För sent att klippa?

frittan

Trådstartare
Min häst är en fluffig björn, och än har det inte blivit av att klippa honom, även om det varit på tal då han svettas mkt vid hårt arbete.

rider honom enbart utomhus i padock och i skogen.

nu är det lugnt med tävlingar tills februari/mars.

är det för sent att klippa? eller är det lika bra att vänta?
kan man klippa till våren sen annars?

han ska gå hyfsat hårt i vinter med, dock någon veckas vila.

Sv: För sent att klippa?

Du kan klippa nu, det är inte försent. Jag klippte första gången i dec förra året.:)

En del hästar blir lite fula i pälsen om man klipper dem sent på året. Men långt ifrån alla. Mina hästar har aldrig blivit det. Däremot skulle jag inte klippa första gången så länge man är inne i en kylig period (vi har tex just nu minusgrader för första gången i år, men beräknas få varmt igen i mitten av veckan). Att bli av med all pälsen när det är kallt är inte en rolig omställning. Så kan man vänta ut en varmare period igen så är det att föredra. Om inte så får man ha det i åtanke tills nästa år. Börjar man klippa redan innan kylan kommer så blir det ingen chockomställning för hästen.

det är inte försent. man riskerar inte skada sommarpälsen innan januari (då kan man råka ut för att hästen får "svinpäls")

Okej, då kanske jag med ska vänta, om det är lite varmare väder på gång. Nu är det kallt och mkt minus här hos oss. Han har heller inte svettats så mkt de senaste gångerna jag ridit, men så är ju också temperaturen mkt lägre ute nu!

Men tycker ni jag ska klippa alls?
Eller vänta tills pälsen "faller av"...? Han ska ju trots allt inte tävla förrän i februari/mars. :bump:

Svinpäls?? :confused:

Vi klipper året runt, dvs även på sommaren på hästar som tränas och tävlas hårt. En del hästar kan få lite raggig "svin" borst som växer ut före den normala pälsen. men vintertid så klipper vi ca varannan månad eller oftare om det behövs.

Jag klippte igår, det var tredje gången den här hösten. (hästen är nog besläktad med mammut, han står nu väl paketerad med täcke för att hinda pälsen från att krypa fram igen :devil: )

Jag funderar också på att klippa nu, ska till ridhus på onsdag får se hur svettig hon blir. Trotts allt så är hon ju en väldigt frusen liten dam.:)

Jag skulle bara klippa om du har problem med svettningen. Dvs om du tex måste släppa ut ganska omgående efter ridning el dyl. Annars hade jag inte gjort det med tanke på att ni inte ska ut på något på ett tag. Om man inte tränar hårt så blir de oftast inte speciellt besvärade utav att svettas lite, så länge man kan på ett bra sätt se till att de torkar. Men har man problem med att få dem torra i tid (tex inte kan stå inne och torka medan de äter) så skulle jag klippa nu även om det är första gången på säsongen. Om du inte klipper så mkt så blir ju heller inte omställningen lika stor. En spårklippning hjälper bra men ger inte så stor förlust utav päls.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka