Förändring i halskotpelaren

M

missmuppsan

Har en ungkille född 2006, som efter kastreringen skulle besiktigast för att säljas med hade då en stelhet i baken som man trodde berodde på att de fanns en förändring i halskotpelaren, men efter tre veckor var stelheten borta.. men han har röntget plåtar som visar att han har en förändring, dock sa vet som kikade på plåtarna att man aldrig skall låta plåtarna avgöra eftersom många hästar har missbildningar som ofta växer bort (40%) eller aldrig visar något symtom..

Jag köpte denna kille för att ge honom en chans, och hoppades på att de inte skulle visa sig något ang. hans förändring.. men nu den senaste tiden så har han vinglat lite på morgonen när han är ny vaken (har då legat ner och sovit) när han skall ut i hagen, men väl ute och vaken vinglar han ingenting alls.
dock har både jag och stallägaren upplevt att de knäcker mycket i nacken på honom, kan de ha med det att göra?

så va tror ni, har de med förändringen att göra, eller att han är inne i en växt period nu.. märks tydligt då han är sååå trottsig nu..

kan till lägga att han är en mycket snäll och trevlig unghäst som finner sig i ro med det mesta, har sett att han är lite försiktig av sig när han rör sig, men trampar under sig fint och dyl när han väl travar/galopperar..
Han är lite busig från och till och leker gärna med shettisen i hagen ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förändring i halskotpelaren

Det kan väl knäppa i nacken ändå, särskilt om de busar mycket i hagen kan jag tycka att det kan knaka en del.

Så länge som lillgubben bara är vinglig när han just stigit upp skulle jag inte oroa mig. Håll koll på att han rör sig normalt, äter och ser frisk ut.

Du kan inget göra förutom det ju.

Håller tummarna för er!

Om du är orolig så förmodar jag att man kan åka in och röntga igen, för att se om pålagringen (det förmodar jag det är?) har vuxit/ändrat sig. I och för sig kan man nog inte göra så mycket även om den har vuxit, och framförallt om hästen är inne i en tillväxtperiod så kan ju fler ändringar ske.

Så om han är glad och pigg så skulle jag väntat och se vad som händer, han verkar ju inte påverkad av vad du skriver. Dock ska man nog inte arbeta honom (vet inte om du gör det?) då det ev kan förvärra skadan (dvs om skadan sitter så att arbete i form kan vara negativt) så länge han har kvar vingeltendenser.

Om du är orolig så förmodar jag att man kan åka in och röntga igen, för att se om pålagringen (det förmodar jag det är?) har vuxit/ändrat sig. I och för sig kan man nog inte göra så mycket även om den har vuxit, och framförallt om hästen är inne i en tillväxtperiod så kan ju fler ändringar ske.

Så om han är glad och pigg så skulle jag väntat och se vad som händer, han verkar ju inte påverkad av vad du skriver. Dock ska man nog inte arbeta honom (vet inte om du gör det?) då det ev kan förvärra skadan (dvs om skadan sitter så att arbete i form kan vara negativt) så länge han har kvar vingeltendenser.

han arbetas inte alls, då han ännu inte är tömkört eller dyl har endast löslongerat honom lite då och då, och idag såg han jätte pigg å glad ut :P bockar å busar hela tiden.. hade ja ej vetat av förändringen så hade ja aldrig trott att de var nå fel på honom, så de kanske bara är inbillning.. tänkte åka in och kolla honom igen om ca: 5mån, då han endast är lite vinglig när han skall ut när han legat ner och sovit. har aldrig märkt någon stelhet eller vinglighet i andra sammanhang,

men vill enda veta va som är tecken på om de börjar dyka upp symtomer på förändringen.. så ni som har haft/har hästar med förändring får gärna berätta hur de visade sig m,m och va ni gjorde, eller så..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 191
Senast: liiinnea
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!
  • Lymfangit