Förändring av foderstat med hösilage i hagen

pixietail

Trådstartare
Nu har stallägaren lagt ut en bal hösilage i varje hage, vad jag antar som ersättning till lunchhöet som tidigare var 1kg/häst, så nu har de fri tillgång på hösilage i hagen och vi har blivit rådda att se över foderstaterna.

Min första häst, (och är således skitdålig-urusel på det här med foder..) hennes foderstat såg tidigare ut:

Morgon
2 kg hö, 0,5L havrekross

Lunch (i hagen)
1 kg hö

Middag
2 kg hö, 0,5L havrekross

Kväll
3 kg hö, 0,5L havrekross

Har minskat ner höet till 1 kg hö på morgonen och 1 kg hö på middagen (och lunchhöet är ju borttaget) men vill ändå att hon ska ha att tugga på under natten. Gillar egentligen inte detta med hösilage alls, har tyckt det var bra med den andra foderstaten som hon funkade bra på, men vad bör jag tänka över?

Sv: Förändring av foderstat med hösilage i hagen

Vad är det för häst? hur mkt jobbar hon.
Rebt spontant tycker jag hon får lite grovfoder, men ja vet ju om sagt inte vad det är för häst...
Tänk på att hösilage innehåller mktt vatten, så 2kg hö är inte samma som 2kg hös. Snarare 2kg hö=1kg hös

Vad knäpp jag är som glömde skriva det. Hon är D-ponny, maxad, går som promenadhäst/skogslufsningshäst, rids i snitt 3-4 ggr/v, resten går hon i hagen.

Fast fri tillgång till hösilage hela dagen borde ändå motsvara de 3 kilona mindre hö hon får?

Om hon får fritt i hagen hela tiden kan du väll ge fritt inne också.
Komlpettera med vitaminer och ev. mineraler borde vara det enda du behöver tillsätta om hon får fritt av det andra dygnet runt.

Det beror ju på näringsinnehållet i hö resp. hösilaget, och ts-halten i hösilaget?

Om du tror att hon petar i sig minst 6kg hö i hagen oxå...
men jag tycker det lät lite inna bytet oxå. Eftersom hon inte går så mycket borde hon klara sig på lite mer hö, lite mineraler och ingen kraft. Men beror ju som sagt på värdena.

Det är absolut ingen nackdel för hästen att få fri tillgång på grovfoder (om det inte är skyhöga värden)

Tycker inte att du ska sänka något inne, för du VET väl inte om hon verkligen äter flera kg ute, eller?
Det kan lika gärna vara så att hon inte äter något av hösilaget (speciellt inte om det bara står på ett ställe)

Hur många hästar går det i varje hage, och hur pass ranghög är hästen?

:idea: Gud vad bra!!

Jag tycker du ska se detta som nåt positivt istället, det är ju toppen att hästarna får fri tillgång i hagen :bow: Sommartid kan de ju tugga gräs hela tiden, men vintertid funkar ju inte det, speciellt nu med all snö. Det är bra för magen att sysselsättas så mycket som möjligt, de är ju gjorda för fri tillgång i form av gräs!
Fri tillgång minskar risken för magproblem såsom tex magsår som är mkt vanligare än man tror.

Jag hade gett mer än 3 kg till natten om jag var du, det är många timmar det ska räcka. Hästarna kommer säkert "hetsäta" lite av sin bal i hagen nu första veckorna och hon kommer gå upp en del, men ha tålamod, sen går de ner till normalt ätande igen när de inser att maten inte försvinner och då går magen ner igen ;)

Finns det analys på höet och hösliaget?

:bow:

Hon äter rätt rejält ute från vad jag sett (ofta ute under dagarna och då står hon alltid vid balen), hon är näst högst i rang av 5 hästar i hagen.

Mm, jag har funderat på att öka natthöet.

Analys på höet men inte på hösilaget.

Två kilo hö är inte ett kilo hösilage. Det beror ju på värden och är det inte väldigt torrt hösilage så kan det snarast vara tvärtom.

Två kilo hö är inte ett kilo hösilage. Det beror ju på värden och är det inte väldigt torrt hösilage så kan det snarast vara tvärtom.

Nä, men det är inte ovnaligt, så är det i det allra flesta fall. Vi hade mkt torrt hös. förra året och då tror jag 1kg hö var = 1,4kg hös. Och nej det kan INTE vara tvärtom.

Vi menar samma sak. Jag läste det dock som att du skrev att om du ger två kilo hö kan du i stället ge ett kilo hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 633
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025