För/nackdelar med öppna/sluta vs skänkelv?

Lona

Trådstartare
Ja, rubriken fick bli lite förkortad. Jag väljer att lägga min fråga här på isisforumet för det är ju ändå lite skillnad på att sitta på en islandshäst eller en häst som bara har grundgångarterna även om tanken bakom är densamma.
Så - en kanske urdum fråga men vad finns det för för- och nackdelar på öppna/sluta gentemot skänkelvikning?
Vilket är lättast/svårast för en normaltränad islandshäst i skritt, trav och tölt? Blir det skillnad på om hästen är tre- fyr- eller femgångare?
Jag BORDE veta det här men gör det uppenbarligen inte:o.

Sv: För/nackdelar med öppna/sluta vs skänkelv?

Brukar rida öppna och sluta i skritt och trav. I skritten som förberedande för tölt. I galoppen är det ju jättebra, men kräver ju att hästen orkar, samma i tölten. Både öppna å sluta är ju samlande. Skänkelvikning kör jag med i början av ett ridpass, inte alltid men det händer, som lösgörande och kolla att hjälperna sitter där de ska va ;).

Rider oftare öppna än sluta och öppna oftare än skänkelvikning. Men det varierar nog från ryttare till ryttare kan jag tro.

Övningarna har ju olika effekter och olika syften.

Skänkelvikning är lösgörande men inte ett dugg samlande.
Öppna är samlande via inner bakben som träder in under kroppen, och lite lösgörande för bogarna.
Sluta är samlande via ytter bakben som träder in under kroppen och inte ett dugg lösgörande.

När jag rider mina hästar, har de svårare att behålla ren travtakt i sluta och skänkelvikning jämfört med öppnan, men det beror säkert på min sits. I skritt och tölt har jag inte märkt att det blir fler taktmissar: jag kan gärna använda korta skänkelvikningar i sicksack för att behålla fyrtakten i tölten. säg tre steg undan för vänster skänkel, väldigt snabbt på ett eller två steg räta upp och ställa om för att skänkelvika undan höger skänkel och så vidare.

Jag tycker att sluta fungerar bäst för att på ett enkelt sätt få upp hästens rygg: man rider i sluta och rätar upp på ytter bak via ytter tygel. Genast kommer ryggen upp (åtminstone på mina pållar).

Kombinerar gärna övningar: öppna som övergår till skrittpiruett (trots att skrittpiruetten är med samma böjning som en sluta fungerar övergången) som övergår till lite rakt fram, göra om övningen så får jag upp ryggen bra på Isa och Barmi. Sedan försöka gå upp i tölt direkt, för att ha kvar ryggen höjd in i töltfattningen.

Risken att man tappar hästen så den blir lång är större i både öppna och skänkelvikning jämfört med sluta, i min erfarenhet.

Öppnan tränar inre bakbenet att bära vikt, slutan skolar det yttre bakbenet. Skänkelvikning är lik öppnan, men med svagare böjning. Inom den akademiska ridkonstens värld är skänkelvikningen inget man jobbar med, de använder enbart öppnan.

Och om jag förstått det rätt är öppnan och skänkelvikningen lösgörande medan slutan är samlande.

Själv tränar jag mycket av alla tre, framförallt i skritt. Min häst tycker öppna är svårare än sluta men hon har hyfsat lätt för skänkelvikning(lite märkligt eftersom det är typ samma som öppnan). Vi kan numera ganska lätt göra sluta i tölt. Målet är givetvis att kunna göra öppna o sluta även ibåde trav och galopp. Skänkelvikning i trav har vi börjat försöka oss på.

Min upplevelse är att skänkelvikning är svårare i trav för en töltsatt häst än en tregångare. Min tregångare gör skänkelvikningar i trav medan de två fyrgångarna snubblar över i tölt då. Däremot har fyrgångarna väldigt lätt att flytta runt rumpan framförallt i sluta -öppnan lite svårare men går. Om det är en skillnad mellan fyr och tregångare eller en skillnad i deras exteriör(de är väldigt olika) vet jag inte.

Delvis kl:
Tack för jättebra förklaringar!

Liknande trådar

Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 237
Senast: UllaBeata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV