För tidigt att hämta hem?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har köpt ett årsföl som det är meningen att jag ska hämta i slutet av oktober. MEN hon är då bara ca 7 mån (född tidigt i april) vilket jag tycker känns lite ungt att åka från mamma. Har hjälpt till på två stuterier innan och där började avvänjningen så sakta vid den åldern men de skiljdes inte helt från mamman (tex. skickades iväg) förren de var ca 9-10 mån beroende på hur de reagerat.
Är det jag som "daltar" eller ligger det något i det?:confused: Man ser ju en hel del annonser med föl som är "leveransklara" i den åldern...

Senast ändrad:
Sv: För tidigt att hämta hem?

Personligen ser jag gärna att sto och föl får gå ihop längre än 6-7 mån om det är praktiskt genomförbart..
Har dock erfarenhet av att det är ganska vanligt med avskiljning i just den åldern.
I ditt fall kan jag ju tänka mig att stoägaren/uppfödaren vill ha bort de sålda fölen för att kunna förbereda vintern. Hästarna kanske skall stallas upp, då är det enklare om årsfölen har lämnat.

Har själv mitt sto med föl vid sidan... Hon gick här hemma tills för en månad sedan. Nu går sto med föl hemma hos den som skall ha fölis.
Kommer att skilja av sto och föl och hämta hem mitt sto när fölis är runt 6 månader.. Alltså mot mina principer.... med det får lov att bli så av praktiska skäl.

Så jag behöver inte oroa mej för att mitt föl ska må dåligt fysiskt/psykiskt av att lämna så tidigt?

Kan ju inte lova att ditt föl inte kommer att ta illa vid sig... Det beror ju på en hel del saker...

I mitt fall så tränas fölet redan nu (3 månader) att vara kvar i hagen med resten av flocken när jag är där och jobbar med mamma en stund.
De stunderna kommer ju att bli längre och längre och så en dag kommer mamma inte tillbaka. Han är ju kvar i sin invanda miljö... med sin invanda flock där han är trygg.

Absolut inte. Det finns dom som delar vid 4-5 månader. Har även hört att dom delar vid 3 månader utomlands.

Det bästa är ju att hon är avvand innan hon flyttar.
Det kan annars bli för mycket med BÅDE avvänjning och flytt samtidigt.
I ett sånt här fall är det bättre att börja avvänja lite tidigare, för att ha den stressen avklarad, innan nästa stress dyker upp (flytten).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 672
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar