För mycket protein, vad händer då?

Taefill

Trådstartare
Ja, frågan står i rubriken.
Jag läste i en foderbok häromdagen. Det stod att det behövdes protein för att hästen skulle kunna bygga och behålla muskler (det köper jag) och att för mycket protein kunde vara farligt (det köper jag inte rakt av utan jag vill veta varför). Det var inget mer berättat om saken.
Så därför frågar jag er, stämmer det att för mycket protein är farligt? I så fall, hur mycket ska det vara för att räknas som "för mycket"? Och vad är det som kan hända?

Sv: För mycket protein, vad händer då?

Det som kan hända är att hästen får: (vad jag vet)

*Fång
*Gallor
*Svullna ben
*Protein knölar

Men allt då beroende på hur känslig hästen är för protein och vad för slags proteinfoder du ger den. Hur mycket är för mycket beror så klart på individen.

Jag är inte superhaj på vad för saker som kan hända som är direkt farligt, men mitt sto fick reaktion på så sätt att hon fick gallor, knutor på ryggen, och att hon kissade ovanligt mycekt som också då luktade "protein överdos" som min veterinär kallade det.
Det har en viss lukt och jag håller med honom om att man märker när det är så.

Mer än så vet jag inte tyvärr, förutom att den totala kvoten i foderplanen kan bli rubbad då.

Ska bli intressant att se om nån kunngi här kan förklara, jag skulel också gärna veta!

Det går inte att säja generellt att för mycket protein är farligt, för det beror på varifrån proteinet kommer och i vilka mängder de äter det.
Ett proteinrikt grovfoder kan innehålla mycket mer proteiner än hästen behöver utan att det är det minsta farligt. "vanliga" kraftfoder ger sällan stora proteinöverskott utan att samtidigt ge en väldigt fet häst pga energiöverskott.
Sen finns proteinkoncentraten - t.ex soja, krafft protein och proteinmineral från kvarnbyfoder. Dessa måste man vara mer försiktig med pga att de innehåller lättillgängliga proteiner.
Jag ska inte ge mig in på mekanismerna för jag har inte full koll på vad som händer om man ger för mycket av t.ex soja. Men sök på "baron gruff-sjukan" så får du lite mer kött på benen...

Det som kan hända är att hästen får: (vad jag vet)

*Fång
*Gallor
*Svullna ben
*Protein knölar

Men allt då beroende på hur känslig hästen är för protein och vad för slags proteinfoder du ger den. Hur mycket är för mycket beror så klart på individen.
Fång utlöses INTE av proteiner!
Det är vad man trodde förr, men nu vet man att det är andra orsaker (t.ex kolhydrater)

Okej, där ser man.

Visst kan proteinöverskott vara en bidragande faktor till korsförlamning, eller har jag fel där också? :crazy: ;)

Okej, där ser man.

Visst kan proteinöverskott vara en bidragande faktor till korsförlamning, eller har jag fel där också? :crazy: ;)

Det är väl kolhydrater som är inblandade där också, i princip.

Många hästägare är fullständigt livrädda för proteiner, utan att egentligen veta varför eller hur mycket protein deras hästar egentligen får i sig.

I vårt stall har det genom åren varit mycket svårt att få till ett proteinöverskott, vissa år har det snarare krävts mycket tillskott. Ändå ger man väldigt lite tillskott, bara för att man är rädd för själva tillskotten. Det verkar vara svårt att se till totalfoderstaten, liksom. :confused:

Senast ändrad:

Proteinöverskott från grovfoder är "onödigt", dvs man slänger pengar i sjön.

Proteinöverskott från kraftfoder, särskillt koncentrerat sådant på kort tid, kan ge t.ex. Baron Gruff-sjukan. Dock ska det till stora mängder koncentrat för att de orsakande bakterierna ska växa till sig.

Andra ev. problem har snarare med vilken sorts foder som ges än själva proteinmängden.

Man kanske inte vill ge tillskott för att det är just tillskott, om det nu är en orsak till den här Baron Gruff-sjukan?

Okej. Hösilaget jag tänkte ge till hästarna har lite lågt proteinvärde och jag tänkte lägga till något, antingen lucern eller någon ganska proteinrikt kraftfoder till speciellt tävlingshästen. Då är det alltså lugnt om jag ger lucern, även om det skulle råka bli lite för mycket protein?
Målet är givetvis att det ska bli alldeles lagom, men om det nu inte skulle bli så.

Okej. Hösilaget jag tänkte ge till hästarna har lite lågt proteinvärde och jag tänkte lägga till något, antingen lucern eller någon ganska proteinrikt kraftfoder till speciellt tävlingshästen. Då är det alltså lugnt om jag ger lucern, även om det skulle råka bli lite för mycket protein?
Målet är givetvis att det ska bli alldeles lagom, men om det nu inte skulle bli så.

Lusern är i princip grovfoder så ös på du det är absolut inga problem med överskott därifrån.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30