för tidig moderkaksavlossning - hur vanligt

boccia

Trådstartare
Igår kväll hände det som inte får hända, vårt föl föddes, dött... :cry:
Ett underbart sött stoföl, väldigt jämna tecken, nästan på millimetern lika långa vita strumpor bak och identiska vita kronor fram, samt en strimbläs. Mörk fux var hon också, precis som jag hoppats ända sedan betäckningen.

Tyvärr så lossnade stoets moderkaka redan i utdrivningsskedet, så fölet var dött redan vid födseln (hade "drunknat" i fostervattnet iom att moderkakan hade släppt), och vi hade inte en chans att kunna rädda det.

Hur vanligt är det att moderkakan släpper på detta sätt, och är det större risk att det händer igen på ett sto som redan haft det?
Funderar på ifall vi ska betäcka om igen iår (med samma hingst), men vågar vi?

Sv: för tidig moderkaksavlossning - hur vanligt

Det händer ibland och det kan ha olika orsaker. Googla "red bag delivery" så får du upp mycket info. Jag vet inte om det är större risk om stoet redan har haft det men det beror nog på omständigheterna. Om det tex beror på att stoet ätit infekterat rörsvingel så kommer ju risken vara stor om hon man inte eliminerar den orsaken osv.

Man kan ibland rädda fölet om man är snabbt framme direkt när man ser den röda blåsan -då måste man kvickt skära upp den (riktigt vass kniv krävs) och dra ut fölet, alltså inte vänta på värkar eller liknande utan få ut fölet fort som satan eftersom syretillförseln är bruten.

Om fölet är fullgånget och ligger rätt i födelsekanalen och man som sagt är riktigt snabb så kan man rädda fölet. Men i många fall är det för tidigt i dräktigheten, fölet ligger fel, man får inte ut det osv...

Jag hade en red bag förra året och det är verkligen inte roligt. Jag var snabbt där och skar upp men fick inte tag i något föl därinne, det låg alldeles fel och det var för tidigt för den att ligga i rätt läge. Veterinären kämpade i 4 timmar för att få ut den.

Beklagar din förlust!

Fölet var fullgånget (föddes 2v efter beräknad fölning) och låg helt rätt, men tyvärr hann de som var på plats inte rädda det ändå. (Det var mitt föl, men stoet är min mammas, och de bor 25 mil härifrån)

Försökte googla förut, men visste inte riktigt vad jag skulle googla på. Tack för hjälpen.

Är jätte ledsen för att ni misste ert föl . Jag har själv hört talas om just red bag delivery men förstått att man ska skära upp den röda säcken men känt mig osäker på var hur och att man sen ska leta reda på fölisen .

Kan säga att nu har jag verkligen satt mig in ordentligt i hur man ska göra.

Hoppas ert sto nu mår bra iallafall och att ni lämnat fölisen hos henne så hon får ta farväl själv . Det verkar som stona mår mycket bättre av att de lämnar fölisen och inser att det är något fel på bebban än att vi tar bort fölisen från stoet .
Mia

Men vad tråkigt.

Jag har en kompis som fick ett föl med red bag delivery detta år. Hon såg direkt att det var något vaj så hon lyckades få hål på moderkakan och få ut ungen, det gick bra för dem.

Hur gammalt är stoet och hur många föl har hon haft innan? Det har en viss betydelse för hur stor risk det är för att råka ut för det här.
Avlossning eller risken för det ökar med stigande ålder på stoet och speciellt om hon inte används i avel kontinuerligt. Är det ett äldre sto (över 16) som kanske in fått så många föl så är risken för att det ska hända igen betydligt större än för ett ungt sto eller äldre sto som gått som fölsto hela livet.

Detta har hänt min häst med förra ägaren.. Detta var hennes första föl "på pappret", men hon kan ha fått fler innan hon kom till Sverige.. Iaf så sa veterinären att det inte var ärftligt och att han tyckte att hon skulle göra ett nytt försök. Efter detta har hon fått tre friska föl med lätta fölnigar. Tror hon var ca 10 år när detta hände..

Beklagar förlusten!

Hur gammalt är stoet och hur många föl har hon haft innan? Det har en viss betydelse för hur stor risk det är för att råka ut för det här.
Avlossning eller risken för det ökar med stigande ålder på stoet och speciellt om hon inte används i avel kontinuerligt. Är det ett äldre sto (över 16) som kanske in fått så många föl så är risken för att det ska hända igen betydligt större än för ett ungt sto eller äldre sto som gått som fölsto hela livet.

Precis vad jag egentligen inte ville höra...
Stoet är 17 år, detta var hennes första föl :(
Kanske ingen idé att betäcka igen alltså...

Stoet nosade på och buffade lite på fölet en stund, och brydde sig sedan inte alls om det. Fölet låg kvar i boxen över natten (flyttades bara in i ett hörn), och på morgonen gick stoet ut i hagen precis som innan och tittade inte ens åt fölet när hon leddes ut. Det begravdes i en av hagarna igår, och för att komma dit fick fölet transporteras genom hagen som hästarna går i. Stoet hade på håll stått och tittat på mamma o pappa när de körde igenom hagen med fölet på skottkärran, men kom inte fram.

Precis vad jag egentligen inte ville höra...
Stoet är 17 år, detta var hennes första föl :(
Kanske ingen idé att betäcka igen alltså...

Betäcka kan du göra men risken för att det går illa en gång till är större hos ditt sto än t ex ett sto på åtta år. Men det gäller inte bara risken för detta utan även för andra åldersrelaterade problem.

Mitt sto råkade också ut för detta 2006, det var mitt första föl... jättetrist. Hon var då 9 år gammal och har sedan dess fått 3 friska, fina föl hos mig.

Vi hade det för några år sedan.
Som tur var så var vi med o drog snabbt ut den lilla.
Hon var lite medtagen men klarade sig bra sedan.
Hade läst om det bara ett tag innan o visste att det var bråttom i det läget.
Lär vara rätt så ovanligt, har pratat med många uppfödarvänner som hållt på i många år o de har aldrig varit med om det.

Tråkigt att ni miste erat föl.

Jag måste bara få säga, vad är detta för avelsår??

Ni anar inte hur många som jag känner som råkat ut för hemska saker med sina sto och föl i år.
Däribland jag själv.

Är det bara jag som tycker det är mycket "konstigt" som händer i år??
Eller det är bara slumpen att det är alla i min närhet??

Jätte tråkigt att du förlorat ditt föl. Beklagar din förlust.

Jag måste bara få säga, vad är detta för avelsår??

Ni anar inte hur många som jag känner som råkat ut för hemska saker med sina sto och föl i år.
Däribland jag själv.

Är det bara jag som tycker det är mycket "konstigt" som händer i år??
Eller det är bara slumpen att det är alla i min närhet??

Jätte tråkigt att du förlorat ditt föl. Beklagar din förlust.

Upplever det också som det är mycket strul i år:(

Jätte märkligt, vi har haft det värsta året någonsin, så illa att jag faktiskt ifrågasatte varför jag utsatte mig för dessa riskerna. Men ändå gör man det igen. Men det kan ju inte bli så illa igen tycker man... eller??
Verkligen ett fruktansvärt avelsår i år... :(

*kl*

Vet inte hur vanligt det är men mitt sto har på de två sista fölen klämt ut föl och moderkakan fast i navelsträngen i ett paket sas dvs först fölet och när bakbenen kommit ut så kommer moderkakan. Är detta någon som varit med om samma sak? kan detta betyda att hon lika gärna kan göra det som TS sto? eller är detta något helt annat?

Jag får alltså slita av navelsträngen från moderkakan.

Senast ändrad:

Beklagar din förlust :cry:

Jag fick ett föl med red bag delivery 2009 vi insåg ganska direkt vad som var fel och lyckades få ut fölungen levade hon var medtagen men klarade sig fint.
Detta var hennes 6 föl och hon var då 17 år, detta hade aldrig hänt tidigare. Nu har hon haft ytterligare ett föl utan att detta upprepats.

stuteridagbok

Liknande trådar

M
Avel Hej! Jag står i ett litet dilemma. =) Äger ett jätte trevlig arabsto ( F:1985 E:Rashman (E:Doman) U:Ramona (E:Pargos) (1.50 i manken...
Svar
11
· Visningar
1 434
Senast: Manatee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka