Föräldrapenning som vikarie.

Cilla89a

Trådstartare
Hej, jag har precis fått veta att jag är gravid, och jag känner mig lite bekymrad över det faktum att jag står med ett vikariat som löper ut 31/12, tanken var att stanna kvar på företaget efter detta (jobbar som tidningsdistributör nattetid), men nu för någon månad sedan blev det känt att distributionen ska tas över av något annat företag vid årsskiftet, förhandlingar pågår och ingen vet vad som kommer att hända.

Alternativen nu är väl att snabbt som attan få fatt i något annat arbete, är egentligen examinerad byggingenjör sedan ett år tillbaka och tidningsjobbet skulle egentligen vara tillfälligt men jag trivs så himla bra att jobba natt så jag har helt enkelt blivit kvar. Är det lönt att haffa ett annat jobb? Jag tänker, även om jag skiter i att säga att jag är gravid vid anställningsintervjun, får jobb, så är det i princip alltid 6 månaders provanställning, är väl ingen som vill anställa mig på heltid sen om dem får veta detta? Och då står jag ändå strax efter årsskiftet utan fast tjänst.

Jag har varit inne och läst på försäkringskassan, men blir inte riktigt klok på vad man har rätt till för ersättning om man som mig har ett vikariat som löper ut innan barnet kommer, vilket blir i feb, för vad jag har förstått så har man rätt till någon slags ersättning även om man skulle gå som arbetslös, men jag kan ju bara tänka mig att det bara handlar om några tusenlappar.

Jag lever i samboförhållande och vi har det väldigt bra, men jag vill ju klart ha mitt på det torra så att säga, om något skulle skita sig i mellan oss osv.

Har någon av er varit i en liknande sits och kanske kan hjälpa mig att reda ut mina funderingar?

Inte i din sits men som jag förstår så baserar man ju sgi och sin ersättning på de senaste tolv månaderna.
Oavsett fast jobb eller ej. Någon får gärna rätta mej om jag har fel!

Jag hade iofs fast jobb jag är föräldraledig ifrån men jag såg till att jobba så jäkla mycket jag bara kunde innan min föräldraledighet. För att få så bra sgi som möjligt.

SGIn baseras på hur du jobbat de senaste 12 månaderna. Och har du tur så kanske du kan få graviditetspenning de sista veckorna innan BF. Tidningsjobb brukar ju innebära tunga lyft och mycket vridningar.

Alternativen nu är väl att snabbt som attan få fatt i något annat arbete, är egentligen examinerad byggingenjör sedan ett år tillbaka och tidningsjobbet skulle egentligen vara tillfälligt men jag trivs så himla bra att jobba natt så jag har helt enkelt blivit kvar. Är det lönt att haffa ett annat jobb? Jag tänker, även om jag skiter i att säga att jag är gravid vid anställningsintervjun, får jobb, så är det i princip alltid 6 månaders provanställning, är väl ingen som vill anställa mig på heltid sen om dem får veta detta? Och då står jag ändå strax efter årsskiftet utan fast tjänst.

Jag sökte jobb och fick provanställning i 4:e månaden utan att berätta om graviditeten. När jag berättade i 6:e månaden fick jag veta att de självklart ville ha kvar mig och anställningen övergick till en tillsvidaretjänst precis innan jag gick hem på graviditetspenning. Så för min del gick det fint!

Att du är gravid kan de inte anväda som skäl till att inte ge fast jobb, då får de hitta på något annat svepskäl.

Jag hade ändå försökt söka annan tjänst för det är skönt att veta att man har ett jobb att gå tillbaka till. Det kan vara tufft som det är att börja jobba efter att man varit föräldraledigso jag antar att du hade tänkt vara eftersom du frågar efter sgi) och jag kan tänka mig att detr ännu tuffare att börja ett helt nytt jobb. Men det är ju så jag fungerar.

Tänk på att det kanske inte fungerar för dig att jobba natt senare i graviditeten, det är olika för alla och kan vara svårt att förutse.
Jag t.ex. var vansinnigt pigg på nätterna första halvan av graviditeten men sedan blev det riktigt tungt och jag kunde inte sova igen. Märkte också att jag svullnade mer och fick fler sammandragningar i anslutning till när jag jobbade nattpass så när jag gick in i åttonde månaden bytte jag nätter mot dagpass.
Går det inte att byta mot dagpass kan man ta ut gravidpenning eller bli sjukskriven.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka