För sent?

Chima

Trådstartare
Att betäcka sitt sto som fyller 17 i maj? det blir i sånna fall hennes första föl i sådana fall.
Hon får då fölet när hon är 18, det blir väl ganska sent?

Sv: För sent?

Är stoet i gott skick är det bara att tuta och köra. Det äldsta maidenstoet jag har varit med var 20 år och hon tog sig på första försöket!

Besta ålder för betäckning är ju 4-14 år brukar man väl säga, så visst, det är sent. Men det brukar oxå vara så att om stoet inte klarara av en dräktighet blir oftast antingen inte dräktig, eller kastar. Min kompis sto skulle föla i vår, blir 18 år, hon blev dräktig, men kastade. Hon har haft två föl tidigare, kanske var det bara otur, vem vet? Men testa gärna det finns många äldre ston som får föl!

Som nån skrev, är stoet i bra kondition och mår bra så går det säkert bra! Men rådfråga en veterinär också, kanske vill hålla lite extra koll på henne under dräktigtheten eftersom det är första fölingen.....

Om stoet är i bra kondition och skick är det bara att tuta och köra.... tror dessutom att ponnyer är tåligare i de sammanhangen än andra...(egen teori..)
Har varit i ett stall där ett welshsto betäcktes för första gången i en ålder av 16 år.... det stoet fick sedan ytterligare 3 föl och klarade av det.... men det beror som sagt på stoets skick....
Lycka till-- vad har du tänkt dig för hingst?!

är stoet i gott skick så ska de väl gå bra, men se till att hon är i den kondition att hon orkar föla :D Lycka till!

Om stoet är i bra kondition och skick är det bara att tuta och köra.... tror dessutom att ponnyer är tåligare i de sammanhangen än andra...(egen teori..)
Har varit i ett stall där ett welshsto betäcktes för första gången i en ålder av 16 år.... det stoet fick sedan ytterligare 3 föl och klarade av det.... men det beror som sagt på stoets skick....
Lycka till-- vad har du tänkt dig för hingst?!

Vet inte än, men om det nu blir något ska det vara en D-ponny hingst, helst av rasen New Forest.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka