För sent att betäcka nu?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HillsDouble
  • Startdatum Startdatum
H

HillsDouble

Har ett sto som har fått en spark och nu står på klinik. Vet inte hur lång konvalecensen blir men OM det kommer ta väldigt lång tid för henne att komma igång igen så funderar jag på att betäcka henne.
Hade tänkt att betäcka henne om ca 2 år annars då planen var att vi skulle tävla tillsammans ett tag till.
Men nu blev det så här och om hon nu ändå behöver "vila" länge för att skadan ska läka ordentligt så kanske jag ska "passa på" och betäcka henne.

Nu är det så att jag aldrig har betäckt ngt sto förut.
Det jag undrar är om det är för sent att betäcka nu? Det är ju mitten av juli så det kanske är i senaste laget?

Någon som är bra på avel och kan hjälpa mig?

Mvh Isa

Förra gången jag betäckte var i Augusti å fölet kom den 6 juli!
Det var lite sent men jag har iaf ratat 3-års testena så jag har inget att stressa till iaf!
Så nä det är inte sent!

Det är inte för sent än, finns ju föl som är födda i juli. Sen beror det ju lite på om du bara ska ta ett föl och sen fortsätta rida, eller om du har tänkt att ha henne i avel i flera år, det kan ju va lite trisst att få föl sent varje år... Annars tycker jag att det är ett bra alternativ att sätta henne i avel under konvalicensen, en sparkskada är ju inte ärftligt :)

Lycka till!!

Jag har tänkt att sätta igång henne igen efter ev. föl. Och ja det känns bättre att ta ett föl i stället för att hon "bara" ska vara konvalecent.

Sitter här och väntar på att vet. ska ringa, vet ju fortfarande inte hur pass allvarligt det är *suck*. Ovissheten är jobbig.

Men självklart har jag ju redan börjat titta på ev. hingst.

Mitt sto är av den kraftiga typen trots att det på pappans sida bara är fullblod.
Hon är e. HillsDouble, Magari, Maraton.
Hon är inte heller så stor ca 161 men som sagt väldigt maffig.
Har tänkt mig en ädel, högrest hingst till henne.
Har fallit för Flyinges L´Acteur. Dock är han ju helt oprövad, man vet ju ingenting om vad han ger ännu men jag tkr om typen och hans stamtavla är ju helt ok :-)

Jaja vi får väl se vad som händer med min lilla gumma. Bara hon blir frisk och läker ordentligt så är jag mer än nöjd.

/ Isa

Min häst har oxå blivit skadad och jag är inne på samma spår som dig... Det största problemet är väl eg hur man ska få pengarna att räcka till nu när det har kommit en himlans massa veterinärräkningar oxå.

Är det förstågångsföderskor så brukar väl de oftast föla tidigare än beräknat har jag för mig. Så det kanske inte blir så sent iaf?!...

Mitt sto är dessutom själv född 26/7 så att det går att få dem sent är ju helt klart... Men det är väl kanske ingen höjdare om man hade tänkt satsa på championat och visningar, man får ju som lite mindre tid på sig...

Se till att välja en hingst som har hög dräktighet. Det är ju extra viktigt sent på säsongen när stoägare ofta bara ger stona chans att bli dräktiga på en brunst.
Sen skadar det ju inte heller att försöka deala till sig fördelar, t ex betala språngavgift enbart om hon blir dräktig odyl.

Har pratat med vet. och som det ser ut nu så trodde hon att igångsättningstiden skulle bli runt 2 mån. Jag skulle få veta mer längre fram men mitt sto måste stå kvar med dränage till ons, tors nån gång så efter det skulle jag få mer besked. Men såret läker fint, hon har ingen feber och haltar inte vilket känns positivt.
Så förhoppningsvis är vi ute på hoppbanorna igen till våren :-).

/ Isa

Så då blir det ingen betäckning i år då??

Hur som helst så fick jag för två år sen ett föl den 8 september :o
Det var väl inte tänkt så men när hon var betäckt i augusti så fick hon gå kvar med hingsten som sällskap och jag tyckte mig ana en brunst i oktober men jag tänkte att det måtte vara galet :) Men det var det alltså inte!

Nu när han är på väg att bli två år så kan man aldrig ana att han blev född så sent, han är snart ikapp treåringen i storlek!
Men det ultimata är väl om dom fölar senast slutet av juli tycker jag. Då är det endå lite sommar kvar för fölet!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka