För mycket magnesium?

Sv: För mycket magnesium?

Någon som vet om det kan ge några symptomer, bestående men el liknande?

Urinsten, men det gäller nog bara vid ett långvarigt överbruk av Mg och kanske större risk för hästar som dricker lite....

Har du en foderstat med för mycklet magnesium, och hur lyckades du isåfall med det? Jag har aldrig fått speciellt mycket överskott av magnesium oavsett vilket grovfoder/kraftfoder kombination jag har haft.

Men jag har nog ca 20% mer magnesium än behovet med foderstaten just nu (har nytt mineralfoder som ligger hyfsat högt i magnesium), men det ser jag inte som så mycket?

Har du en foderstat med för mycklet magnesium, och hur lyckades du isåfall med det? Jag har aldrig fått speciellt mycket överskott av magnesium oavsett vilket grovfoder/kraftfoder kombination jag har haft.

Det är inte så svårt att lyckas med;). Vårt hösilage innehåller 0,7 g mg/kg foder. Mitt sto äter 30-40 kg(svårt att uppskatta, fri tillgång på lösdrift). Blir dubbla dosen mg bara genom grovfodret. Sen får hon lusern och kraftfoder också (ger di, svårfödd), så det blir ett rejält överskott.
Ger man mkt grovfoder/fritt är det inte särskilt svårt att få till överskott;)

Det är ganska osannolikt att en häst kan få för mycket magnesium eftersom hästen håller en lämplig nivå genom att balansera upptagningen från tarmen och utsöndringen med urinen.
Plus att det är svårt att överdosera hästen så det blir skadligt, men om man överdoserar fosfor och magnesium kan det innebära en risk för tarm- eller njurstensbildning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
602
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka