För sent att klippa syren?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har en liten trädgårstäppa med fyra syrenbuskar som jag tänkt ansa lite i vinter. Framgooglade sidor har inte varit helt överens om när bästa tiden på året detta är, men sen höst och vinter verkar fungera enligt de flesta. Hade nu planerat detta till nästa helg, då jag räknat med att vintern skulle vara i alla fall hela februari.

Men nu tittar det upp små gröna blad från diverse lökar i rabatten och den första snödroppen har kommit. Är våren redan här? Är det för sent att klippa syrenen? Tar tacksamt emot råd från mer kunniga :grin:

Är det för sent att klippa syrenen? Tar tacksamt emot råd från mer kunniga :grin:[/QUOTE]

Det beror på om du vill iblommor på din syren. Klipper du den nu klipper du bort de blommor som ska komma i vår. Vill du inte ha blommorna kan du klippa nu, annars är det ju smartare att vänta till sensommaren när den är överblommad. Det blir ju visserligen inga blommor nästa vår då men busken har lite mer tid på sig att växa till.

Jag vet att det inte blir så mycket blommor säsongen efter klippning, är mest orolig för om det skulle kunna skada busken på något sätt att klippa nu.

Om det är buskar du ska ansa, brukar det bli bäst att ta bort de grövsta grenarna nerifrån marken. Yngre skott sparar du. Buskarna föryngras, årets blomning på de kvarvarande grenarna brukar bli osedvanligt riklig.

Jag vill ta av ett par decimeter på höjden samt klippa bort de mest spretiga grenarna längre ner. Har bara en liten täppa och vill få det att se mer välskött och proportioneligt ut.
Så antagligen häckklippning, men kan inte terminologin så bra :D

Jag hade föryngrat om jag varit dig. Dvs klipp inte topparna, klipp de grövsta grenarna nerevid. Kolla sedan hur det ser ut och ta kanske lite på höjden. Men börja med att föryngra.

Jag hade föryngrat om jag varit dig. Dvs klipp inte topparna, klipp de grövsta grenarna nerevid. Kolla sedan hur det ser ut och ta kanske lite på höjden. Men börja med att föryngra.

Varför? Vad är fördelen? Lättare att få det fint eller bättre för syrenen?

Vill gärna ta lite på höjden, då jag tycker de börjar bli för höga. Har växt en del decimeter sedan jag flyttade in för snart tre år sedan.

Varför? Vad är fördelen? Lättare att få det fint eller bättre för syrenen?

Vill gärna ta lite på höjden, då jag tycker de börjar bli för höga. Har växt en del decimeter sedan jag flyttade in för snart tre år sedan.
En decimeter tycker jag är lite på 3 år, den borde ha växt en meter på 3 år.
Det blir finare med tiden och det är bättre för plantan om du föryngrar den.

Det är mer än en decimeter, men jag har inte tänkt på exakt hur mycket, gissar på ca 5 dm i alla fall. Ett par av syrenerna har växt högre än sina grannar (är 4 st), så de kommer jag nog klippa ner så de blir på ungefär samma höjd. I övrigt ska jag nog testa att föryngra.

Grejen är att där du klipper, ute på grenen, där kommer växten förgrena sig. Så med tiden kommer busken se ut som en kvast om du klipper så utevid. Därför ska du klippa ganska mycket under var du vill att buskens maxhöjd ska vara.

Men jag vill ju inte klippa för mycket, då blir det inte tillräckligt med skugga. Älskat att sitta i skuggan och läsa fina sommardagar.

Usch vad svårt det blev helt plötsligt.:meh:

Men jag vill ju inte klippa för mycket, då blir det inte tillräckligt med skugga. Älskat att sitta i skuggan och läsa fina sommardagar.

Usch vad svårt det blev helt plötsligt.:meh:
Men vänta med att klippa då, så kan du trimma höjden så du vet vad som blir rätt! Du behöver ju inte klippa nu utan kan göra det i sommar. :up:

Men vänta med att klippa då, så kan du trimma höjden så du vet vad som blir rätt! Du behöver ju inte klippa nu utan kan göra det i sommar. :up:

Kan jag? Jag trodde inte man skulle klippa efter att saven stigit och absolut inte efter att knopparna kommit. Förutom att klippa bort vissna blommor efter blomningen. Det verkade alla ställen jag läst på vara överens om.
Nu är jag ännu mer förvirrad...

Kan jag? Jag trodde inte man skulle klippa efter att saven stigit och absolut inte efter att knopparna kommit. Förutom att klippa bort vissna blommor efter blomningen. Det verkade alla ställen jag läst på vara överens om.
Jag kapade 3/4 av min berså för två år sedan i augusti, klippte ner den mer än hälften i höjd och körde jämns med marken med motorsåg där de inte skulle vara. Det växte som 17 redan första året + det har kommit upp igen där jag mejade ner allt då jag inte grävde upp rötterna. :meh: Var faktiskt osäker på om de skulle överleva motorsågsmasakern och den otroligt torra augusti som var, men de sköt både nya skott och blad från stammarna som var meterhöga pinnar bara när jag var klar.

Syrén är nästan som ogräs, otroligt seglivat! En annan gång hade jag grävt upp med grävmaskin 2 - 3 m höga syrener som låg närmare en månad, visserligen vårvinter, innan jag kom på att testa med att sätta dem där jag fält och grävt upp några askar som stod för nära huset. De överlevde allihopa!

Det finns en annan regel som man kan använda ganska ofta, det som blommar på hösten klipps på våren och tvärtom. Just syren är ju otroligt tåligt och klarar allt. Att klippa i JAS funkar på nästan allt faktiskt, förutom vissa undantag.

Det gäller nog mer ömtåliga buskar än syren. :D

Syren är ljuvligt vackra ogräs. Du kan ta rotstumpar som knappt har några smårötter alls och peta ner. Vattna och de växer.

Det enda som tar effektivt död på syren är nedbetning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka