För trång sadel......

Joyride

Trådstartare
Om man haft en(två) sadlar till sin häst under några år, som nu visat sig varit för smala :crazy: , kan hästen bli förstört av det?

(klart dom kan det men vill ha lite synpunkter och någon som har erfarenhet av detta)

Sv: För trång sadel......

Förstörd och förstörd... En sadel som är för trång kan orsaka tryck över hästens manke eller ge en ofördelaktig viktfördelning så att trycket hamnar på en punkt istället för över en så stor yta som möjligt över sadelläget. En trång kanal mellan bossorna kan ge tryck över hästens ryggkotor, i synnerhet om sadeln pga storleken inte ligger stilla utan halkar omkring "uppe på" hästen.

I de flesta fall försvinner de eventuella skador som har uppstått om man byter sadel och låter hästens rygg vila under en period. Därefter måsta man på nytt försöka bygga upp de ryggmuskler som hästen inte kunnat få pga ständig smärta av sadeln. Ofta funkar även detta bra med ett genomtänkt träningsprogram.

Om hästen upplevt sadeln som så obehaglig att den fått en negativ inställning till ridning och arbete är det svårare att få hästen att arbeta korrekt och avslappnat.

Jag hade en sadel som var för trång åt min nordis. Han vart halt ibland och kunde inte trava eller något ordentligt.
Jag hade sedan efter det läst ett inlägg av en veterinär, i en tidning, att man måste vara nogrannare med sin sadeln än vad många tror. För om sadeln inte passar kan den ge fel tryck över manken och ryggen så att musklerna inte kan arbeta rätt och det kan resultera i att hästen blir halt. Min kuse vart ju som sagt halt utav en anledning som inte satt i foten... Så jag misstänkte att det var sadeln. Och hästar kan ju ändra sig i kroppsbyggnad (mer/mindre muskler), så att sadeln inte passar lika mycket som när man köpte/provade ut den...
Jag som inte är ett dugg bra på sadlar var på den säkra sidan och köpte en bomlös sadel och efter det har pållen aldrig varit halt. Och nu gillar han att trava och arbeta. Det gjorde han inte lika mkt innan. Så jag utgår att det var sadelns fel, så det kan ställa till problem , men i mitt fall så vart ju inte hästen förstörd men skulle det ha hållit i sig längre kanske det skulle ha blivit problem ...
Jag är inte helt säker på det här men efter vad jag har tagit reda på i tidningar och av egen erfarenhet så tror jag att fel sadel kan ställa till det lite. i värsta fall , vill säga.

Har du problem med sadel nu??

Det lättaste metoden för att få reda på om hästen tagit skada är att använda sig av kiropraktor som kollar igenom hästen med hjälp av laser, den hjälper dom att urskilja tillexempel mindre blödningar som inte märks av och om hästen har ont i övrigt.

En häst med för trång sadel kan få alla möjliga fel, boggen kan bli låst, ryggens muskler kan bli förstörda, ryggkotorna kan ha tagit skada, hästen kan uppleva sadeln som något verktyg från helvetet, fel tryckfördelning m.m.

Har man tur så ligger sadeln "bra", utrycker mig så för det blir lättast. Sadeln ligger "bra" på ett sådant sätt att hästen inte får ont, ger inga tryckfel, gör inte illa kotorna m.m. men hindrar hästen i dess muskelutvekling så att hästen inte kan bära sig, vidd sådana fall har man dock tur och det bästa är att rida bomlöst å tömköra mycket tills hästen fått bygga upp sina muskler så pass att den har format upp sig ordentligt å då kan man leta ny sadel i läder som inte är bomlöst om man vill det. Man kan byta sadel hela tiden oxå så att hästen får ny sadel som passar formar upp muskler, byter till ny som passar då formar upp sig mer å man måste byta sadel igen å så fortsätter hela proceduren d.v.s. en ganska dyr procedur., därför bomlöst är ett bra alternativ.

Tack för bra svar.
Jag har nu insett att min häst haft för smala sadlar :crazy: en hopp o en dressyr. En längre tid. Inser oxå hur viktigt det är med en sadel som passar bra.

Det är lungt det, vi på buke existerar för att hjälpa till med våra egna kunskaper.

Har själv haft samma sadelproblem, tog ut sadelutprovare köpte passande sadel som blev för trång, gick utan sadel i 3 månader, seddan åkte ponnyn ivägg på foder å gick med för smal sadel så hon blev låst i boggarna så då blev det 3 månaders vila för henne innan jag kunnde börja sätta igång henne å så blev det barbacka ett tag i väntan på nya sadeln.

Hade ju bara tur att jag tog ut sadelutprovare det första jag gjorde när jag köpte sadel, gjorde jag enbart för att hon sålde begagnade sadlar å hade en som passade men jag fick ingen information alls om att hon kunnde förändra sina muskler så där hade man noll koll. Man har ju aldrig behövt brytt sig liksom. Har ju enbart haft medryttar hästar, ridit på mammas hästar å ridskolan. Så jag har flummat runt själv en hel del i sadeljungeln :angel:

ja, denna sadel ljungel.
jag köpte min pålle för ca 2 månader sedan, hans westernsadel är utprovad och ska tydligen sitta perfekt.
Hästen har stått över sommaren och jag har nu börjat rida igång honom försiktigt. NU HAR HAN ONT I RYGGEN!!
jag antar att det är sadeln som blivit för stor,musklerana är borta, han är även lite tunn.

så för stor sadel är lika tokigt som för liten.
så nu ska jag göda upp och bygga upp musklerna från marken ett tag.

tror ni att han kan ha sadeln igen?

Det bör han kunna ha, men som du sagt själv, han måste byggas upp till samma muskel nivå han hade när sadeln passade, alternativt det många gör när hästar har fallit ur är att lägga på en tjockare padd/vojlock m.m. under sadeln.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
478
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama