För tung rockard?Shettisar...

Shettisar

Trådstartare
Funderar på att låta bygga en ny rockard.O undrar nu om en rockard byggd på ex fiat axel skulle bli för tungdragen? Alltså axeln och däck från ex Fiat eller annan liten bil.Tycker att cykel,moped däck är för klena för "skogs" promenader speciellt om man inte är fjäderlätt själv.Men funderar också om man kan få den väl avvägd då???
Någon som vet? Kanske har en rockard med bilaxel till sina shettisar?

Sv: För tung rockard?Shettisar...

Dom hjulen jag har är typ moppehjul (för rockard) och dom håller mycket bra för shettisekipage åtminstone, har inte provat med nån annan... Det du kan göra är att beställa hjul med kraftiga ekrar istället så blir det både lättare och snyggare. Och dom håller!

Jag har en rockard byggd på Opel-axel och den funkar utmärkt till min shettis jag har idag på 1.04m men även lillen .92m jag hade förut drog denna med lätthet :)

Tack för svar :bow: Ska testa då i värsta fall får jag väl sälja den om den blir för tung med mig på :p

Hej!

Varför tror folk att dom blir för tunga?
Jag har kört en otränad shettis (för ca 10 år sen och pga okunnighet :eek: ) med en fyrhjulig vagn (vikt ca 150 kg) med fyra stora (40-90kg) personer på i trav + i uppförsbacke, och en mkt illasittande sele, inga draglinor eller baksele, en riktig skitsele med andra ord! Inte sa han något!! Han tog i så att grejerna gick sönder istället!! Han stannade aldrig, bockade nån gång men annars gick han! :D
Men i längden blir ju ponnyn trött (i värsta fall kan ta skada) och det är ju roligare (för både kusk och häst :) ) att ha en lättare vagn som man kan köra runt med en timme och även trava och galoppera med!
Men jag har även kört en bortskämd shettis som stannade i uppförsbacken, med en "dragvikt" på ca 5 kg!!
Den shettis jag har idag har jag inte haft några problem med, men jag har alltid haft loksele och tränat för tyngre uppgifter. Annars har jag en lätt fyrhjulig vagn, skönt att slippa bekymmra sig om framtung eller baktung! :D Tränar trav regelbundet och även galopp när vi är som mest igång! :D

Det är ju en stor skillnad på vikt när det dras och lyfts.
100 kg när det lyfts kan bli några få kilo i när det dras på hjul. Men kan bli det dubbla om det släpas i svår teräng.
Ska mäta det där en vacker dag. Ska bara få iordning på vagnen!

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning Dum fråga kanske, men det var så längesedan jag hade ponnysar att köra. Går ju inte att jämföra med ardennern som bara arbetade här på...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Anna_
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 961
Senast: ponnybarn
·
Körning Det är så att jag kör en liten shettis emellanåt. Inget vidare seriöst, utan bara som "hobbykörning" ute. Men nu funderar jag på att...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Dragonfruit_
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka