för tjock...?

Sv: för tjock...?

Om du känner på hennes övre hals, vid manen och det är fullt med fett och hårt KAN det vara en början till fång. det ser så ut på bilderna med de kan luras.. Känn efter ordentligt och ställ in hästen 1/2 dygnet och ta till dig alla bra motionstips du fått i tråden.

(ursäkta trådkap)
men min är ju inte överviktig och har ändå relativt tjock och hård överhals vid mankammen. början på fång eller bara snygg "hingsthals"? :p
Tycker det är skitsnyggt när överlinjen på halsen är rundad av lite fett, om överlinjen är bra i övrigt.

Svårt att se halsen på bilden, men man ser dimensionerna på magen iaf! ;)
ihagen_12890612.jpg

Och här kan man ana att det mesta ändå är muskler (om jag petar på magen så känns det bara som att max en cm är fläsk/hud och resten muskler). Sen känns det ju inte så konstigt att magen är STOR om den är full av gräs eller ensilage.
trav4_11525368.jpg

Senast ändrad:

håller med dig, att hästen har fettrand behöver inte ha något med fång att göra.

Det är möjligt men man kan aldrig veta. Det är väl bättre med ett varningstecken än inget alls? Det är bättre att vara lite försiktig om hästen är tjock och det ju din på bilden. Det hjälper knappast din häst om du resonerar som du gör. Om den sedan inte får fång så är det bara bra.

Och ja det är möjligt att jag är onödigt tramsig och orolig. Men det är inte kul att leva med rädslan att det ska ha kommit tillbaka.

Nu var det väl mest vilka tecken som är relevanta det var frågan om?
Fångnacke har jag förstått som en myt snarare än symptom (rätta mig gärna om jag har fel) medans överviktiga har lättare överlag att få fång - bättre då att försöka jobba bort övervikten hellre än att stirra sig blind på halsen? :p Vissa kanske har en bred hals naturligt medans andra inte får stor hals förrän de är väldigt fläskiga i övrigt..

Än har jag inte träffat på någon fånghäst utan "fettnacken" iaf. Nu pratar jag iof om foderrelaterad fång. Vid belastningsfång behöver kanske inte nacken bli tjock.

jojo, det är klart, man lär sig något nytt varge dag, men jag har träffat så många hästar med fång, och dom har ingen fettrand alls...
vadå "resonerar som jag gör" ?
jag söker efter tipps på att få hästen att bli smalare och om det
kanske kunde vara farligt om den blev fetare?
för något år sedan hittade jag nämligen den här hästen på blocket..
jag menar, det är nog ett bra tag tills hon blir som den:crazy:

Bara för att det finns hästar som är tjockare än den du har, betyder det inte att din är utom fara, när det gäller fång. Jag har en fånghäst, hon var lite rund, men långt ifrån fet när hon drabbades, dessutom var det i Januari månad o då fanns det inte nått bete alls, så visst kan din häst bli sjuk av sin fetma. Jag ger dig samma råd som många andra här, låt hästen stå inne halva dygnet eller iaf i en hage utan gräs o fodra ev. med hö/halm

Min islänning, som fick såpass allvarlig fång att hon fick avlivas, var varken fet vid mankamman/nacken eller någon annanstans. Alla veterinärer (distrikt och Hbg) samt hovslagare var ense om att hon INTE var överviktig alls.

Nu var det väl mest vilka tecken som är relevanta det var frågan om?
Fångnacke har jag förstått som en myt snarare än symptom (rätta mig gärna om jag har fel) medans överviktiga har lättare överlag att få fång - bättre då att försöka jobba bort övervikten hellre än att stirra sig blind på halsen? :p Vissa kanske har en bred hals naturligt medans andra inte får stor hals förrän de är väldigt fläskiga i övrigt..

Då missförstod jag nog tråden. Jag trodde att den handlade om det var farligt för ts häst att vara så pass tjock som den är.
Eftersom den är tjock så tycker jag att en antydan till fångnacke är relevant.
Hästar med fångnacke och andra fettansamlingar kan vara insulinresistenta vilket är en av de få framkallande faktorerna till fång där man är ganska säker på sambandet.

Det var därför jag skrev att JAG inte sett nån fånghäst utan "fettnacke". Det finns säkert många hästar som drabbas utan att ha nacken. Men överviktiga hästar är överreprecenterade

Bara för att det finns hästar som är tjockare än den du har, betyder det inte att din är utom fara, när det gäller fång. Jag har en fånghäst, hon var lite rund, men långt ifrån fet när hon drabbades, dessutom var det i Januari månad o då fanns det inte nått bete alls, så visst kan din häst bli sjuk av sin fetma. Jag ger dig samma råd som många andra här, låt hästen stå inne halva dygnet eller iaf i en hage utan gräs o fodra ev. med hö/halm

åh, nej abslout inte så jag menade, att min häst är utom fara bara för att andra tjockare hästar finns, men nej, med den bilden jag visa var bara att det är groteskt att man låter det gå så pass långt!:idea:

Det var därför jag skrev att JAG inte sett nån fånghäst utan "fettnacke". Det finns säkert många hästar som drabbas utan att ha nacken. Men överviktiga hästar är överreprecenterade

Man skrattar inte när det går på skit då ångrar man sig. Då inser man att det inte finns söta feta hästar

Då missförstod jag nog tråden. Jag trodde att den handlade om det var farligt för ts häst att vara så pass tjock som den är.
Eftersom den är tjock så tycker jag att en antydan till fångnacke är relevant.
Hästar med fångnacke och andra fettansamlingar kan vara insulinresistenta vilket är en av de få framkallande faktorerna till fång där man är ganska säker på sambandet.

Är "fångnacke" alltså bevisat relevant för fång? Undrar om jag har fått om bakfoten att det är en myt eller om det faktiskt finns belägg för det. Fettansamlingar överlag = lättare problem med insulinnivån är jag med på.

Är "fångnacke" alltså bevisat relevant för fång? Undrar om jag har fått om bakfoten att det är en myt eller om det faktiskt finns belägg för det. Fettansamlingar överlag = lättare problem med insulinnivån är jag med på.

Nu läste du mig nog fel. Det var inte så jag skrev.Men jag kan ha varit otydlig.
Jag skrev att "fångnacke" kan vara ett tecken på insulinresistens och att man är ganska säker på att det finns ett samband mellan insulinresistens och fång.

Jag tycker inte att det är samma sak som att påstå att det finns ett bevisat samband mellan fångnacke och fång. Om du tolkar det så måste jag ha uttryckt mig oklart eller så har du missuppfattat mig. Det finns vad jag vet inte någon fångframkallande faktor där man har lyckats bevisa sambandet rent vetenskapligt annat än i "konstgjorda" studier i laboratorium (här menar jag inte fångnacke).

Hej!
Har en islänning som är ett riktigt matvrak och lätt lägger på sig så fort det blir fritt bete ute!! Men har hittat en jättebra munkorg som består av nylonband som man fäster i den befintliga grimman och som hålls ihop av en ring vid munnen. Knasig beskrivning.... Den gör ändå att han kan äta en hel del men minskar ändå intaget lite lagom eftersom repen framför munnen gör att han måste krabba lite extra för att få tag i maten! Har provat de flesta munkorgar men har inte hjärta att stänga in honom i dessa, då han inte lider utav fång eller någon sjukdom, han är bara som matte - matglad:d! Det är ändå helt ok tycker jag att de kan få njuta av lite sommarhull för att senare tränas lite mer till hösten, han e bara en familjehäst som hjälper oss att hålla oss iform...!;)
Jag vet inte vad tillverkaren heter, men man får nog leta i de mindre hästsport affärerna, mina köper jag hos Charlies häst och hund i Vetlanda / Jönköping. Det går väl åt 2 per år då repen slits efterhand.
Bara ett tips! Jag tycker pållen ser välmående ut!:d

tror jag vet vad du menar, en grimma med inbyggd munkorg som har korsade
nylon band en bit upp över mulen?
har funderat på sådan, men nu börjar betet bli magrare, så jag tror att
det ändast är ordentlig träning som gäller.

Så vitt jag kan se ser hästen rund och fin ut i kroppen. Är svårt att se huruvida en häst bär på några kilon för mycket på bild, är det en jättefet häst går det väl att se rätt lätt, men nej, jag ser inte en fet häst.

När jag blir osäker på om min häst är för tjock eller inte så brukar jag ge honom 2 bananer varje dag, utifall. Jag vill inte att den ska dö av övervikt, det skulle ge mig så dåligt samvete.

Denna lilla häst är lite fet . MEn det tycker jag hästar ska vara om dom får motion på det också... Men hon kan få vara lite tjock nu i sommar så i höst sen när dom kommer in på nätterna så ska du inte ge för mycket kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: mackan
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt... 2
Svar
27
· Visningar
3 480
Senast: Sirap
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 679
Senast: Enya
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka