För trång sadel?

B

Bubben91

Vi köpte våran nuvarnade sadel i februari förra året. Dn passade perfekt, det var helt otroligt, efter 2 års letande hade vi en sadel...:banana:

Men nu har hästen gått och blivit smalare, musklat sig på ett annat sätt och nu ligger inte sadel bra enligt mig.
Alltså, sadeln ligger int epå ryggraden men jag kan inte få in två fingrar "under" bommen fram utan att klämma dem.. Men ett finger går bra.
Dessutom så åker sadeln fram, specellt när jag rider i paddock?! Det är lite skumt.. (Vad jag vet så åker sadeln fram om den är för stor.)

Min fråga är om man kanske skulle kunna kan köpa en "fårskinnspad"
och ha under sadeln, borde inte den höja upp sadeln och göra den lite smalare? Den är ju mjuk då men det kan kanske ge punkttryck ändå?

Snälla, skriv vad ni tycker, jag behöver dela tankarna med någon annan, oberoende....:crazy:

Sv: För trång sadel?

Jag är definitivt inte rätt person att diskutera sadlar med (har själv en bomlös) men med min hästs förra sadel så var det så att den gled fram när den var för smal. Lidos manke blev också smalare eftersom musklerna inte kunde arbeta och utvecklas där.

Nån annan med större vana från sadeldjungeln kanske kan komma med nåt vettigare svar..? :o

Men brukar inte hästen bredda sig när den musklar sig :confused: I a f, om sadeln blivit för vid (?) så kan man ju lägga en padd under för att höjja och fylla ut. Dock måste ju sadeln passa för övrigt. Skulle hellre satsa på att byta sadel till en som passar.

På din beskrivning låter det definitivt som att sadeln är för vid för den aktuella ryggen.

Har hästen tappat muskler på överlinjen och därigenom blivit smalare över manken så kan man alltid prova och se om en fårskinnspad lyfter tillräckligt för att sadeln ska ligga rätt, TILLS HÄSTEN MUSKLAT PÅ SIG IGEN.
Har hästen tappat fett över ryggen däremot, som den inte planeras ta igen den närmaste tiden men med bibehållen muskelmassa så är det nog dags att prova ut en ny sadel istället.

Om hästen har gått ned i vikt är det inte så konstigt om sadeln numer är för stor, även om den satt mer muskler. Är det framvalvet som är så nära manken som en finger, men sadeln ser ut att ligga ok i övrigt skulle jag lägga på en pad som är utskuren runt manken. Iaf tills vidare innan man ser vart åt det verkar barka igen, hästen kanske sätter mer muskler och då kan ju sadeln passa igen.

Eller så kör du padvarianten till dess du hittat en annan passande sadel.

En sadel kan glida fram av många anledningar... Den kan vara för vid, för smal, för rak, för böjd, hästen och/eller ryttaren kan putta fram den.
Den bristande mankfriheten har inte nldvändigtvis att göra med att sadeln skulle vara för vid. Utan hästen kanske helt enkelt ahr musklat om sig så den behöver en annan typ av bom.
Be en sadelutprovare kolla sadeln. Det är möjligt att det räcker med en omstoppning bara.

Okej, tack.
Alltså, han har tappat mycket i vikt men han har samtidigt musklat sig, fast inte tillräckligt för att fylla ut där allt fett satt antar jag.... :S usch...
Sadeln är ju nästan ny så omstoppning behövs nog inte, tror inte ens att det går att göra på dom, jag kommer inte ihåg. Jag kan ju testa hur det verkar med en pad under, annars får man väl leta sadel igen...SUCK!!

Nya sadlar brukar behöva stoppas om efter 50?? ridtimmar.
När stoppningen satt sig.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 560
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 109
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 339
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 235
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV