Förändrad attityd

Elwan

Trådstartare
Jag har två hankatter, födda i maj och kastrerade i november. De är inte syskon.
Den gula är en bestämd herre som gärna är för sig själv, medan den grå är väldigt kärvänlig och sällskapssjuk. De har kommit helt ok överens, inte så de sover tillsammans men håller ändå ihop ute.

Förra veckan hände det ngt med den grå, han kom inte in på kvällen men satt på trappen på morgonen. Han har aldrig varit ute nattetid innan och brukar vara den som kommer in tidigast om dagarna.
Igår var ett framben svullet och idag har han varit sövd och fått ett dräneringsrör inopererat.

Den gula fick spelet när vi kom hem, jag tänkte att det var tratten han reagerade på, han har legat på behörigt avstånd och morrat hela kvällen. Tar jag upp honom så är alla klor inborrade i armen och han klättrar ur famnen. Även om jag tar av tratten på den grå.

Jag börjar misstänka att den gula har nåt med försvinnandet och tassen att göra, men det är bara en känsla.. eller kan det vara mån doft som gör att han inte accepterar den grå? Inatt får de sova i skilda rum..
 
Sv: Förändrad attityd

Det är ett vanligt fenomen att när en katt varit borta och sen kommer tillbaks orsakar oro hos den som varit kvar hemma. Okända/oroande dofter. Det brukar lugna sig efter ett tag. Du kan testa att ta en fuktig handduk och stryka över båda katterna omvart annat så att deras dofter blandas. En inpluggad Feliwayadapter kan oxå lugna ner läget.
 
Sv: Förändrad attityd

Jag tänkte att det var tratten som skrämde den gula,men det kanske är doften av sårvätska/djurssjukhus. Hoppas det, så det inte blir nån bestående rivalitet..! ska kolla upp det där du tipsade om!
 
Sv: Förändrad attityd

Som sagt, det är jättevanligt. En klassiker att man kommer hem från veterinären med en katt och resten av katterna hemma undrar vad tusan du har släpat med dig hem!

De luktar gärna konstigt efter att de vårdats på klinik och har katten dessutom tratt på sig... vem kan tro att det är samma katt som åkte därifrån?

Det kommer gå över. Man kan snabba på det genom att "byta dofter" (det sker varje gång du klappar dem) men det viktigaste brukar vara att bara ge dem tid. Låt dem inte vara ensamma tillsammans för då kan de hamna i konflikt med varandra och varje konflikt riskerar att förvärra situationen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har en hankatt som är ca 5 år. Han är en väldigt mysig katt som kan ligga jämte mig och sova hela natten i min famn. Han är...
2
Svar
28
· Visningar
2 747
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp