För mycket samling i tölten?

L

LoveIsland

Hej!
Min fyrgångsvalack på 13 år har väldigt lätt för samling i tölten. Då menar jag Väldigt lätt för samling. När jag börjar samla honom inför tölten. Som jag då gör genom att driva på honom samtidigt som jag tar lätt i tyglen, brukar han kunna sätta sig nästan helt på bakbenen. Jag menar, han skjuter in hela rumpan in under sig och ibland nästan reser sig smått på bakbenen. Om jag sedan driver upp honom till tölten därifrån långsamt, kan han nästan tölta med den samlingen. Han töltar alltså med nästan all vikt på bakbenen utan protester. Han slappar även av där, går inte emot i handen utan släpper efter i nacken. Från ryggen känns det nästan som om man töltar i en brant uppförsbacke. Man strävar ju efter att hästen ska lägga mycket vikt på bakbenen istället för på framdelen. Men han samlar ju sig enligt mig nästan överdrivet. Då undrar jag om detta kan vara skadligt för hästen i längden, om den antränger tex senor och liknande på ett skadligt sätt.
Han är en fyrgångare med en ganska stark trav. Han blir lätt framtung och ramlar ner i trav med för lite samling och energi. Därför försöker jag samla honom så att han inte blir det.
Tacksam för svar :)

Sv: För mycket samling i tölten?

Mycket intressant fråga, har du testat att maila din fråga till Ia & Denni? De har hemsida med egen frågespalt. Vore kul att veta vad "proffsen" tycker även om det säkert finns duktiga som kan svara här också.

Nej det har jag ännu inte gjort. Men det kan jag göra. Var får man tag på dem? :)

All träning är skadlig om den utförs på fel sätt, att din häst har en egenbärighet ska du ju självklar utnyttja. Men du måste också ha i åtanke att muskler krävs även om hästen har en talang för det, därför ska du tråna din häst på precis samma sätt som man gör men hästar utan mer bärighet. Fast här får man påminna hästen om att flytta tyngden bakåt.

Hästens starkaste del ligger i bakdelen, ändå så fördelar hästen konstigt nog den största vikten på framdelen i fritt tillstånd. Bara huvudet bär ungefär 4 % av hästen totala kroppsvikt, och utgår vi ifrån en islänning som ofta har ett stort huvud och främst pannan så kan man tänka sig att den to m kan väga upp till 5 % av kroppsvikten.

Mitt delen är den största och håller ca 57 % sedan ska vi räkna in även ryttaren på det hela. Bakdelen ungefär 9-10 %.

Det vi vill är att mittdelen förflyttar merparten av sin vikt bakåt, där har hästen de största muskelgrupperna och räknar vi även in bålen så finns mycket muskler där som har en förankring i just bakdelen.

Det är inte skadligt att din häst förflyttar vikten bakåt, ta istället vara på den talangen men som sagt. Bygg muskler, ut tröttade muskler mår inte bra. Överanstränger man så ger det samma problem som för alla hästar.

Grattis, trevligt.....

Var dock mycket rädd om honom... bara för att han har lätt att bära sig betyder inte att han orkar det.. Du måste ta samma tid för träning och utbildning som för en mindre talangfull häst...

Halvblodsaveln har detta problem... de har avlat fram så bra hästar att en del ryttare överarbetar sina hästar dvs de har sönder dem...

Jag var en gång och skulle titta på ett 8-9 årigt halvblodsto... hon hade gått kvalitetstävlan som topp på hopp, men som 8-9 åring (jag kommer inte ihåg kanske ) så hade hon kotledsinflammation som enligt säljaren var utläkt men jag tyckte hon haltade...

Tråkigt var det... jag hade då inte möjligheten eller råd att ha en häst gående och helt läka en kotledsinflammation..

Lycka till...

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 923
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 241
Senast: Hedinn
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka