för stor, för stressad, för ofokuserad. tips?

D

dropdowndead

ok, jag har just börjat rida en häst. hitills hunnit med 3 pass.
än så länge har vi inte lyckats få en tid i ridhuset, så har mest hållt oss ute.
problemet: jag har ett halvblod, 1,83 cm i manken. ja, 1,83.
hon är 6 år, & stått rätt mkt hitills.
så fort vi tar oss i skogen, blir hon pigg, glad, ofokuserad, helt okoncentrerad, lyssnar inte på mina hjälper, plus att hon verkar vara så stor att hon knappt vet själv vad hon har sig. mkt snubblande, mkt flummigt.
tänkte byta bett som får ner henne på jorden lite, ett Pessoabett, plus att försöka få tid i ridhuset.

någon som har fler tips? behöver en del hjälp.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: för stor, för stressad, för ofokuserad. tips?

Istället för ett pessoabett kan du sätta in lite taggtråd i munnen på henne, det är nog ungefär lika skönt :grin:

Se till att rida i ridhuset, träna med markbommar så hon lär sig hålla koll på fötterna och skaffa en tränare.

Istället för ett pessoabett kan du sätta in lite taggtråd i munnen på henne, det är nog ungefär lika skönt :grin:

shit jag trodde du va allvarlig där för ett tag :eek: hahah är as trött ! ;)

Lösningen ligger inte i bettet, ta hjälp av en tränare som vet vad som bör göras innan du sätter in ett skarpt bett.

Lycka till med "den lille" :)

Hon är 1,83.. och 6 år.. ge henne TID!

Hon är ju bara bäbis och dessutom stor.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 896
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar