För stort bett

Fanna98

Trådstartare
Har hittat världens bästa bett till min häst, hon funkar suuper på det. Men det är 1 cm för långt. Jag undrar om man kan rida på ett bett som är lite för stort om det inte påverkar hästen negativt? Lixom hon får ju inga sår eller ont i munnen av det... :confused:
 
Sv: För stort bett

att alltid rida på ett för stort bett är kanske inte optimalt, jag har ett tredelat träns bett som är en 0,5-1cm för långt, har satt på bett skivor för att det ska passa bättre då hästen går bra på bettet i dressyren. så det kan man ju göra. men sen så har jag 3 andra bett(med rätt längd) som jag varierar varje dag med för att undvika skav och för att få lite variation för hästen :p.
 
Sv: För stort bett

Är det ett rakt bett så kan jag tycka att det är ok. Är det däremot ett ledat bett så ligger det ju inte optimalt i munnen och vore jag du så skulle jag köpt ett passande bett.
 
Sv: För stort bett

Har hittat världens bästa bett till min häst, hon funkar suuper på det. Men det är 1 cm för långt. Jag undrar om man kan rida på ett bett som är lite för stort om det inte påverkar hästen negativt? Lixom hon får ju inga sår eller ont i munnen av det... :confused:
vad är det för häst? Hur stort bett har du nu? hur stort är det nya bettet?
Här i sverige har det ju gått nått mode i extremt små bett. Var på en clinic/programridning för lite sen med en av sveriges främsta dressyrdomare och tidigare ryttare. 3 av 7 medverkande ekipage fick påpekande att domaren tyckte dom hade för litet/kort bett och fick rådet att skaffa ett ngt större. Själv tror jag mer på denna dommare med 50 års erfarenhet av svår dressyr än på diverse hästtandläkare och experter. Såg ett skräckexempel på en tävling för lite sen, en stor halvblodsvalack gick med ett väldigt kort bett där ringarna var halvvägs in i munnen, och hästen var uppenbarligen irriterad.
 
Sv: För stort bett

Om hästen trivs och inte får sår eller skav så hade jag haft kvar bettet.

Själv har jag genomgående för stora bett enligt många men han trivs inte på 12,5 cm bett men går alldeles ypperligt med 13,5 cm bett.
Jag tycker då inte att det är ett svårt val. Ibland får man gå på känsla och inte på vad alla andra tycker.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 745
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp