För och nackdelar

skäcken

Trådstartare
med Latexstoppning. Någon som har erfarenhet och kan berätta? Latex är permanent stoppning eller?

Nackdelen med latexpaneler är att det inte går att stoppa om sadeln efter hästen som med ullstoppning. Man måste isf byta HELA stoppningen = dyrt + stor operation på sadeln...

Fördelen är att så länge sadeln passar hästen så behöver man inte stoppa om sadeln, eftersom stoppningen inte sätter sig på samma sätt som ullstoppning.

Lyckas man hålla hästen jämnt musklad under lång tid är det alltså fördel med latexpaneler. Så har jag fattat det iaf... :)

som ovanstående skrev.
Latex stoppad sadel kan man köpa till en häst som är färdigväxt och inte kommer att ändra sig så mycket. Köp det aldrig till en unghäst.
Som min sadelmakare sa. Sadeln formar sig inte efter hästen utan hästen får forma sig efter sadeln.

Fördelen med dom dock är att de håller länge. De behöver ju inte stoppas om eftre några år som en ullstoppad. Man får dessutom längre garanti på de sadlarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 548
Senast: Elise4321
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: tott
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka