Förändrat beteende, klor och mask

HiTechnical

Trådstartare
Nu har jag tagit mod till mig och tänkte rådfråga er på bukefalos lite ang. våran katt! det är lite allmänfrågor, jag hoppas titeln duger.


Först och Främst!

Idag hittade min syster en mask på katten, så avmaskas måste han göras. MEN! fick för några år sedan rådet att avmaska var tredje månad (eller liknande!? har jag misstolkat det??), jag har uträknat att det var sex veckor sedan jag avmaskade honom och är sex veckor kvar tills nästa avmaskning, men så klart vill jag inte vänta så länge. Kan jag avmaska nu tycker ni?


Secondly

i början av sommaren var vi hos veterinären med katten för jag tyckte att han kunde få sig en hälsokontroll när han nu blivit lite äldre. han är 11 år gammal kastrerad hankatt och var enligt veterinären till utseendet i topptrim, förutom lite tandsten, inget blodprov togs dock under kollen, vilket gjorde mig lite nervös.

men nu tycker jag att hans beteende har ändrat på sig ganska mycket. Han har börjat jama supermycket när han kommer in och är inomhus (förut jamade han bara i en liten protest när vi var slöa med att öppna dörren för honom) och slickar sig ofta på vissa ställen (mest på knäna och svansroten). Han sover mer än vad han brukar göra och känner inte direkt för att leka som han ville förr. Med Mera!! mina föräldrar tycker jag är dum. "du har ju varit på hälsokoll med honom, och då var det ingenting?"


Det jag mest fruktar är att han ska få inflamerade klor, eller klosäck kanske man kan säga, som min andra katt fick för ett par år sedan. jag tycker att han börjar få en antydan till det (mest att det ser smutsigt ut nere där klon går in i tassen) den veterinären som vi åkte till då när min andra katt fick inflamerade klor tyckte jag inte gjorde någon större undersökninig, den hade inte hört talas om inflamerade klor innan utan gav oss något att tvätta klorna med och något antibiotikaliknande. tyvärr så klarade inte min lille katt det utan dog några veckor senare.


Som ni hör är jag en ganska hypokondrisk människa, mina föräldrar tycker jag är hopplös och att katten klarar sig och inte är sjuk eller någonting alls. Men det är ju jag som umgås mest med honom, så jag upptäcker lättare förändringarna. ( Det har alltid varit så mellan mig och katterna. upptäcker jag något fel på dem så tycker mina föräldrar att jag inte ska oroa mig, men så visar det sig att det är allvarligt och har i fallen innan slutat med att de dött eller fått avlivas. )


så vad tycker ni? ska jag ringa och rådfråga en veterinär på måndag istället?

dessutom undrar jag mest: Vad hade jag kunnat göra för katten som hade inflamerade klosäckar? någon som har varit med om liknande med inflamerade klor? jag vet att jag kanske inte ska tänka så, men om det går att förhindra någonting så vill jag veta.

tack på förhand.
 
Sv: Förändrat beteende, klor och mask

hm tänkte att jag skulle uppdatera lite snabbt trots ingen svarat på denna.

var hos veterinären: ingen svamp på klorna men någon sorts unik bakterie av något slag, så jag skulle tvätta tassarna MEN VI FICK INGEN TASSTVÄTT MED OSS HEM! lämnade meddelande på deras svarare, men de har inte ringt tillbaka, så jag är lite arg.

njurarna låg på överkanten, men inte akut farligt. har fått en massa medicin med mig hem. han känns bättre i hullet idag och det gjorde mig glad! hullproblemet var nog maskarna, men han slickar sig fortfarande, så vi får köra på medicin ett tag nu så får vi se. han mådde dåligt efter lugnandet han fick (det utsätter jag aldrig honom för igen om det inte verkligen måste ske) så han har fått någon dag att återhämtat sig på innan vi började medicinera honom. han fick sin första kvarts tablett ikväll och imorgon kommer nästa omgång.

dessutom har han börjat vråläta+dricka tycker jag, så det får jag hålla ögonen på med!

augh, fast detta är så jädra jobbigt! detta hjälper inte direkt när det finns så många andra problem på mina axlar, ingen annan verkar vilja hjälpa mig att hålla koll på katten nu under tiden, de bara "jaja"... Jaha? du ser men du tittar inte, du kan väl försöka hålla koll så han inte blir dålig?

ibland vill jag bara åka till mamma istället och bo där (tekniskt sett så gör jag ju det. min adress står på hennes), men det går väl inte när pappa är sjuk och "jag kan inte ge honom medicinen" och blahaha-haha.

har jag varit sönderstressad i sommar?- jada! är jag sönderstressad nu? japp
 
Senast ändrad:
Sv: Förändrat beteende, klor och mask

Oj, det låter på dina inlägg som om du har det jättejobbigt med mycket just nu så jag vill börja med att skicka en jättestor kram till dig.

Först och främst. Många katter mår dåligt av det lugnande de får. De spyr och ser eländiga ut. Ta inte på dig att det var tvunget att ge lugnande utan se det som att du åkte ju till veterinären för att hjälpa din katt. Det var ju tur att du lyssnade på din magkänsla eftersom katten inte mådde riktigt bra och behövde medicin. Du får tänka som så att om din katt inte hade fått lugnande så hade den kanske varit rädd och kanske känt obehag av behandlingen den fick istället för som nu när den fick sova istället.
Att katten har börjat äta och dricka mer skulle jag se som positivt. Nu mår han bättre och har fått tillbaka aptiten igen. Allt tack vare att du kände på dig att det var något som var fel så att katten fick hjälp.

Är du säker på att du inte fick medicin emot tassproblemet också? Du kanske fick antibiotika eller något sådant för klorna? Kanske räcker det om du tvättar med tvål och vatten? Annars får du ringa igen. Det kan fallera med telefonsvarare så att de inte har fått ditt medelande.

Att din övriga familj inte tar kattens sjukdom på allvar kan jag bara beklaga. Din katt har en enorm tur som har dig som såg att den inte mådde bra. Kanske är det så att din pappas sjukdom tar så mycket på honom att han inte har någon kraft kvar att orka se att andra mår dåligt också? Det kanske kan förklara att han inte orkar se till katten men också att han inte ser att du mår dåligt även om det absolut inte är en ursäkt.

Den andra katten med tassproblem som dog hade förmodlgen en annan sjukdom som kanske var svår att upptäcka för veterinären. Jag beklagar verkligen att den dog men kanske hade du ändå inte kunnat göra något för den? Jag har själv haft en katt som jag kände på mig inte mådde bra men där veterinären inte kunde hitta något fel. Bara någon månad senare hade han så allvarlig urinsten att han opererades tre gånger på en vecka och sedan två gånger till nästföljande vecka innan vi tyvärr fick ge upp och avliva honom för att han skulle slippa lida mer. Efter hans död funderade jag länge och mycket på varför de inte hittade något fel innan han blev akut sjuk och om det hade gått att göra något för honom om de hade upptäckt urinstenen då. Det är ju så att efter ett älskat djurs bortgång så funderar man ju ofta på om man hade kunnat göra mer. Om man hade kunnat se det tidigare osv. Jag har lärt mig att så länge man tar sina djur till veterinären när magkänslan säger att något är fel så har man gjort vad man har kunnat. Hoppas att du också kan känna det en dag.

Jag hoppas att din katt blir frisk och att ni får många fina år ihop till.
 
Senast ändrad:
Sv: Förändrat beteende, klor och mask

Tack så jättemycket för det du skrev, jag inser nu att hans beteende efter veterinärbesöket var "normalt", men jag blev så rädd när han plötslig blev hängig igen och spydde och vinglade och skakade när han kom hem efter veterinären. fick kontakt med veterinären sen och hon sa precis som du sa att medicinen som jag fick skulle fungera på tassarna, men jag ska tvätta med lite såpavatten sen. jag beklagar verkligen det som hände din katt, urinsten verkar vara en lurig grej, men du gjorde vad du kunde för honom. jag hoppas jag också kan lära mig det du skrev om magkänslan. massa kramar.

katten med tassproblemet var antagligen en förvaning på att det var något fel med kroppen, det var inte någonting jag kunde förstå då, och jag kunde inte förstå varför inte veterinären kunde undersöka det närmare utan "bara ge oss lite tvål".

vi har alltid haft ett så kallat återkommande problem med katter som vill bo hos oss, vi har aldrig köpt våra katter eller nåt sånt x) mina föräldrar tycker inte man behöver någon utbildning till att ha katter, men lite måste man lära sig om katter tycker jag, lite ansvar skadar inte.

Jag höll ögonen på honom ordentligt när han ville vara ute igår och dagen dessförinnan. Då kissade eller bajsade han inte alls på typ 24 timmar. han gick runt och markerade, men satte sig inte eller något. han gjorde inte ens en antydan till att sitta trots den mängden vatten och mat han åt. dessutom slickar han sig mer och mer på tassar och svansrot nu och sträcker på bakdelen väldigt ofta och otajmat (som om han precis har sovit, fast när han inte har gjort det). nu har han precis kommit in igen efter en natt på egen hand, han försvann ganska snabbt igår kväll när han var ute så jag hittade honom inte, så jag vet inte om han har gjort sina behov då. just nu är han inne och sover för dagen och jag vill inte störa honom om han inte är vaken.

((aaagh!! jag blir galen!))
 
Sv: Förändrat beteende, klor och mask

Hm hm HMMM!

En tanke slog mig, han kanske kan vara foderallergisk? jag kanske ska ta och kolla upp vad det finns i det fodret han har nu och göra lite uteslutningar... iofs förklarar det inte bakterierna i hans tassar, men allergier är ju lite imunförsvarsnedsättande! slickandet är fortfarande frenetiskt och nu är det inte mycket hår mellan tassarna kvar.
 
Sv: Förändrat beteende, klor och mask

Näe han vill inte sluta slicka. det verkade som om det var bättre ett tag men nu är det helt galet. min lille katt...

ingen som varit med om liknande???
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hästvård Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller...
Svar
13
· Visningar
5 518
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp