För mycket protein i kraften?

H

Have to have

Hej,
min häst har som små hårda knölar på varsin sida om ryggraden precis i sadelläget. Han hade det när jag köpte honom med en kommentar från veterinären som gjorde besiktningen "att det troligen är från proteinet i maten, att det blir som finnar av det men att det inte är något att oroa sig över". De kommer och går, från ena dagen till den andra, men de går aldrig bort helt.
Hittills har det inte gått hål eller ens blivit skav i pälsen, han verkar inte ha ont av dem. Men det tyder ju på att något inte är som det ska vara.
Jag ger honom Hippos Bas Cool + hö, kan det vara fodret eller är det sadlarna som kan ge honom detta?
En kompis hade samma sak med sin häst, där vet. gav honom cortisonsprutor på de drabbade ställena och sedan kom det aldrg mer tillbaka.

Har ni någon erfarenhet av detta, vad kan det vara och om det är fodret, har ni några tips? Han kan inte äta havre pga en tandlagning utan det måste vara nedblött kraftfoder.

Sv: För mycket protein i kraften?

Hej

Min häst har också små knölar på båda sidorna precis under sadeln. Min veterinär så att det ända man kunde göra var att skära bort dem, men hon tyckte det var onödigt så länge han inte störs av dem eller har ont. Vet dock en annan ponny som också hade sådana knölar och henne sprutade de med kortison i varje liten knöl, hon blev tvungen att ställas av under den tiden då det blev stora sår. Har din häst problem med dem?

Hur länge har du haft hästen? Har du analys värden på hö? Har du foderstat uträknad? Jag har träffat flera hästar med sådana knölar som du beskriver, en fick det av korn, en annan av hösilage, en tredje av tvätt medlet som vojlockarna tvättades i. Men för mycket protein kan mycket väl vara orsaken

Mig veterligen beror sånna här knölar (som folk tror av "gammal lära" beror på för mycket protein) av någon slags störning i magen.

Du ger ju inget speciellt proteinrikt så har svårt att tro att det skulle vara det för övrigt heller (finns det analys på höet?). Går han på GRÄS? Kanske har det gått för fort med invänjningen i så fall?

Har samma problem med min häst. Två knölar på ryggen. Har haft vet ute flera gånger för kontroller. Har ej proteinrikt foder.
Knölarna (som har många namn: foderknölar, sadelstadsknölar, proteinknölar mm) kan även bero på tilltäppta porer pga tjock päls. Efter inrådan från veterinär har jag en pad som jag gjort hål i för att det inte skall trycka och skava (ungefär som skavsårsplåster). Sedan har jag torkat ut knölarna för att få "innanmätet" att lossna. Nu smörjer jag med mjukgörande salva.
Min vet ville inte spruta kortison om det inte finns besvär. Kortisonsprutan hjälper i vissa fall och i vissa fall inte alls. Det kan även bli infektioner och då är hästen inte ridbar på ett bra tag.
Eftersom den hemmagjorda paden fungerar för mig så avvaktar vi.
Intressant att läsa att fler har samma problem. Har känt mig rätt ensam....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka