för ung för att ansvara för någon annans ridning?

Zoo

Trådstartare
Jag har fått en "ny" ridelev som ska börja ta lektioner för mig på min ponny.
Hon är kanske 10-12 år gammal och jag är snart 15. Hon har tidigare erfarenheter inom ridningen (dock vet jag inte hur länge hon har ridit och hur pass utvecklad hon är..) :confused:
Själv har jag kunskaper upp till MVS och högre klasser inom dressyren och även hoppning..

Själva orsaken till att jag poster i den här tråden är att jag vet inte om jag är "lämplig" ännu till att ansvara och planera någon annans ridning. :crazy:

Är det någon annan som har den erfarenheten eller har tips och trix hur man ska lägga upp det hela?

Tacksam för svar!

MvH Zoo

Sv: för ung för att ansvara för någon annans ridning?

jag tänker så här!
du känner din häst och vet vad den kan och inte kan, vad den behöver träna på osv! så jag anser att du kan göra det!
men kanske att hon borde åka till någon annan lite då och då för att få lite andra tips osv! men annars tycker jag det bara är att köra på! det borde inte skada iaf;)

Det handlar inte om ålder, utan om erfarenhet!:idea:
Du känner din ponny och din elev kan säkert lära sig mycket från dig. Det brukar även vara väldigt nyttig för ens egen ridning att GE lektioner. Man bli tvungen att tänka efter och analysera.
Jag tycker absolut att ni kan åtminstone börja med ett par lektioner och se hur ni trivs med varandra alla tre!:laugh:

Lycka till!

Jag hade aldrig låtit min 15 åring ta ansvar för ett annat barn på det sättet som det kommer att innebära för dej, speciellt inte när det även inkluderar en häst!

Du hade gärna fått trä´na mej då jag är vuxen, men inte ett barn!

Jag hade lektioner när jag var femton...

Ansvar för att låta någon rida på ens ponny under handledning- absolut!! Och lite upp till det andra barnets föräldrar. Som förälder skulle jag kanske ha lite regler om vad ni fick pyssla med men jag tror du kan lära henne mycket- TS

Jag tycker du verkar mogen nog eftersom du inser att du inte kan allt och tvekar lite. Det tyder ju på att du vet att det ÄR ett ansvar.
Men om det ä ok för hennes föräldrar och ni har diskuterat vadsom gäller så lycka till:laugh:

När jag var i den åldern som din elev är i, eller t om något yngre tränade jag för en tjej som var en sådär 14-15 år. Mest för att min ponny var dum och kunde behöva någon större som satte sig upp om hon krånglade, men även för att hon hade rätt stor erfarenhet. Det fungerade super i det fallet och jag lärde mig mycket mer av henne trots hennes ålder än vad jag lärde mig på ridskolan där vi var 6 personer i gruppen. Så jag tror att det bara kan vara bra, bara man har tålamod och är pedagogisk så kommer det gå prima : )

Du behöver ta reda på vem som har ansvaret rent juridiskt om något händer dej eller eleven!

Lycka till!:)

Tack för alla svar och kommentarer! :)

Hon rider på ridskola i vanliga fall, och komma utan för ridskolans dörrar kan vara en bra ide och rida på någon annans häst eller sin egna för någon själv..

Självklart hade jag tänkt att kolla framför allt hur hon och hästen går ihop och även jag och hon. Men främst hur hon och hästen går ihop för han kan ha en tendens att kasta av folk :angel:

Jag har faktiskt inte alls tänkt på vem det är som har andsvar om det händer något! men det borde väll vara jag eftersom att det är min häst hon rider på?
Men kan inte göra så mkt efter som att jag är minderårig, förutom att ringa någon. Men jag antar att hennes mamma ska vara med och kolla på vad vi pysslar med, med det är något som jag absolut ska prata med henne om

Zoo

JAg ser mer på kunskapen än ålder. En yngre ryttare kan vara duktigare/ha större kunskaper än en äldre :)

Jag har haft elever sen jag var 16 ungefär och då i alla olika åldrar å utbildningsnivåer.
Sen är det bara du själv som kan övergöra om du är "lämplig", Tror du att du kan ta ansvaret å utbilda henne å hjälpa henne... Tänk inte ålder utan tänk från kunskap.Kunskapen är viktigare än åldern för mig...
Det finns ju dom som rider högre klasser å har all erfarenhet i världen men som inte kan lära ut sen finns det dom som inte har så mkt bakom sig med klasser osv men är grymma på att lära ut...

Sen tipset jag kan ge är att vara lite över tydlig och ha tålamod... framför allt med dom yngre. å ta gärna lite extra tid för att diskutera passet å vrf man gör si och så. och vad jag oxå tycker är jätte viktigt är att föra en dialog med henne föräldrar så dom hänger med i vad ni gör osv.

Lycka till :)

Vem har ansvaret om du eller eleven skadas ? Eller om hästen skadas?

Ts är ju för ung för det!

Dom flesta jag har haft har vart inom klubbens område och i våran klubbavgift ingår olycksfallförsäkring... å ansvaret har jag inte alls tänkt på... å inte kollat upp det heller...

Kör på säger jag:)
Jag tror hon kan lära sig mycket av dig- och av din ponny. Och det är enligt mig väldigt kul och lärorikt att ge lektioner. Man måset liksom analysera allting.
När jag var liten fick jag lektioner av min granne och bästa kompis (3år äldre än mig) Och jag lärde mig väldigt mycket av hennes ponnier och av henne. Jag åkte i backen ett antal gånger också, men man härdas och lär sig av det också.

Men det kan iof vara nyttigt för henne att rida för andra ibland.

Saker kan hända. Oavsett om hon rider på ridskolan i ett ridhus eller för dig. Man får faktiskt räkna med att saker händer ibland. Man tar ju det säkra före det osäkra förstås men hästar är inga maskiner och gör inte alltid som man förväntar sig. Prata ordentligt med hennes mamma och försök ha en god kontakt med både tjejen och mamman. Mammans telefonnummer är tex. viktigt!

Lycka till:)

Tycker också att du ska köra på! ;)
Själv är jag 16 (snart 17) och jag brukar ofta få rycka in som "ridlärare" på ridskolan (mot det får jag rida ridskolans hästar gratis). Det som kan vara klokt är att lägga upp en plan för "hur" ridningen ska gå till, alltså en planering av något slag!
Lycka till! :)

Kolla upp så att föräldrarna har en gällande olycksfallsförsäkring för tjejen som gäller för ridning (alla försäkringar gör inte det). Rider hon på ridskola annars så har hon säkert en försäkring som täcker hennes ridning där om det ingår i medlemskap på ridklubben. Har inte tjejen olycksfallsförsäkring som gäller så bör du nog kräva att föräldrarna tecknar det innan du ger några lektioner. Kolla upp så att din ponnys försäkring gäller om det händer nåt med en annan ryttare, har ingen aning om hur såna försäkringar är upplagda och det kanske är standard oavsett ryttare att den gäller. Men det skadar ju inte att läsa igenom villkoren eller ringa försäkringsbolaget och fråga innan ni sätter igång med lektionerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar