För stor för russ??

HorseCrazy

Trådstartare
Hejsan! Jag har funderat på en grej rätt länge frågan lyder såhär: Jag är en tjej sanrt 13 år som är ungefär en sådär 160 cm lång och ungefär 40-45 kg. det är nämligen så att jag eventuelt tänkte börja rida ett russ. han är ca.126cm och ganska kraftigt byggd han är 9 år, jag har ridit honom en gång men det var förra sommaren, vad tror ni? TACKSAM FÖR SVAR:):rofl:
 
Sv: För stor för russ??

hej

jag ser att många har tittat på din fråga, men ingen har svarat så då gör jag det :)

Viktmässigt skulle det säkert kunna funka, men du är alldeles för lång. Jag är 159 cm lång och tycker att strax över 140 cm är i minsta laget för att jag ska kunna sitta och inverka rätt på hästen. Då har jag dessutom ganska korta ben.
 
Sv: För stor för russ??

Tycker nog att du är för lång för en ponny på 126 cm, även om den är kraftig. En ponny på 135-140 hade passat bättre.
 
Sv: För stor för russ??

Du är för lång. Ta bort cirka tio centimeter på din längd - där har du en bra mankhöjd. Titta på d-ponnys eller små stora hästar.
 
Sv: För stor för russ??

titta defenitivt på D-ponny även om du växer 5-10cm till så kommer det inte vara problem med en d-ponny och om du vill tävla så gör du det med tjejer och killar i din ålder=mycket roligare + att du troligen får nya kompisar. Om du skulle köpa en liten häst kommer du att gå miste om de roliga ponny åren!
 
Sv: För stor för russ??

Jag Tucker inte att längden har någon större betydelse. Fast det beror ju förstås på vad du vill görs med hästen.
Jag red in en hingst på 119cm för två år sen. Då var ja ca 163 cm lång. Det gick fantastiskt bra, även fast fötterna var precis under magen.

Han brydde sig inte om längden på ryttaren alls.

Om du vill hoppa hästen är du nog för lång. Vill du bara rida lite på banan och rida ut spelar det ingen roll hur lång du är. Bara fötterna inte hänger ner alldeles för långt ner.

Kolla bara på många islandsryttare och manliga hopp ryttare som har fötterna långt under magen.
De är de så ingen om klagar på.. Men om man ser någon tjej på en lokal lc dressyr som fötterna är precis under magen på hästen, då går visst hela jorden under.
Fast det optimala är ju att hitta en häst som är lagom i höjd för din längd samt ditt ändamål. Jag tycker att hästar som är ca 150-155cm i mankhöjd är bäst för mig på ca 166cm.

Jag tror inte hästen lider av att du sitter på ryggen, bara du inte är för tung.
 
Sv: För stor för russ??

Har man dålig balans kan det skapa stort obehag för hästen, så längen spelar stor roll. En obalaserad lång ryttare skapar betydligt större obehag för hästen än en för tung ryttare.

Till TS. Ja, du låter alldeles för lång. Det är nog hög tid för dig att se dig om efter en större häst.
 
Sv: För stor för russ??

Nu rider jag Quarter och inom western så är det mer regel än undantag att "hästarna" är just ponny i höjden. Min egen är ca 143 och jag är ca 175 lång, men inte känner jag mig stor på henne. Och jag har aldrig fått höra att jag inte passar på henne. Vårt stall är blandat. Både western och "engelskt" folk. Det står runt 15 hästar här.
Själv sätter jag mig aldrig i livet på en häst som är över 160! :) Tycker det är fruktansvärt obehagligt att rida väldigt stora hästar.
Vikten är bra mycket viktigare än längden anser jag.
Quarterhästar kanske är annorlunda än andra? Jag undrar lite över det där eftersom det är så väldigt många vuxna män som rider QH och de kan väga bra mycket. Det är ju knappast ovanligt med drygt 100 kilo för en vuxen man plus att våra sadlar väger runt 20 kilo.
Jag har ett förflutet som "dressyrtjej" så jag är inte helt borta vad gäller "engelsk" ridning (ca 15 år med "vanlig" ridning innan jag sadlade om), men jag har aldrig reagerat på att det ser konstigt ut med vuxna män på "våran" ras. (Undantag finns! Naturligtvis.)
 
Sv: För stor för russ??

Frågan e vad du vill ha ut med ridningen? Bara motionsrida så ser jag inga problem så länge som du e väl balanserad.

Men vill du utveckla din ridning så skulle jag leta efter e d-ponny som du skulle kunna ha många rolig år tillsammans med.
 
Sv: För stor för russ??

Hej
Vad jag förstår så skulle du inte köpa ponnyn utan enbart rida den.
Jag kan inte se några problem med det , såvida du inte har tänkt hoppa några högre höjder. Min dotter har en russkorsning på 122 cm och hon är ca 150 cm. Detta fungerar alldeles utmärkt och hon känns inte alls för stor. Själv är jag 167 och min häst är 155. Så känner du själv att du sitter bekvämt och att ponnyn trivs med dig på ryggen så vad är problemet?:)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp