa gnistan, energin och hållningen.

Men skillnaden är minimal. Hals och hållning och viljan att visa upp sig finns kvar. Han är nog något mindre explosiv. Men kan inte svara på om det är på grund av kastrationen eller att han bara "mognat".

Som hingst
Pegasus064.jpg

Som valack
DSC_0071.jpg

Jag kastrerade min 2-åring för några månader sen. Den enda skillnaden jag har märkt är att han leker och busar inte lika våldsamt med sina hagkompisar. Jag var rädd att han skulle ändra sin personlighet men jag tycker att han beter sig likadant som tidigare.

Tack för era svar!
Det är verkligen väldigt intressant att läsa hur det har gått för er.
Jag funderar själv på att ta min i oktober nämligen... Då är han 1½ år...

Kasterade så tidigt att det inte hunnit bli någon direkt könskaraktär. Snarare så att vi slapp märka skillnad :D

Kastrerade när han var 11 månader, liggande på klinik.

Jag har kastrerat vid olika ålder men föredrar tidigkastering att slipa oomtyckt beteende.

Mina sista två:

Jag har kastrerat min Quaster/halvblod vid ett år pga han var för hingstig och till och med redpå alla valacker. Skulle göra det tidigare men hade svårt att hitta en vet här i sverige att göra det då. Lugnade ner rätt så fort. Men även idag så vill han vara chef över alla ston som kommer förbi i flocken. Betäcka ej men vill bara har de för sig själv. Hanterings meset var han samma men i hagen var det den största förändring.

Min sist var kastrerad vid 3½ månader hemma på gård . Jag ville har lättare att skapa han mer till den häst på psykist sätt jag ville har.

Jag bara ser positiv förändringar med kastrering.

Sv: Re: Förändringar vid kastration?

Jag har kastrerat vid olika ålder men föredrar tidigkastering att slipa oomtyckt beteende.

Mina sista två:

Jag har kastrerat min Quaster/halvblod vid ett år pga han var för hingstig och till och med redpå alla valacker. Skulle göra det tidigare men hade svårt att hitta en vet här i sverige att göra det då. Lugnade ner rätt så fort. Men även idag så vill han vara chef över alla ston som kommer förbi i flocken. Betäcka ej men vill bara har de för sig själv. Hanterings meset var han samma men i hagen var det den största förändring.

Min sist var kastrerad vid 3½ månader hemma på gård . Jag ville har lättare att skapa han mer till den häst på psykist sätt jag ville har.

Jag bara ser positiv förändringar med kastrering.

3½ månad eller år? Får man verkligen kastrera vid 3½ månad?

Jag kasrerade min när han var 10 eller var det 11 månader ja ja.

Det föredringen som blev var att han slutade springa som en tok längs med stohagen och han växte sedan 7cm på bara några dagar då han började äta mer och springa mindre.

Kram

Snacka om att växa snabbt...

Vi kastrerade vår kille när han var 2½. Han var lätt att hantera, men mycket uppmärksam och oerhört noppig. Vi var på olika anläggningar och löshoppade och han skötte sig bra, förutom att han blåste upp sig och gnäggade ibland.

Eter kastreringen tappade han tyvärr mycket av sin utstrålning. Mycket av noppningen försvann direkt, och resten for under de två kommande åren. Det är bara är han är frustrerad/stressad/irriterad som det kommer tillbaka.
Bryr sig inte ett smack om ston (även brunstiga) men har behållit en del hingstbeteende.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 825
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV