För vid sadel, vilken pad?

dressyrteamet

Trådstartare
Jag har en sadel på prov som i dagsläget är lite för vid för min unghäst. Men den fungerar bra annars. Det är ett litet hålrum mellan sadel och häst, dvs där hästen ännu inte satt muskler kring manke och bogblad. Vad rekomenderas att använda under tiden, mattes pad eller acavallos gel front riser (mankgele)? Eller kanske ngt annat? iochmed att den ligger bra på ryggen i övrigt så är det kanske dumt att sätta en fårskinnspad!? Jag vill helst inte lyfta upp sadeln för mkt och det är bara lite grann en period som det gäller.

Vad använder ni i såna här lägen tills hästen musklat sig!?

Sv: För vid sadel, vilken pad?

Var försiktig med paddar som ändrar balansen, är mitt råd. Om bommen är rätt för hästen och du höjer fram, kommer sadeln i bakvikt. Om sadeln ligger bra med förändrad balans hade jag funderat över bomformen.

Jag har gjort misstaget själv, d v s när hästen musklat på sig visade det sig vara helt fel bomform, när det var dax att ta bort padden.

det är mest att den behöver fyllas lite på sidorna vid bogbladen. det är hålrum mellan sadel o häst. tror det rör sig om max 2 månader då han sätter muskler just nu.

Jag hade nog tagit en fårskinnspadd faktiskt.. Den fyller ju ut överallt iof, men borde ändå ge utrymme för hästen att muskla sig.

Jag kör på Correctionpadd, fårskinnspadd med filtilägg.
Jag upplever att min häst arbetar och slappnar av bättre när jag har fårskinn under sadeln.
Det är svårt att svara på din fråga när man inte sett sadeln och hästen, men i ditt fall är det nog bäst att du provar fylla ut framtill med en padd som bara ligger vid framvalvet, och om hästen inte trivs eller sadeln ligger konstigt, prova en fårskinnspadd med fyllnad fram.

Men om det är hålrum mellan manke och sadel så låter det ju snarare som att den är för smal och ligger för högt? Alternativt fel bomform för hästen.

Annars använder jag gärna fårskinn för att fylla ut.

Det är rätt som Lovisa säger att det gäller att vara försiktig så att sadeln inte hamnar i bakvikt när man fyller ut fram. Men om sadeln är för bred och just nu snarare ligger lite i framvikt så finns det ju lite utrymme att spela på så att säga.

På frågan hur jag själv gjort så har det varierat beroende på hur mkt som fattats i muskler. När det enbart har varit lite har det fungerat bra att lägga dubbelvikt skumgummi av valfritt slag (själv har jag klippt itu billig teddypad i lagom bit) mellan schabrak och sadel på varje sida. Det fungerar bra under en kortare period eller fram till man hittar en annan lösning.

Om det har rört sig om lite mer utfyllnad, och sadeln även i övrigt har varit lite för bred så använder jag en s.k. luftpad. De är helt outstanding till sådana behov!! Då kan man minska på luften framtill allt eftersom hästen musklar på sig. Sök på gamla inlägg som jag gjort här så hittar du länk till hemsida (surfar på mobil just nu). Pm:a annars så ska jag leta upp länk till dig.

Tack för alla svar, ska kolla upp dom! såg nu även att gold medal har en correction pad med fickor och ilägg, ska kolla på det med :laugh:

H*rze har också en variant. En gelpad som läggs fram för att fylla ut vid manken om sadel är för bred

En pad måste ligga an hela vägen under sadeln enl sadelutprovare jag hade hemma.
Den kan ju vara tjockare fram det är ok.

jag har nu provat correctionpad med fickor. funkar inte. sadeln låg konstigt med den bädden. testat front riser gel för manke. såg bra ut men gelen för tjock så sadeln i bakvikt. om gelen vårt tunnare hade det funkat. så det blev en fårskinnspad från h***s. den som är till hoppsadlar. jag har dressyrsadel men den passade ändå. fyllde ut där det behövdes.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
393
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka