Förälder stängs av efter förfalskat veterinärintyg

@BornAgain
Vet inte vad du menar? Jag kommenterade bara att veterinären skulle polisanmäla urkundsförfalskningen, det stod det i en annan artikel.
Jag är bara så trött på att urkundsförfalskning och felaktiga underskrifter med fullmakt hanteras så lättvindligt. (t,ex, https://www.dn.se/ekonomi/dn-avsloj...utredda-for-upprepade-fall-av-sanktionsbrott/ Tyvärr bakom betalvägg, men ett stort börsbolag ansåg att de gjorde rätt när de vid en kontroll valde att "återskapa" dokument, som enligt lag måste förvaras i orginal. Dokument som ska styrka att de inte gör affärer med Ryssland)

Om offret för ett brott måste anmäla - så är offret här inte veterinären utan tävlingen. Själva brottet har inget med veterinären att göra (=anmälan läggs ned). Att tävlingen inte anmäler är illa. Men ett sätt för alla inblandade parter att slippa "dålig stämning"

OBS! man får ofta återskapa dokument, men då ska dessa märkas så att det tydligt framgår. Det är heller inget som är OK att göra för att slippa ha ett arkiv

@BornAgain Arrangören kanske kom överens med veterinären att veterinären skulle polisanmäla? Oavsett så verkar det som om någon kommer polisanmäla iallafall. Ridsportförbundet kan ju inte göra det, de är ju inte de utsatta utan de kan bara döma enl brott mot TR vilket de också gjort.

@BornAgain Arrangören kanske kom överens med veterinären att veterinären skulle polisanmäla? Oavsett så verkar det som om någon kommer polisanmäla iallafall. Ridsportförbundet kan ju inte göra det, de är ju inte de utsatta utan de kan bara döma enl brott mot TR vilket de också gjort.
Veterinären är inte mer part i målet än Ridsportsförbundet (dvs kan göra lika mycket eller lite). Det är arrangören som utsatts för ett bedrägeri.

Man kan mycket väl kommit överens, för detta är det sannolikaste sättet att få anmälan nedlagd. Men samtidigt kan man ju säga att man gjort något.

Det är klart att de kan anmäla ett misstänkt brott till polisen. Det får vem som helst göra oavsett om de är vittne, brottsoffer eller bara allmänhet som råkar känna till något om vad som skett. Att en organisation som utsatts för en så alvarlig form av bedrägligt beteende inte gör det ser faktiskt rätt illa ut.

Brottet urkundsförfalskning finns dessutom inte bara för att skydda intresset hos de som är berörda av den enskilda händelsen, utan för att fylla samhällsintresset av att rent allmänt behålla en tilltro till att intyg ska vara tillförlitliga. Annars hade det inte fallit under straffrätten, utan handlat om civilrätt i form av avtalsbrott.

Jag är bara så trött på att urkundsförfalskning och felaktiga underskrifter med fullmakt hanteras så lättvindligt. (t,ex, https://www.dn.se/ekonomi/dn-avsloj...utredda-for-upprepade-fall-av-sanktionsbrott/ Tyvärr bakom betalvägg, men ett stort börsbolag ansåg att de gjorde rätt när de vid en kontroll valde att "återskapa" dokument, som enligt lag måste förvaras i orginal. Dokument som ska styrka att de inte gör affärer med Ryssland)

Om offret för ett brott måste anmäla - så är offret här inte veterinären utan tävlingen. Själva brottet har inget med veterinären att göra (=anmälan läggs ned). Att tävlingen inte anmäler är illa. Men ett sätt för alla inblandade parter att slippa "dålig stämning"
Tävlingsarrangören skulle givetvis polisanmäla ett misstänkt brott.

Förbundet är ju ingen myndighet, även om den också skall agera.

Det är klart att de kan anmäla ett misstänkt brott till polisen. Det får vem som helst göra oavsett om de är vittne, brottsoffer eller bara allmänhet som råkar känna till något om vad som skett. Att en organisation som utsatts för en så alvarlig form av bedrägligt beteende inte gör det ser faktiskt rätt illa ut.

Brottet urkundsförfalskning finns dessutom inte bara för att skydda intresset hos de som är berörda av den enskilda händelsen, utan för att fylla samhällsintresset av att rent allmänt behålla en tilltro till att intyg ska vara tillförlitliga. Annars hade det inte fallit under straffrätten, utan handlat om civilrätt i form av avtalsbrott.
Instämmer helt!

Det borde vara ett krav att Ridsportförbundet går vidare med polisanmälan.

Förtroendet är A och O.

Min uppfattning är att det är lättare att lägga ned en anmälan om den inte görs av de närmast berörda. Och det är just för att den här typen av brott undergräver många av fundamenten för vårt samhälle som jag är trött på att de hanteras lättvindligt.

(Jag har varit med om att anlita en av världens största revisionsfirmor - som ansåg att det var korrekt att låta styrelseledamöter underteckna en årsredovisning som sedan förgranskades och ändrades. Namnteckningarna fotokopierades sedan till den nya versionen. När jag klagade fick jag höra att de "alltid gjorde så")

@BornAgain @MiaMia Alltså så oklart varför ni skriver till mig som om jag försvara något och får det låta som om jag inte tycker det ska polisanmälas..... Jag konstaterade att jag läst att det stod att veterinären skulle polisanmäla eftersom null-mondo och princessfeminist skrev att det borde anmälas. Vem som polisanmäler är väl helt oväsentligt bara det görs?

@BornAgain @MiaMia Alltså så oklart varför ni skriver till mig som om jag försvara något och får det låta som om jag inte tycker det ska polisanmälas..... Jag konstaterade att jag läst att det stod att veterinären skulle polisanmäla eftersom null-mondo och princessfeminist skrev att det borde anmälas. Vem som polisanmäler är väl helt oväsentligt bara det görs?
För att du skrev detta, vilket är ett direkt sakfel.
Ridsportförbundet kan ju inte göra det, de är ju inte de utsatta

@MiaMia Okej fair enough jag förutsatte att det är den som blivit utsatt för brottet är den som kan anmäla. Alltså veterinären eller arrangören.
Oavsett så har det stått i flertal artiklar att det har/ska polisanmälas.

@MiaMia Okej fair enough jag förutsatte att det är den som blivit utsatt för brottet är den som kan anmäla. Alltså veterinären eller arrangören.
Oavsett så har det stått i flertal artiklar att det har/ska polisanmälas.
Du kan anmäla det, det finns inga krav på vem som får anmäla vilka brott.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En person har dömts till böter och avstängning efter att ett förfalskat vaccinationsintyg upptäckts vid en tävling i Strömstad. Den...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnkusken Örjan Kihlström stängs av och får böter för felaktigt bruk av körspö. Anledningen: stallbackskontrollanten hittade märke på...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bo Westergaard stängs av i fem år från sporten och får böter på 50.000 danska kronor i en ny dom. Anledningen: Han har förvarat...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare döms av disciplinnämnden till en månads avstängning samt böter. Detta efter att en film publicerats där en vuxen person rider...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka