För sent??

L

Lawendel

Hej!
Jag red förut en newforestponny som är 21 år nu. Men nu har han bara gått i hagen sen i (tror jag) januari (i år). Är det försent att sätta igång honom igen (han är pigg för sin ålder!)? Jag saknar honom väldigt mycket :cry: och vill börja rida honom igen!
Tacksam för svar :bow:!
 
Sv: För sent??

testa annars att sätta igång hästen iallafall bara för skogsturer å så och känna/kolla liksom om hästen tycker det är kul och känns bra/frisk å så:idea:
 
Sv: För sent??

En gammal häst är svårare att få iform/kondis än en yngre.
Men om han har fräscha ben och en fräsch rygg tror jag inte att det är några problem.

Börja med att skritta korta turen typ 20 min 2ggr/dag (Gör en häst jag känner som tappat alla muskler) och sedan öka på. Tills muskler m.m är bra. då är det börja från ryggen. Det är iaf vad vet. sagt till denne häst. :)
 
Sv: För sent??

Våran gamla Lippa är född-83 och henne satte vi igång i september förra året...

Efter att ha börjat med först korta skrittpromenader som sen blev längre och längre så la vi in lite trav, sen mera trav och därefter lite galopp...

Tänk på att gamla hästar behöver längre uppvärmning än yngre, och man bör inte heller rida dom lika hårt heller...

Använd sunt förnuft så kommer ni att få många fler roliga ridår framför er....

Lycka till :D
 
Sv: För sent??

Tack för alla svar ;)!
Jag satte igång honom förut också, men då gick han lite då och då. Det gick jättebra! Jag skrittade ut på honom idag och han kändes fräsch :)! Men finns det risk att han får ont nånstans om man sätter igång honom igen?? För han är ju lite gammal...:(...
 
Sv: För sent??

Träningsvärk får ju nästan alla individer när man börjar träna...

Men tar du det bara lugnt i början och skrittar kommer det att gå över om ett tag...

Om du vill kan du "massera" honom över hela kroppen före och efter du ridit, det hjälper kroppen att avlägsna slaggprodukterna så att träningsvärken blir mindre och försvinner fortare..

Lycka till
 
Sv: För sent??

våran gamla shettis (på avataren) är 35 år. hon rids fortfarande och är pigg och fin, men givetvis är det lättare ridning och inte varje dag.;)

en ponny/häst behöver inte vara för "gammal" vid 21. när jag jobbade som instruktör hade vi ett halvblodssto som va 24 år, vi tyckte att hon kanske behövde "pension". men hon visade stort missnöje med det så vi tog in henne i verksamheten igen. hon "pensionerades" inte fören hon va 28, gick och "skrotade" tills hon togs bort 34 år gammal(reds någon gång i bland, lite lätt :) ) hon hade inga skador men då va tänderna helt slut.

finns många tävlingsponnys som fortfarande tävlas regelbundet trots att dom fyllt 20. och mår bra av det :D

lycka till med pållen..;)
 
Sv: För sent??

Som många sagt innan mig så är 21 år på en ponny ingen ålder så länge hästen är frisk och pigg;) . Det som gör hästarna gamla är att de helt plötsligt slutar ridas för att de uppnått en viss ålder, även om hästen i övrigt är frisk. Min häst är 20 och är mycket piggare än han var när han var 15:) .
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 669
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp