För svår häst?

S

stick

Hur vet man om ens häst är för svår? Kanske en dum fråga, men jag menar när är hästen för svår i ridningen?
Är det när man inte kan rida den i form? när 85% av ridpassen går dåligt? när känslan säger att nu klarar jag inte det här längre? eller när man i ridningen inte lyckas rida hästen på bästa sätt för vad som är bra för den?

Min häst till exempel, har haft den nu i 3 år och det känns inte som om jag klarar av den. Den är svårriden, dominanat och har mycket humör, och jag själv är bara en medel ryttare.
I början var den snäll men sen har ridningen varit hemsk till för ett halv år sen och då började det gå bättre och fungera lite. Men sen nu är den jätte svår att rida igen. Vi är typ tillbaka där vi var från början. Det känns bara som om jag har förstört den och inte kunnat ge den någon utbildning.

Min fråga är om någon vill svara, vad ska jag göra?

Sv: För svår häst?

Hästen är för svår när den känns för svår och du inte är trygg på hästryggen.

Rider du för tränare? Annars är det ett tips, då får du någon annans syn på din ridning och hjälp med vad du behöver rätta till. Är det en dominant häst så testar den säkert och ju mer mark den vinner desto odrägligare blir den. Gör hästen likadant med andra ryttare?
Hur är den i hantering i övrigt?

Jag hade ungefär samma problem med min häst. Hon bockade varje gång jag red och jag blev skitskraj och red inte mer på henne tillslut. Men sen fick jag hjälp av hennes förra ägare som är jätte duktig, och det visade sig att hon "bara" behövde mer motion. Nu är hon jätte bra att rida:laugh: Kanske inte är samma sak, men det kanske hjälper dig nåt:)

Ska man hårddra det hela- hästen är inte för svår förrän du själv bestämmer dig för att den är det. Ingen annan kan dra den gränsen för dig, för ingen annan vet vad du vill ha ut av det hela.
Annars skulle jag säga att när ridpassen blir farliga, så då utsätter dig själv för en alltför stor risk varje gång, eller helt enkelt när det inte känns värt besväret längre! Finns inget fantastiskt i att klara av en svår häst "bara för att". Fundera också på om även om du klarar ut de stora problemen, är hästen den du sen vill ha?
Det finns ingen som säger att du måste rida din häst i form eller att du måste utbilda din häst, det är bara du själv som kan ställa kraven på er. Och om du känner att ni inte klarar av dom och att jobbet dit är alltför stort och svårt, så ja, då kanske hästen är för svår för dig.
Det viktigaste är att tänka på VARFÖR du har hästen och om ni som ekipage lever upp till dom kraven? Det ska inte vara tungt, jobbigt och farligt att ha häst, det finns alldeles för många snälla och trevliga hästar för det!

Tack för svaren.

Jag skulle inte säga att hästen är farlig just nu, men har varit innan.
Ja jag tränar för tränare men hon kan inte komma så ofta så det är bara var femte vecka eller något. Och oftast nu senare tiden när jag har tränat går det nästan alltid bra mer eller mindre. Men nu var det några månader sen hon var här sist på grund av att det är sommarlov. Men snart kommer hösten och förhoppningsvis kan hon hjälpa mig igen.
Har bestämt mig för att verkligen försöka nu att få ordning på det. Men det känns på ett sätt inte rätt mot hästen om jag inte klarar av att rida den på bästa sätt. Men jag känner mig ändå skyldig om jag bara ger upp och säljer den.

jag skulle vilja påstå att hästen kanske inte är för svår, men i alla fall inte passar när 85% av passen känns pestiga. Att ha häst ska vara kul, man ska inte ha en klump i magen inför varje ridpass. Det är en sak att ha en formsvacka en begränsad period då allt känns jobbigt/svårt och det är en annan sak att ständigt känna missnöje med vad man själv eller hästen presterar, i det senare fallet tycker jag att man inte ska vara rädd för att byta häst.

Tips!
Formulera dina egna mål med din ridning utan hänsyn till ditt hästmaterial, spåna fritt och sätt ord på var du anser dig vara i dag samt var du vill vara om en månad, ett halvår, 1 år, 3 år osv. Skriv så utförligt som möjligt och låt fantasin flöda utan att begränsa dig genom att tänka vad du har råd/tid/ork med. När du har formulerat det så kan du fundera på om din häst motsvarar dina målsättningar i dagsläget eller om den skulle kunna göra det i framtiden - och i så fall med hjälp av vilka medel. Om du kommer fram till att hästen inte alls motsvarar dina förväntningar är det kanske bäst att sälja och skaffa en annan som passar bättre, både för din och hästens skull.

Lycka till!

Jag tror man känner rätt bra om man passar med hästen eller inte, och om du fortfarande känner att det finns något mellan er så be om hjälp på marken det kan hjälpa för du skrev ändå att det har gått bättre.. :) jag skulle ta hjälp av en tränare iaf om jag fortfarande känner att det finns något att jobba på.

Jag har känt med en häst att det inte funkade (funkade inte för någon men) och tog hjälp men efter ett tag så tyckte jag iaf att vi inte kom vidare så den fick åka tillbaka till ägaren

Bara du som kan känna om det inte passar mellan er

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama