Föräldrafritt eller?

Thera

Trådstartare
Vi har fått en kull på 7 kattungar som nu är 8 veckor och ska vaccineras för första gången.

Det jag undrar över är om mamma katt ska med till veterinären som bor en halvmil bort?

De är vana att vara utan henne då hon går ut ibland, men samtidigt kanske de är tryggast om hon är med?

Men sen lär det bli rätt trångt i bilen ändå.. :D

Vad tror ni?

Sv: Föräldrafritt eller?

Det beror honkatten och på kattungarna på skulle jag säga. Ibland är honkatten bra att ha med, hon inger lugn och trygghet (vilket kan behövas till vissa kattungar). Ibland gör hon det rakt motsatta dvs. bara stressar upp kattungarna. Du känner din kattmamma bäst och är den som bäst kan avgöra hur hon kommer påverka kattungarna. Du är även den som känner kattungarna bäst.

Jag har haft med kattmamman några gånger. Min första avelshona var bra att ha med, hon var lugn och trygg. Den andra... hon gör inte så mycket till eller från så länge allt går som det ska men om någon kattunge piper blir hon en riktig tigermamma och det är definitivt inte bra. Då blir kattungarna bara stressade så hon får stanna hemma såvida inte det inte handlar om en ensam kattunge.

Tack så mycket för ditt svar!

Kära mor katt får nog stanna hemma då, haha.. Sålänge allt är lugnt bryr hon sig ingenting om ungarna eller hur vi pysslar med dem, men minsta pip så blir hon mindre trevlig.
Sen har hon bestämda åsikter om vilka hon gillar och inte, det tar max två sekunder så kan hon ha bestämt sig för att fullkomligt avsky någon för evigt, även om vederbörande knappt ens tittar på henne. Och bestämmer hon sig för det med veterinären är det kanske inte så bra.

Ungarna är definitivt coolare så det blir nog föräldrafritt.. ;)

Tack igen!

Då låter det som att det nog är bäst att låta mamsen stanna hemma.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama