För trånga damasker ledde till avlivning

Sv: För trånga damasker ledde till avlivning

Jo senskydd kan vara elaka. I ett stall jag jobbade, där hästarna så att säga delade skydd fanns ett par gamla senskydd, riktigt hårda. Och en av hästarna blev halt efter att ha haft de på sig. Så vi slängde dom och hade sedan bara strykkappor liknande de som är på översta bilden

Jo, har själv sett allt för mycket hältor, trycksår och tryckskador utav senskydd att jag aldrig någonsin kommer få för mig att sätta sådan utrustning på min häst.
Det är dags att detta uppmärksammas, tråkigt bara att det ska behövas något såhär tragiskt för att folk ska tänka till...

tragisk! tyvärr slarvas det mkt med passform och inpassning av benskydd. den enda gången jag varit på klinik för hältutredning så var det första veterinären frågade om någon annan hade satt på hästen benskydd. det var enligt honom mkt vanligt med skador pga felaktiga skydd.

jag är jättenoga med att välja mjuka skydd och inte spänna för hårt.

tragisk! tyvärr slarvas det mkt med passform och inpassning av benskydd. den enda gången jag varit på klinik för hältutredning så var det första veterinären frågade om någon annan hade satt på hästen benskydd. det var enligt honom mkt vanligt med skador pga felaktiga skydd.

:bow::bow:

Mycket bra sagt!
Jag avskyr allt vad skydd heter och brukar ha så lite som möjligt hela tiden samtidigt som de alltid skall passas in till varje häst.
Tyvärr är det oftast så att man köper ett par skydd för flera hästar....:crazy:

Det löses bra med lindor alternativt heltäckande/kottäckande skydd i neopren (om man är osäker på lindor). De formar sig efter benen och man slipper tryck.

Det ær ett ganska bra tag sedan detta hænde men jag mår lika dåligt varje gång jag hør om det:cry:
Tænk hur senor och leder bara børjade sippra ut ur benet.
Trånga benskydd, aldrig i livet!

Alldeles för många spänner sina skydd för hårt, det är jättevanligt att benen "stasar". (Nu pratar jag "vanliga" ryttare)

Jag har hört (jag vet inte om det är sant, kan någon rätta mig om jag har fel?) att speciellt fullblodens senor expanderar något otroligt vid arbete (40-60%).

Tragiskt att det skulle hända, men jag har åkt hem med mitt fullblod från klinik och fått linda om bandaget för att kliniken, som ändå borde veta vad de gör, lindat för hårt så att benet börjat stasa. Det har hänt inte bara EN gång, utan flera. Så det kanske inte varit helt lätt för den som satte på skydden att göra avvägningen mellan för hårt och att de inte skulle glida ned.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 958
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Näe men det här med tiden alltså.... Jag skulle ju finna tid till att skriva av mig tankar och upplevelser här i bloggen, lovade jag ju...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama