För- och nackdelar med qh-selar?

Ragge_

Trådstartare
Undrar om det är någon skillnad säkerhetsmässigt på remselar och qh? Eller om remselen har några andra fördelar jämfört med quickhitchselen?

Sv: För- och nackdelar med qh-selar?

Jag begriper inte så mycket om det men jag har selat och kört med både rem och quick. En fördel med remselen är att det skallrar inte lika mycket om vagnfästen som quicken. Annars tycker jag quicken överväger i fördelar. Den är lätt att sela med och det tar mindre tid dessutom kan man bestämma lite olika lägen för vagnen i quicken. Nu är detta en nybörjares enkla sanning så det finns kanske andra med större erfarenheter som tycker annat.

Sv: För- och nackdelar med qh-selar?

Undrar om det är någon skillnad säkerhetsmässigt på remselar och qh? Eller om remselen har några andra fördelar jämfört med quickhitchselen?

Det var ju en period när qh hade lite dålig ryckte säkerthetsmässigt men nuförtiden är qh minst lika säker som traditionell remsele.

Jag gillade köra lopp med qh eftersom det finns inga skalmspetsar som är i vägen(sticker på halsen) när man kastar runt från spår fem i voltstart på smala banor, säg Solvalla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 539
Senast: Svartkatt
·
Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar