Föräldrar stämmer tränare efter dotterns död

(Ridsport)
17-åriga Mia Eriksson dog 2006 i en ridolycka, när hon gick omkull med sin häst under en terrängritt i Kalifornien, USA. Nu stämmer Mias föräldrar dotterns tränare, och menar att hon inte skulle låtit Mia starta i tävlingen.

Läs mer...

Sv: Föräldrar stämmer tränare efter dotterns död

Tragiskt med dödsolycka vid terrängritt men dessvärre inte helt unikt.
Dubbelt tragiskt att anhöriga försöker lägga skuld på tränaren genom en stämning!
Men ganska typiskt för hur det går till i USA, tror jag, där det verkar som om människor är väldigt benägna att stämma varandra och företag för sådant som man själv nog skulle insett.

Det var ju dessutom den tredje stämningen familjen försöker vinna i liknande ärenden.
Man tycker ju att de borde förstått vilka risker det finns i ridsporten (& fälttävlan) efter att deras första dotter omkom.

Tragiskt när sådana här olyckor sker. Men var är det egna ansvaret? Skrämmande att försöka skylla på andra!

Att hantera døden ær svårt och då kan man gøra dumma saker.
Man tænker inte helt klart.

Ja du.. Jag kan väl iof tycka att det i första hand kanske borde vara föräldrarna som borde förbjuda sin dotter att tävla, iom att dom uppenbarligen inte ansåg hästen färdig.

kl

och även om tränaren hade velat, hade han kunnat förbjuda dottern att starta då? Det är väl bara möjligen föräldrarna som skulle kunna? Eller funkar det annorlunda "där borta"?

Tragiskt är det iaf! :(

beklagar oxå det inträffade, går nog inte å beskriva hur det lär ska kännas att bli av med två barn på samma vis.

men helt seriöst...vad hände med "innan du har fyllt 18 så bestämmer vi över dig"?! hon är ju till å börja med inte myndig så det är väl bara att sätta ner foten som förälder å säga att hon inte får starta, ifall de nu inte vill det?
och sen tycker jag faktiskt att det är tragiskt att man "jämt" måste stämma varann hit å dit i det där landet. förvisso är vi kanske ganska duktiga på att hitta syndabockar i sverige oxå när det inträffar dramatiska händelser, men det känns väldigt lekskola att stämma folk och företag hit och dit.

sen håller jag med zaga om att föräldrarna kanske borde ha förstått och tagit lite mer ansvar när den första dottern omkom.

Så himla tragiskt och så himla dumt. Om tjejen hade kunnat reglementet ordentligt och inte fortsatt efter att ha blivit utesluten. Fyra vägringar och hon fortsatte att försöka få hästen över vattenhindret. :confused: Föräldrarnas roll i det hela är stor, vad de än själva säger, och de är minsann inte okunniga. De äger för sjutton en jättestor ridskola och har fött upp egna hästar för fälttävlan.

Familjen har rykte om sig att vara glada för att stämma folk hit och dit. Jag tror inte att de kommer att vinna i domstol men stackars tränaren ändå, och fy sjutton vad hemskt att båda döttrarna har dött på liknande sätt.

Att hantera døden ær svårt och då kan man gøra dumma saker.
Man tænker inte helt klart.

Du menar att man helt plötsligt 4 år senare börjar tänka helt irrationellt ?? Känns ju mer som något impulsivt och drastiskt man gör dvs stämmer tränaren för en sådan sak.. inte 4 år senare.

Ett par barn... so what?
Här gäller att tjäna pengar!

LIA

Den där familjen verkar väldigt glada i att stämma andra om man läser artikeln. Det kanske helt enkelt fungerar som ett sätt att slippa ta tag i sorgen och skjuta bort ansvaret från sig själva då det nog kan vara svårt att acceptera att de hade det yttersta ansvaret för deras barns död.

Å andra sidan så hade hästen snubblat flera gånger och var uppenbart inte återställd. Vilket föräldrarna inte verkar ha vetat om men däremot tränaren. I en fälttävlan borde hästen naturligtvis ha varit helt återställd. Det är väl ett ansvarslöst chanstagande att sätta en ungdom på en häst som man vet kan snubbla. En fälttävlan är tuff för både ryttare och häst. Rysk Roulette. Så jag är benägen att hålla med föräldrarna i detta som litadepå på att dottern var i goda händer. Olyckor kan hända men förutsättningarna för denna olycka verkar ha varit 50/50.
Tala om för mig om jag har missat något ☺

Enligt amerikansk press hade hästen fallit ett par gånger två år tidigare. Tränaren är erkänt duktig och hästen gick igenom veterinärbesiktningen. Den hade dock vägrat fyra gånger innan vattenhindret så ekipaget var redan uteslutet och skulle aldrig ha fortsatt. Det var en olyckshändelse, otillräcklig ridning på en svår bana helt enkelt. Om det är någons fel, är det ju faktiskt föräldrarnas som låter en omyndig flicka rida en för svår klass på en för svår häst (som de själva hade köpt) i en farlig sport... OCH den döda flickans, eftersom hon inte gick av banan efter att ha blivit utesluten. Men det är fortfarande fruktansvärt, stackars alla inblandade. :(

Enligt amerikansk press hade hästen fallit ett par gånger två år tidigare. Tränaren är erkänt duktig och hästen gick igenom veterinärbesiktningen. Den hade dock vägrat fyra gånger innan vattenhindret så ekipaget var redan uteslutet och skulle aldrig ha fortsatt. Det var en olyckshändelse, otillräcklig ridning på en svår bana helt enkelt. Om det är någons fel, är det ju faktiskt föräldrarnas som låter en omyndig flicka rida en för svår klass på en för svår häst (som de själva hade köpt) i en farlig sport... OCH den döda flickans, eftersom hon inte gick av banan efter att ha blivit utesluten. Men det är fortfarande fruktansvärt, stackars alla inblandade. :(
Tack, då förstår jag och jag hade tydligen missat något väsentligt.
Ja det är så ledsamt och tragiskt.

Herregud att försöka tjäna pengar på sitt barns död! :eek:

Och dessutom försöka göra så att tränare inte törs träna elever! Hyggligt mot de ryttare som vill ha rida för tränare! :mad:

Liknande trådar

S
Fälttävlan Från ridsport.se "Amerikansk junior omkom i fälttävlan 17-åriga Mia Eriksson har avlidit av skadorna efter att hon fått hästen...
Svar
8
· Visningar
1 400
Senast: Hunkydory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17