För stora hjälmar

Mischmasch

Trådstartare
Man ser ganska många som rider med så stora hjälmar att dom ramlar ner över ögonen. Malin Baryard fick t. ex. peta upp sin flera gånger under hoppningen idag. Borde det inte vara idé att satsa på en passande hjälm så man slipper störas av det under en OS-hoppning :crazy:

Och nästan alla man ser rida på tv (tänker på tävlingar) har hakbandet hängande helt löst. Det kan väl ändå inte vara så bra om man skulle ramla av?

Hur har ni hakbandet?
Jag brukar ha det så hårt åtspänt att det ligger mot hakan. Och min hjälm skulle aldrig kunna trilla ner över ögonen även om jag inte spände den.

Men hur ska hjälmarna sitta egentligen?

Sv: För stora hjälmar

Jag kan inte ha hakbandet spänt så att det ligger
mot hakan, får panikkänsla. :crazy:
Har det så att det är lite luft emellan.

Senast ändrad:

Jag håller med dig helt och hållet, det verkar ju jättedumt att ha en så stor hjälm att man måste rätta till den hela tiden. Men det måste väl finnas en anledning till att dom har den så, vad det nu skulle kunna vara.

Hjälmen ska väl sitta så att det tar emot lite när man tar på den, det har iaf jag fått höra när jag har köpt hjälm. Hakbandet borde väl sitta intill käken, annars gör det ju ingen nytta. Tycker jag iaf. Men varför ser man då motsatsen på så stora tävlingar som OS? *nyfiken*

Jag har hakbandet spänt så att hjälmen sitter på plats där den ska, jag tycker att det här med hjälmtillpassningen är något som är jätteviktigt, det är ju en billig livförsäkring, OCH en illa sittande hjälm kan ju faktiskt förvärra vissa skador...

Hjälmen ska sitta tight på huvudet utan att vara obekväm. Den ska sitta stadigt även när du skakar på huvudet. Hakbandet ska inte vara för löst spänt men lite luft är ok.

Jag har ofta funderat över varför Malin inte byter hjälm. Hon har alltid ridit i för stor hjälm! :D

Jag är ganska osäker, men kan det ha att göra med att de stoppar in håret under och pga det måste ha ngt större hjälmar? :confused:

Jo, märkligt att de vill ha en stor hjälm.
Kankse snyggt att se ut som en svamp :bump:

Jag rider med hjälm som sitter åt ganska hårt. Nästan lite tajt men bättre det än en för stor. Jag har hjälm på mig då jag kör och även då jag tömkör! Tycker att det är viktigt att visa hur viktig hjälmen är när det är många små tjejer som tittar hur man gör. Det är ju helt idiotiskt att rida utan hakband. Då kan man väl lika gärna ta sig hjälmen?? Varför skulle den sitta kvar då man själv ramlar av? :confused:

MIn hjälm sitter åt tillräckligt hårt för att sitta kvar även om jag tar huvet upp och ner, hakbandet sitter väl sådär mellan löst, får kvävningskänslor om det är alltför tight.

kattis87 skrev:
Jag är ganska osäker, men kan det ha att göra med att de stoppar in håret under och pga det måste ha ngt större hjälmar? :confused:

Men då borde den ju fortfarande sitta tajt, om dom nu har håret instoppad under menar jag.

jag har hakbandet så att det ligger an mot hakan men ej jätte hårt spänt! min hjälm sitter klistrad å är ganska formad efter mitt huvud, faller inte av om man inte har hakbandet... borde vara jobbigt med en för stor hjälm! ;)

Hi! Hi!
Med den späda kropp Malin Bayard ligger inne med så finns det väl inga hjälmar som är så små som hennes huvud.... Nej. skämt å sido...
Jag har fått samma problem, dom "växer" lite mkt när man har "ridit in dom". Sedan vet man ju inte hur mkt skrock det finns i hjälmen... det är kanske hennes "lyckohjälm"- hon lär ju ändå bara använda den på tävlingar så det är ju synd att den inte passar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka