För stor??

L

lixxie

Hej :) jag har länge undrat men vet inte vem jag ska fråga. Tycker ni att jag är för stor att rida ponny eller islandshäst? Jag är ca 169 cm lång och väger runt 69 kg. Jag har ridit i snart 7 år, vilken typ av ridning/häst skulle passa mej? Jag är rätt så rutinerad, kan grunderna och så. Är 13 år gammal.
Tacksam för tips ;) kram.

Sv: För stor??

lixxie skrev:
Hej :) jag har länge undrat men vet inte vem jag ska fråga. Tycker ni att jag är för stor att rida ponny eller islandshäst? Jag är ca 169 cm lång och väger runt 69 kg. Jag har ridit i snart 7 år, vilken typ av ridning/häst skulle passa mej? Jag är rätt så rutinerad, kan grunderna och så. Är 13 år gammal.

Nej det tycker jag verkligen inte. Det finns ju som bekant islandshästar mellan 125-150 cm nuförtiden. (å ännu större enstaka exemplar)
Välj en stor modell!

Lycka till! Hej från Tölva :)

Defenitivt inte, det flesta islänningar klarar ju tom män som är över 1.80 och väger mer än 80 kg. Det är lungt för din del!
Kanske du inte borde rida på dom under 1.30 men alla Isänningar som är större än det borde funka galant!

Islänningarna tål det mesta, så det är nog ingen fara :)

Absolut inte! En nomalstor normalbyggd islandshäst skulle passa dig jättebra!

Mvh, Kristin

Det hoppas jag verkligen inte, jag är 183 och väger 88 kg. Satsar på välbyggde pållar på 140 och över :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

lixxie skrev:

Hmm... Jag är ca 169 cm lång och väger runt 69 kg. Har en dotter som är 13 år :)

Där tog likheterna slut... Jag har inte ridit lika länge som du. Vi har två isisar och jag kan rida dem utan problem (tja ibland verkar det som om hästarna klarar det bättre än ryttaren :angel: ).

lixxie skrev:

Jösses nej, du är inte för stor! Jag är också 169 och väger 60-65 kg samt jag är långbent. Min favorit var bara 132 och han kunde bära mig i ett ganska tufft tempo i ett par timmar och jag fick ändå hålla igen tempot så där fanns mer kvar av krafterna. Med din storlek och vikt behöver du inte titta åt de större pållarna utan kan lätt rida de mindre också!

Du vet de är inte längden som väger:smirk:
Jag kan vara 155 och väga 100 kilo eller vara 175 och väga 55 kilo.

Jag är 174 och väger ca 65 kilo och de är inga problem tycker iaf jag, visserligen så rider jag mestadels på de isisar som är över 140 och rätt grova.
Skulle säkerligen se lite lång ut på en nätt isis på 128cm.
Men orka det skulle även den lilla isisen göra men att de möjligen kan se lite roligt ut är ju en annan femma:D

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka