För mycket eller för lite mat???

R

Roy

Jag har en blandning mellan schäfer, flatcoated, newfoundland och kungspudel och har ingen aning om hur mycket mat jag ska ge honom, med tanke på att jag inte vet hur stor han kommer att bli. Jag vet att jag ska titta på hundens hull och att en livlig valp behöver mycket mat. Men nu är det så att jag ger honom 4 dl morgon och kväll och han väger 22 kg och är 6 månader. JAG tycker att han är smal men det kankse han inte är i andras ögon! Och han är ständigt hungrig och själ mat när jag inte är i närheten. Detta är jättesvårt, jag vill ju inte ge honom för mycket mat så han växer för fort! Finns det någon som kan ge mig ett svar på om jag ger rätt eller fel mängd mat? Jag vet att det är svårt när man inte ser hunden framför sig, men hoppas att det räcker med ålder och vikt och att han påminner om en setter på höjden!

Sv: För mycket eller för lite mat???

Vad ger du för mat? Energitätheten i maten spelar också in hur mycket mat hunden bör få. Men helt klart så är det avgörande hur hunden känns i hullet! Inte vad det står på en förpackning eller vad andra gissar :) Men 4+4 dl låter som en normal mängd om det är ett hysfat bra foder du ger. Mina hundar brukar ligga däromkring +/- 1-2 dl/dag och de är ungefär lika stora.

Hundar växer ju i olika perioder, och då behöver de ju mer mat för att inte "stanna upp" i växandet. Jag fodrar med BARF och har en fyrvägsblandis med bland annat flat och schäfer, och hon kan i vissa perioder behöva äta nästan två kilo mat om dagen, och när hon inte växer lika mycket ligger hon på strax under ett kilo per dag! :) Hon väger cirka 30 kilo och är 10 månader.

Jag ger antagligen helt fel foder...!!! Jag köper friskies junior från en vanlig mataffär, men när plånboken skriker så är det inte så lätt... (Har varit sjukskriven i ett år snart!) Fast jag är beredd att dra in på något annat för att ha råd med rätt foder åt min hund så jag är säker på att han mår bra och att han växer som han ska...!!! Har du några råd på billiga men bra hundfoder? Har använt royal canin till min andra hund som blev påkörd för några år sedan, men det måste väl finnas billigare varianter?

doggy har ett energifoder, där får du bra fett och proteininnehåll plus fördelen att det är svenskt, 18 kg för drygt 300kr! Så mycket billigare tror jag inte det kan bli!

Annars så ligger priserna på de mesta bra foder nog runt 500 kr för 15 kg...

Angående fodersorter och priser.....
Jag köpte ett superbilligt foder i början till min hund men sen när jag började räkna på det så upptäckte jag att det i stort sett var lika billigt/dyrt med ett finare foder - oftast behöver hunden inte ha lika mycket mat av det bra fodret som det billigare sorten. Så vi köper nu ett dyrare bättre foder i djuraffären så för oss är det 50kr dyrare / månad med det bra fodret!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem. Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 368
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: vallhund
·
Hästvård Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 682
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 853
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar