"för stor" lösdrift?

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har en byggnad på ca 5 x 10 meter som vi ska göra om till lösdrift. Vi kommer använda ca 7 x 5 meter till själva lösdriften och resten (3 x 5) till att göra en sjukbox.

Vi kommer att ha två stora hästar + längre fram ev en ponny i denna byggnad, men lagligt sett skulle man kunna ha fyra stora hästar på 30 m2 lösdrift.

Frågor:

# Räknas sjukboxen som möjlighet att ha fem stora hästar, trots att man måste ha tillgång till en box ifall man har lösdrift?

# Eftersom man kan klämma in fler än fem hästar på ovan nämnda lösdrift (ifall de vore shetlandsponnyer t ex), måste vi då söka tillstånd för fler än 5 hästar då + gjuta gödselplatta etc?

Sv: "för stor" lösdrift?

Vi har en byggnad på ca 5 x 10 meter som vi ska göra om till lösdrift. Vi kommer använda ca 7 x 5 meter till själva lösdriften och resten (3 x 5) till att göra en sjukbox.

Vi kommer att ha två stora hästar + längre fram ev en ponny i denna byggnad, men lagligt sett skulle man kunna ha fyra stora hästar på 30 m2 lösdrift.

Frågor:

# Räknas sjukboxen som möjlighet att ha fem stora hästar, trots att man måste ha tillgång till en box ifall man har lösdrift?

# Eftersom man kan klämma in fler än fem hästar på ovan nämnda lösdrift (ifall de vore shetlandsponnyer t ex), måste vi då söka tillstånd för fler än 5 hästar då + gjuta gödselplatta etc?

Inga svar, bara en personlig reflektion.

Jag har ett "lösdriftsstall" i beteshagen, 4 * 7 meter. Även om våra två hästar + en shettis på pappret bra ryms in där enligt bestämmelserna så är det sällan alla tre samtidigt står inne. Den lägst i rang står in själv och när de stora kommer får han snällt ställa sig utanför med kroppen och bara huvudet in. Två 2meters öppningar, en på kortsidan och en på ena långsidan just för att ingen skall bli klämd där inne.

Skulle det jag har vara tänkt som lösdriftsstall på heltid (alla har varsin box i stallet brevid) skulle jag inte sova så där jättegott om nätterna. Nu är det bara som extra lyx så de kan komma undan solen och insekterna när och om de vill när de är ute.

så minimimåtten är nog verkligen minimimått tycker jag. Just de här hästarna har gått tillsammans varje dag i något över tre år för övrigt.

Jag tycker att du ska ringa Länsstyrelsen och fråga om du behöver förpröva - om vi gissar fel så kan du få dyra straffavgifter ;)

Storleken på gödselplattan beror - i alla fall enligt de jag pratat med i min kommun - på hur många hästar som faktiskt finns på anläggningen, dvs hur mycket gödsel som produceras. Det finns inga exakta storlekskrav per häst utan den ska bara vara "tillräckligt stor".

Våran dsm kontrollant sa att den ska vara tillräckligt stor för att rymma 6månaders gödsel för de antal hästar man har så antagligen för så många platser man har.

Ja, vad jag förstår krävs godkännande för 5 hästar eller fler. Nu minns jag inte riktigt hur det hängde ihop men det finns att läsa om på jordbruksverkets hemsida.

Jag råder dig att ringa och fråga. Där kan du beskriva hela situationen och få korrekta svar. Man kan aldrig lita på lösa svar från oss som inte är insatta i alla regler. Har du mindre än 5 hästar behöver du inte ha mer än en box. När jag tog upp det lät det som att man kunde ha det i princip hur man ville då. Men har man 5 eller fler behövs tillstånd för det om jag minns rätt. Hur många boxar man behövde då vet jag ej om jag frågade ens. Det beror nog på. Vi har rätt att ha 18 hästar i vår lösdrift (då vår ligghall rymmer så många) men har bara 5 boxar. Och det är godkänt innan det togs i bruk.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama