För varmt att rida ?

Charlotte1975

Trådstartare
Visst är det härligt att det äntligen blivit varmt....
Men i går när jag kom till stallet var det 34 grader i skuggan och ingen vind. Solen sken på ridbanan och jag tyckte det var för varmt att rida. En häst i stallet hade fått "värme-slag". Hon stog i hagen och var helt genomblöt som om man hade spolat av henne och skumade på hela kroppen. Enligt veterinären var det ingen fara. Det kan hända när värmen kommer så plötsligt. Vet ordinerade en kall dusch för hästen och att hon fick stå inne i stallet.
I dag ska jag rida lektion 16,30 och det lär inte vara kallare i dag. Tycker ni att det finns en gräns när det är för varmt att rida ?
 
Sv: För varmt att rida ?

jag rider på kvällarna när det är så här varmt på dagarna. eller om man är morgonpigg så är ju mornarna svala också ;)

igår ville hästarna in redan vid 17 tiden, dom blev jätteglada av att komma in i ett svalt stall där det är knottfritt (halleluja för svalorna)
har aldrig satt en gräns, utan ser jag på hästen och känner själv att det är för varmt, så låter jag bli.
men du kan ju ducha hästen på bringan innan och efter ridningen om du ska rida...
 
Sv: För varmt att rida ?

Ett par kvällar i rad nu har jag ridet mellan 21,oo och 22,oo på kvällarna då det på dagarna varit runt 35 grader o nästan helt vindstilla :crazy: Visserligen ok då hästarna får stå inne i stallet (mkt svalt o skönt) mitt på dagarna då solen är som högst o när jag själv sitter o jobbar i världens Air Condition :angel: Men rida mitt på dagen nu, ger nog mer skräckupplevelse än ngt positivt för hästen... :crazy: Så som sagt, tiiidiga morgnar o sena kvällar då det är lite svalare skulle jag rekommendera att rida vid sån här värme mitt på dagarna!
 
Sv: För varmt att rida ?

Bästa alternativet är ju självklart mornar eller kvällar. Men i dag är det lektion och jag kan inte bestämma tiden själv.
 
Sv: För varmt att rida ?

jag försöker också rida/jobba hästen på eftermiddagen/kvällen nu när det är så stekhett ute.

var ute i förrgår och det var precis som för dig, jättevarmt och knappt en bris ens...
jag tar alltid in medryttarhästen så tidigt som möjligt så hon får stå i svalt stall och vila innan jag ska rida. märkte ändå att hon var lite svettig fast hon stått nästan en timme i stallet, så då svampade jag av henne över hela kroppen och det hjälpte mkt för hennes humör iaf!

efteråt duschar jag av henne och så får hon vila lite till innan hon går ut på bete...

ett tips är ju (går ju iofs inte när det är lektion) att rida mkt i skogen, där är det ganska svalt och skönt!
 
Sv: För varmt att rida ?

Jag har enbart ridit i skogen de senaste dagarna för att slippa solen på ridbanan. Ridhuset är inte ens att tänka på, måste vara runt 40 grader där på EM.
Men i dag blir det en lektion i stekheta värmen.....
 
Sv: För varmt att rida ?

Du får väl känna efter lite hur det känns? Att rida en gång då det är som varmast borde väl vara ok, om man annars rider när det är svalare? Har hört att hästarna tål värmen mycket bättre än vad vi gör också...sen kan det väl bero lite på vad du har för häst.. en gammal häst kanske har svårare för värmen?

Nä... nu åker ja o badar :bump: :banana:
 
Sv: För varmt att rida ?

Där tror jag du har helt rätt. En gammal häst får man vara försiktig med i värmen. Tror det var förra året en ramlade ned och dog i Skåne. Jag tycker för övrigt att man får hålla sig till kvällar och tidiga morgnar i den här värmen. Det är mest djurvänligt.
 
Sv: För varmt att rida ?

Hej!
För ganska många år sen bodde jag i USA/Texas och där hade vi 45 grader (i skuggan!) minst på sommaren. Red då mitt på dan i gassande sol (typ inget val för det gassade hela tiden)...men hästarna var vana -mest jag som höll på att dö av värmeslag :angel:
Kanske en vanesak också?
Men nu när man blivit gammal:smirk: så är sena svala kvällar ett måste..puh !
Kram Lillemim
 
Sv: För varmt att rida ?

glömde ju...trots värmen hade vi inte mycket flygfän...dock fick man kolla vart man satte fötterna...skallerormar, vattenmockasiner och dylikt, tur man slipper det här hemma :D
 
Sv: För varmt att rida ?

Jag undviker helst att rida när det är som varmast, utan rider hellre på kvällen i sånt fall... Om jag rider mitt på dagen under den hetaste perioden så rider jag oftast och badar med hästen, det är alltid mysigt och väldigt uppskattat ifrån hästens sida! :)
 
Sv: För varmt att rida ?

Charlotte1975 skrev:
Bästa alternativet är ju självklart mornar eller kvällar. Men i dag är det lektion och jag kan inte bestämma tiden själv.


min kompis red i förrgår, också lektion, de red vid den tiden, på en DAMMIG ridbana och i världens hetta, då tycker jag man skall ställa in lektionen. Eller ta den senare, för hästarnas bästa
 
Sv: För varmt att rida ?

Tar man det lugnt så är det väl ok att rida i värmen. Men är det över 25+ då tar man det kanske extra lugnt. Inget väder för galopparbeten precis.
Vi rider helst på kvällen, svalare då och hästarna är piggare.
 
Sv: För varmt att rida ?

Hej!

Jag brukar åka på ridläger 1 vecka/år. Av någon anledning är den veckan alltid full med sol och värme.. I ridhuset, där vi rider 1 lektion/dag är det närmare 40 grader, vindstilla (så klart) och som en bastu. Värmen slår emot en när man öppnar dörrarna, trots att det är runt 30 grader utanför.

Iallafall har vi och hästarna överlevt stenhårda dressyr och hopp-pass i värmen (2 lektioner/dag varav en i ridhus och en på ridbana ute i solen) och varit pigga och fräscha hela veckan!

man får se till att få i dom mycket vatten bara.

Jag rider själv oavsett väder och vind (värme/kyla/storm) och min tjej påverkas inte nämnvärt av temperaturen.

/ lavinia, som inte ha möjlighet att undvika värsta värmen alla dagar
 
Sv: För varmt att rida ?

Jag undviker helst att rida när det är som varmast för min egen skull.

Vad gäller hästen verkar det vara väldigt olika från individ till individ. En del hästar blir så loja att de knappt är ridbara medan andra verkar helt opåverkade. Det märks en klar skillnad på araberna och halvbloden i stallet till exempel. Så här års märks det att det är en ökenhäst jag har. Hon älskar det här vädret ;)
 
Sv: För varmt att rida ?

Överlevde en svettig lektion i går. :) Hästen var faktiskt väldigt pigg men såg ut som om han hade badat efter 15 minuter. Blev en lång dusch efter och extra vattenhink i boxen och salt. Gick ingen nöd på honom. Var värre för mig som nästan inte fick av mig stövlarna efteråt för att det klibbat fast .......:D
 
Sv: För varmt att rida ?

HeJ!

Skulle jag tipsat dej om att duscha med hästen o sen lägga sej på den svala stallgången och coola av lite??

/ Lavinia, med conniponni
 
Sv: För varmt att rida ?

jag har ingen speciel gradgräns men jag rider inte om det känns för varmt. är det så det bränner i huden när man kommer ut i solen så är valet nästan självklart. Själv rider jag på kvällen vid niotiden för då har det blivit svalare.
sen så måste man ju oxå tänka lite på sig själv. både hästen OCH jag måste må bra för att det ska bli en härlig ridtur:)

Om det är för varmt mitt på dagen för hästarna så tar jag in dom och duschar av dom svalt och sen får dom gå ut igen. hjälper bra på mina kusar^^
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Min son är 6 veckor gammal och jag vet inte hur jag ska klä honom längre. Vi har haft 20-25 grader i skuggan de senaste dagarna och han...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: Blueberry
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp