För sent att börja tävla???

S

SessCa

Jag är nu 18 år och har aldrig någonsin visat mig på en tävlingsbana. det har väl i största dels berott på att jag haft väldigt dåligt självförtroende och inte trott på mig själv! men har alltid velat tävla i hopp och dressyr och kanske även distans. Nu har jag träffat en tjej som är hopptränare och hon peppar mig massor på träningar och så och tycker att jag borde börja med att tävla. Men är jag inte för gammal för att börja?? Eller vad tycker ni?

Varför skulle du var för gammal? Jag är 37 år och var en bit över 25 första gången jag tävlade, tävlar väl inte så mycket nu heller men nångång då och då iallfall. Du kommer definitivt inte vara gammal om du ger dig ut och tävlar.

Lycka till! :D :bump:

Inte då, ingen är för gammal för att börja tävla! :)

Själv är jag 16 i år och om jag tränar tillräckligt mkt
så kanske jag kan försöka lyckas stara en lokalhopp det
här århundradet.. :smirk:

Jag har fått för mig att man inte kan tävla sent eftersom man inte har någon rutin! kanske ska jag träna hela den här sommaren och kanske komma igång till nästa sommar! Av min osäkerhet till tävling har gjort att jag inte tränat eller kan så mycket. Men kanske man kan köpa några böcker att plöja igenom för att lära sig grunderna? :idea:

jag har tävlat en gång.
det var i höstas och en knapp månad innan jag fyllde 22.

en dressyrtävling på ridskolan för lektionsryttare på lektionshästar/ponnyer.

jag var SÅ nervös. :crazy:
men tänka sig att jag kom tvåa bland hästarna och fick med mig en blå rosett hem! :bump:

det var jättekul och jag hade definivit velat fortsätta tävla, men nu ska jag flytta utomlands så vi får se hur det går.

Man blir ALDRIG för gammal för att lära sig, ALDRIG!
Komm i håg det! :bump:

Bara ut på tävlingsbanan, det är inget att vara generad för att man är "nybörjare" inom att tävla. Rutin får man efter ett tag och då känner man sig säkrare, men man ska se till att ha kul när man tävlar.

Tycker din tränare att du ska ut och tävla, så tycker jag det med. Lita på din tränare!

Och Lycka till!

ett till tips är ju att börja på småklubbar och träningstävlingar o sådär. där folk verkligen bara är där för att ha kul och kanske som du- för att skaffa sig lite rutin! :)

Jag känner en tjej som har tävlat tidigare, hon som jag har tränat för. men hon tävlar inte längre så jag har tyvärr ingen jag kan följa med :( man får försöka ta sig ut på dom lokala tävlingarna i sommar och kolla hur det går till. kanske man lär sig något!

Man blir aldrig för gammal!!!! Det är känslan som infinner sig som är viktig! Oavsett om man är 7 eller 77 :p

det är aldrig för sent att börja tävla. det är det som är så underbart med en sport som ridning, alla kan vara med vare sig man är gammal eller ung.

man får försöka ta sig ut på dom lokala tävlingarna i sommar och kolla hur det går till. kanske man lär sig något!

Precis det radet jag tankte ge dej. Om du kanner dej osaker och inte riktigt vet hur saker och ting gar till, sa ar det basta sattet att vara publik pa en tavling. Du kan aven saga till nagon som ser ut att vara erfaren tavlings-besokare, eller en skotare, att det ar din forsta tavling och fraga om du kan fa hanga pa dem under dagen. Kolla hur de skoter pappersarbete (anmalningar, deklarationer, mm), se hur de tar hand om sin hast under dagen, hur de varmer upp och rider fram, och sedan hur det gar till inne pa tavlingsbanan.
Jag lavar att det finns 100-tals manniskor pa en tavlingsplats som skulle alska att ha nagon som hjalper till, bar grejer, fixar framhoppnings hinder osv. Bara att fraga runt.
Lycka till!!

Och inom ett par manader vill vi se dej pa tavlingsbanorna!! Den enda riktiga vagen att verkligeb veta hur det gar till pa en tavling ar att tavla sjalv!

Tack för ditt inlägg! har redan börjat leta efter lokala tävlingsryttare i trakten för att höra om man får följa med på tävlingar och träningar och kolla hur det funkar!

Det jag är mest orolig för är att jag kommer stå ensam på min första tävling utan någon erfaren som kan hjälpa mig! och att jag kommer göra bort mig totalt!! :o

Då kommer jag aldrig våga visa mig i närheten av hästfolk mer i mitt liv! :rofl:

Inte är du för gammal! Jag var nästan 30 innan jag tävlade för första gången! Försök få med dig någon som tävlat förut som stöd första gångerna! Jag tycker inte att det är något att vänta på - ge dig ut bara - det är ju bara så du kan skaffa dig tävlingsrutin! Lycka till!

d e ALDRIG för sent att börja tävla... Jag har känt flera stycken som har börjat tävla när dom e runt 30... d beror på hur man känner själv... om man e redo för att börja tävla... d känner man bäst själv... sen om din tränare tycker att du ska börja tävla e d ju bara bra för då vet du ju att du har kommit en bra bit in i din ridning.... hoppas du börjar snart! :rofl: :bump: :banana:

Äsch! Jag är 37 och funderar på att börja nosa på mina första tävlingar i sommar. Dressyr i första hand (det känns ofarligare :D) och kanske någon lätt hoppning också, beroende på hur hästen känns. För min del har jag som mål att ta oss igenom tävlingen och göra så bra vi kan, inte att komma högt i resultattabellen eller att försöka mäta mig med dem som tävlat sen de var sju - och det enda som behövs då, känns det som, är att jag och hästen är tillräckligt väl förberedda för att klara att vara på en tävlingsplats, och att ta oss igenom det som respektive klass kräver.

Jag har ju tyvärr inte så många kontaker med annat hästfolk. det är jag och några travtränare, och så tjejen som jag ridit för ett par gånger. vist kan jag försöka få tag i någon men det är inte lätt i våran stad!!! jag ska fortsätta träna på kompisaens häst ett tag, men till hösten ska jag köpa en egen tolle efter att jag har flyttat!! kanske finns det mer hästfolk i min nya stad? man kan ju alltid hoppas! :D

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 131
Senast: krek
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V