För mycket över behovet- slö?

Magnum

Trådstartare
Kan en häst bli slö/trött/seg av att få för mycket mat?

Alltså när de får i sej mycket mer än deras egentliga behov?
Har hört en del hästägare som tycker deras hästar är slöa och matar i ännu mer kraftfoder, men inget händer och hästen kanske tom blir ännu slöare än innan..

Tankar någon?
 
Sv: För mycket över behovet- slö?

Ja, tex för mycket protein kan göra en häst slö. MENAS...rejält överskott än behovet. MEN den största orsaken lär nog vara att hästens temperament är som den är och det går inte att fodra bort.
 
Sv: För mycket över behovet- slö?

Ok,
har en bekanting som har en häst som bör ligga på ett behov i stil med min egen, som äter ett lika bra hö men den får 1 kg mer havre per dag trots att den går på ett bra sommarbete.
Den hästen ÄR egentligen ganska elektrisk(har varit förut..) men tydligen har inte hästen fått mer energi trots att den fått mer och mer havre..
De har beslutat nu att prova att ta bort all havre och se om det gör nån skillnad.
Sen förstår jag att en häst med lugnt temprament inte går att fodra mycket piggare och givetvis spelar hästens motivation till arbete stor roll också..
 
Sv: För mycket över behovet- slö?

Ja, hästen kan bli slöare av för mycket spannmål då det innehåller mycket stärkelse.
 
Sv: För mycket över behovet- slö?

får en häst alldeles för mycket protein så går den mesta energin åt att bryta ner proteinet och då har den ju inte tillräckligt med energi för sitt arbete...ganska logiskt..;)
 
Sv: För mycket över behovet- slö?

Ja, det kan den.
Några faktorer som man måste ta hänsyn till är hästens temperament, ålder, vikt, kön, arbete, ev. olater och nuvarande foderstat. Det kan vara värt att kolla igenom foderstaten efter brist-ämnen som t.ex. B- och E-vitamin för tävlingshästen, eller vit A för den växande hästen o.s.v. Kolla också kalcium/fosfor kvoten då brist på det ena eller andra kan orsaka att hästens energi går åt till kompensation.
Hästens arbete är också superviktigt att tänka över. Nästan alla hästar som jag har kommit i kontakt med har blivit piggare av galoppträning. Ta en dag då och då och försök hitta lite områden som hästen kan få galoppera på och kör gärna lite intervallträning.
Det är alltid värt att prova nya saker med sin häst utan att för den sakens skull tappa fokus på sitt mål.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp