Förändring

E

Ebbs

Hejhej allihopa.
Jag har en fråga.
En D-ponny fick tidigare:
3 l korn
0.5 l betfor
6 kg ensilage
och vitaminer / dag
Nu får han:
0.9 l grund
0.5 l betfor
och 4-5 kg ensilage / dag
Jag, som visserligen inte är så erfaren inom foder, tyckte att detta var mkt konstigt då allt skedde på 2 dagar.
Tidigare var hästen mkt mkt pigg och rolig att rida, nu går han inte att fatta galopp på :confused:
Min fråga är om det har med fodret att göra?
Och om man ökar mängden grund, blir han då piggare?
Han har dessutom flyttats till ett nytt stall, där han inte får gå ut lika mkt och inte har många hästkomisar, han är inte lika glad längre om man säger så, kan det vara ännu en anledning?
Är inte särskilt hemma på detta som sagt, tacksam för alla svar :)

Sv: Förändring

Klart hästen inte mår bra av så snabbt foderbyte - hans mage har inte hunnit ställa om sig till de nya fodermedlen. Finns risk att han reagerar mer, blir lös i magen eller riskerar få kolik. Framförallt för att han får för lite hösilage.
Plus att stallbyte (kompis byte, nya rutiner, nya omgivningar...) självklart är stressande för en häst.

Man brukar räkna med ca 2 veckor för att vänja in ett nytt fodermedel. Men ibland kan det fungera smidigt ändå - om de nya fodermedlen passar hästens behov bättre än de tidigare.
Korn är t ex inte så bra att ge i stora mängder ( 3 l är rätt mycket för en ponny ) pga sin höga stärkelsehalt. Så Groov är nog en förbättring. Det beror dock helt på vad höet innehåller.

Däremot är 4-5 kg hösilage antagligen alldeles för lite. Man räknar med att grovfoderbehovet är minst 1,2 kg ts (torrsubstans) per 100 kg häst. Grovfoder är hö, halm, lucern eller gräs. Det är sånt hästarnas magar är utformade för att smälta, de mår bäst av att få så stor del av sitt näringsintag som möjligt från grovfodret.
Hösilage är blött, inplastat hö, dvs det innehåller mer vatten än vanligt hö (lägre torrsubstans). Grovt räknat behöver en häst minst 1,5 kg hö / 100 kg kroppsvikt, och man bör alltså ge mer än så när det gäller hösilage. Väger D-ponnyn ca 350 kg är det rimligt med 6-7 kg hösilage.

Nästa krux är att det inte bara är att väga höet och sedan välja kraftfoder efter omslagsfärg. Hö innehåller olika mängd näringsämnen beroende på t ex grässorter, markens näringsämnen och ev gödning, tidpunkt för skörd osv. Med ett bra hö behövs inte alltid kraftfoder. Med ett dåligt hö behövs massor för att hästen ska orka det man begär. Därför tjatar folk här om analys på grovfodret - utan det vet man inte vad man har att utgå ifrån när man gör en foderstat, allt blir en gissningslek och under tiden kan hästen få diverse mineralobalanser och inte sällan proteinbrist, eller bara bli fet, för att folk vill ge sitt kraftfoder fast hästen inte behöver det.

Okej, det förstod jag nog. Att det inte är bra att byta foder så snabbt, men det här med att han är lite trög / lat nu, har det med fodret att göra eller? Du kanske inte kan gissa, men vad tror du?
Tack för svaret förresten :D

Redan från början fick han för lite grovfoder(6kg/dag) inte undra på att den hästen inte mår bra.

Jo, som sagt, självklart kan det bero på fodret.
Får han för lite energi i maten orkar han inte arbeta. För lite protein och han kan inte bygga muskler. För lite mineraler och han blir försvagad, blir lättare sjuk eller skadad.
Hösilaget kan vara näringsfattigt, väldigt proteinrikt eller hygieniskt dåligt - helt olika problem som kan visa sig som trötthet i början. Det faktum att han får så lite grovfoder kan ge magproblem som i sig yttrar sig som trötthet och ovilja.

Det första ni borde göra är att öka hösilaget till mer lagom giva, (7 kg antagligen med tanke på hur trött han verkar). Sedan bör det analyseras för att ni ska veta vad det borde kompletteras med för foder, om det alls behöver kompletteras.

Måste ändra en sak, råkade skriva fel. Han får 0.3 l betfor, inte 0.5.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka