För mycket energi..

Blomskan

Trådstartare
Fick just svar på analysen av grovfodret.

TS: 64%
MJ 7,3
Smrp 49g
Ca: 2,5g
P: 1,6g
Mg: 1,0g

Hästen väger 600kg är just nu konvalecent.

Provar att exprementera fram och tillbaka med mängden grovfoder. Men hur jag än gör blir det för mycket energi och protein.
Provade även att minska ner på hösilaget och lägga till halm.
På så vis fick jag iaf ner mängden protein.
Är det ok att fodra med halm?

Hur skulle ni fodra utifrån dessa förutsättningar?

Sv: För mycket energi..

Protienöverskottet från grovfoder bryr jag mig inte om, däremot kommer ju energin förmodligen att ge en fet och/eller rastlös häst.

Jag fodrar med halm om jag behöver och hästen äter det, så det ser jag inga problem med. Problemet är väl snarare att du på det sättet inte riktigt kommer åt energinivån, vilket är den jag hade velat justera. Om det nu är en häst som förändras av att ligga över i energibehov.

Jag vet ju inte riktigt hur hon reagerar på för mycket energi.
Har bara ägt henne i ett halvår.

Om jag räknar på 8 kg hösilage och 5 kg halm så ser det ut så här, Behov = 63,6 Tilldelat 86,9 Balans 36,5%
Om jag räknar på 9 kg hö och 4 kg halm blir det i stället Tilldelat = 88,5 och Balans 39%

Hur stor betydelse har denna skillnad?
Går jag ännu lägre med hös. så börjar andra resultat bli dåliga i stället.

MEN!
Provade en ny kombination.
8kg hösilage
3kg halm
Då blev resultatet Tilldelat 75,5% och Balans 18.6%.
Detta ser ju visserligen bättre ut men blir det inte vannsinnigt liten giva..?

På Ts-halt står det att jag har en rimlig grovfodergiva så jag får göra som du säger och prova. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 432
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka