För mycket att hoppa 2 och en halv ggr i veckan?

Sv: För mycket att hoppa 2 och en halv ggr i veckan?

Nej men om du läser inlägget efter ditt så förstår du vem jag riktade ordet protest mot.. Valde att lägga ihop svar till båda er två eftersom ni nog ville veta samma sak... Snälla välj inte att missförstå såna enkla saker..:smirk:

*Ja självklart kan jag förklara varför! Jag hade med honom som kurshäst när jag utbildade mig till ridlärare, så enkelt var det! Och då hade vi delat upp hopp och dressyr i 15 v block. *---- Den här meningen var till dig och resten av inlägget var ditt hon som skrev efter (nikki tror jag hon/han hette)...

Nikkis skrev:
Hästar kan hoppa varje dag om det är på din niva (runt 80 cm). - och hur bra tror du hästens ben mår utav det efter några veckor då? 80 cm är "ganska" högt..det är inte längre ett förhöjt galoppsprång utan ett Hopp,vilket sliter på hästens ben (isynnerlighet senorna=som man ska vara RÄDD om) om man hoppar varje dag sånna höjder!:cool:

var på en clinic med Peder Fredricsson och Lisen bratt fredricsson och dom sa att man unte problem kan hoppa ngt språng på läger hinder varje dag (upp till 1 m) skadar inte hästen. O som jag skrev i mitt tidigare inlägg så får min häst ta ngr språng på hinder runt 80 cm nästan varje dag. Har ridit honom så i 1 år och han har aldrig jaft ngt problem med sina ben.

Olympus skrev:
Tycket inte alls det låter mkt eftersom det inte är ngt höga höjer du hoppar. Jag rider min häst i paddocken 6-7 gånger i veckan och den dagen jag inte rider i paddocken blir en kort skrittur. Har nästan alltid framme ett litet hinder när jag rider i paddocken, tycker det är bra att träna lydnad eftersom min häst brukar bli spänd när han ska hoppa, han tycker det är så roligt så han vet inte riktigt vad han ska göra:p så har jag det för att han ska fatta att bara för att det står ett litet hinder i paddocken så ska han fortfarande kunda gå lugnt både mot hindret och efter och även när jag rider runt det m.m. Hindret ligger på ca: 60-80 cm. 1-2 dagar i veckan hopptränar vi på riktigt beroende på om det ät tävling under helgen eller ej.
Vad hände med variation?
Skulle aldrig kunna rida i paddocken varje dag :crazy: Hästen måste få komma ut och ha roligt i skogen också!

kan ju rida varierat i paddocken, dessutom är det verkligen inget skoj o rida i skogen, tycker inte min häst heller eftersom han är extremt nervös ute i skogen, han skrittas ute i skogen en kort tur som framridning nästan varje dag och det duger åt honom.
Men det är så jag rider min häst och det är så han alltid har blivit riden (av dem förra ägarna med)

kan du inte hoppa en gång o ta cavaletti i rida över bommar o så två gånger i veckan? hade jag gjort

Jag skulle nog inte hoppa 2 gånger i veckan med mina hästar. Efter ett tag skulle dom nog tappa glöden och inte tycka det var lika kul längre.
Sedan om det hände nån enstaka vecka att det blev två gånger kanske jag skulle kunna tänka mig att göra, men då skulle den ena gången vara mer gymnastikhoppning.

Låter onekligen lite trist med 7 dgr i veckan i paddocken... Men det kanske inte finns så roliga ridvägar där du bor??

Under min pålles 15 v hoppperiod red jag ut varje dag jag inte hoppade dvs upp till 4 dgr/veckan. Tänk på att din häst behöver träna att gå på olika slags underlag också, variationen är inte bara till för att hästen ska "se" något annat... Men du kanske har möjlighet att rida på olika slags banor också??

Vi har jättefina ridvägar runt vårat stall, har tillgång till både paddock o ridhus plus att min häst skrittas fram/av i skogen och skrittas ut på en lite längre tur en gång i veckan o då burkar vi klättra.

Jag tycker inte alls att det låter för mycket.

Det enda jag reagerade på var din hästs ålder, men så länge hon tycker det är kul och du ligger runt 80 cm så tycker iaf inte jag att det borde vara något problem :)

Min häst är precis likadan (fast hon är 10 år) och jag hanterar det på samma sätt som dig - vi hoppar ordentligt 2 ggr /vecka och sen har vi en dag med mini-hopning (dvs låga hinder där man kan träna extra på t.ex. svängar, öka/länga emellan osv).

Hon är oxå otroligt lydig i dressyren, men som din häst så måste hon få "hoppa av sig" och vara på banan lite oftare, annars blir hon alldeles för på när det väl är hopp-dags.

Jag brukar även avsluta vissa dressyrlektioner med att gå upp och köra 3-4 språng, bara för att avdramatisera hela hinder-grejen och göra det till ett normalt inslag.

Skrittar ut en kort tur men det blir längre än dem turerna som jag skrittar när jag skrittar fram/av. Behöver inte rida långt för o komma till klätterbaken, tar 2 min att rida ditt ungefär.

He he jag säger som en vis vän till mig brukar säga.. *Alla får göra som dom vill*:D

Det blir nog bradä.. Är bara mest avis på alla som rider på sina pållar, har inte sett min på 1½ månad nu.. Red visserligen en annan kus i torsdags men det är inte samma sak...

hehe precis:D Ändrar ju inte min ridning bara för att ngn säger till mig "så skulle jag aldrig rida min häst"

Så länge hästen trivs med det och tycker det är roligt är det ok

Olympus skrev:
Tycket inte alls det låter mkt eftersom det inte är ngt höga höjer du hoppar. Jag rider min häst i paddocken 6-7 gånger i veckan och den dagen jag inte rider i paddocken blir en kort skrittur. Har nästan alltid framme ett litet hinder när jag rider i paddocken, tycker det är bra att träna lydnad eftersom min häst brukar bli spänd när han ska hoppa, han tycker det är så roligt så han vet inte riktigt vad han ska göra:p så har jag det för att han ska fatta att bara för att det står ett litet hinder i paddocken så ska han fortfarande kunda gå lugnt både mot hindret och efter och även när jag rider runt det m.m. Hindret ligger på ca: 60-80 cm. 1-2 dagar i veckan hopptränar vi på riktigt beroende på om det ät tävling under helgen eller ej.

har din vecka 8 dagar?

Kan du inte ha cavaletti, markbommar två dagar och hoppa en? Det känns rimligare för en 17årig häst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka