Nu har stallägaren lagt ut en bal hösilage i varje hage, vad jag antar som ersättning till lunchhöet som tidigare var 1kg/häst, så nu har de fri tillgång på hösilage i hagen och vi har blivit rådda att se över foderstaterna.
Min första häst, (och är således skitdålig-urusel på det här med foder..) hennes foderstat såg tidigare ut:
Morgon
2 kg hö, 0,5L havrekross
Lunch (i hagen)
1 kg hö
Middag
2 kg hö, 0,5L havrekross
Kväll
3 kg hö, 0,5L havrekross
Har minskat ner höet till 1 kg hö på morgonen och 1 kg hö på middagen (och lunchhöet är ju borttaget) men vill ändå att hon ska ha att tugga på under natten. Gillar egentligen inte detta med hösilage alls, har tyckt det var bra med den andra foderstaten som hon funkade bra på, men vad bör jag tänka över?
Min första häst, (och är således skitdålig-urusel på det här med foder..) hennes foderstat såg tidigare ut:
Morgon
2 kg hö, 0,5L havrekross
Lunch (i hagen)
1 kg hö
Middag
2 kg hö, 0,5L havrekross
Kväll
3 kg hö, 0,5L havrekross
Har minskat ner höet till 1 kg hö på morgonen och 1 kg hö på middagen (och lunchhöet är ju borttaget) men vill ändå att hon ska ha att tugga på under natten. Gillar egentligen inte detta med hösilage alls, har tyckt det var bra med den andra foderstaten som hon funkade bra på, men vad bör jag tänka över?