För mycket kalcium!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare moalin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 019
Sv: För mycket kalcium!

"Viktsförhållandet mellan kalcium -och fosfor mängd bör ligga omkring 1,5. Över el underskott av det ena mineralet kan medföra svåra skelettskador med återföljande hälta".

"Fråga: Varför är balansen mellan kalcium och fosfor så viktig?
Svar: Kalcium och fosfor står i ett känsligt balansförhållande, vilket påverkar hästens skelettutveckling och allmänna vitalitet. För att den balanserade kvot av kalcium fosfor som tillförs via fodret verkligen skall tas upp på rätt sätt, krävs att grovtarmen fungerar som den skall. Det är således viktigt att grovtarmens mikroorganismer tillförs tillräckligt med växtfibrer."

Källhänvisning
http://www.svenskatinker.se/art_foderstatsberakning.pdf
www.krafft.nu

Jag har samtidigt hört att hästen har en toleransgräns och kan utfodras med 5 ggr mer kalcium en vad det finns behov för innan det ska vara någon fara.

Hej
jag har samma problem så jag puttar tråden lite.
Jag vill oxå veta vad man kan ge för ngt för att balansera upp kvoten.:confused:

Ge mig tips med.
Ursäkta för delvis trådkapning:o

knapplån

Behöver en häst som tränas ganska hårt mer kalcium? Gör den av med kalcium vid ansträngning?

Vad kan hända då? Mestadels kalcium kommer från höet.
Ingenting, så länge fosforbehovet också är täckt.
Man har fodrat på försök med Ca/P-kvoter upp till 5 utan att ha sett några negativa effekter.

Behöver man, om det skulle bli ett överskott med kalcium så balanserar man upp med fosfor. Jag har aldrig hört att man ska ge mer kalcium specifikt om hästen t.ex. tränas hårt, däremot ska man ju ha en välanpassad foderstat och givetvis behöver en häst som tränas/tävlas mer en t.ex. en friditidshäst. Man får helt enkelt räkna ut och anpassa efter varje hästs behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 581
Senast: Cattis_E
·
R
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket... 2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Nota
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka