För mycket att hoppa 2 och en halv ggr i veckan?

diabla

Trådstartare
Riktig hoppning 2 gånger, men bara små hinder för jag har inte kommit så långt, max 80 cm, kanske 2-3 hinder och rider i en timma, och sen en gång i veckan markarbete med bommar. är det för mycket?

Hästen är 17 år och fullt frisk bra kondition.

Hon blir helt hetsig om jag bara hoppar en gång i veckan, då går det nästan inte att få stoppp på henne som hon sprigner, hon tycker det är så kul och bygger upp så mycket spänning så hon blir en kanonkula osm bara exploderar efter hindrena! lite jobbigt för mig som är nybörjare i hoppning och gillar att ta det lite lungnare.

Men om jag har hoppat två dagar före jag ska hoppa, så blir hon lungnare och itne lika hetsig, men hon tycker fortfarande att det är kul.

Är det för mtycket att hoppa 2 gånger i vekcan och marbarbete med bommar en gång i veckan?

De andra dagarna rider jag dressyr alt rider ut i skogen och en dags vila i veckan.

Passen är i ca 45-60 minuter därav minst 20 minuter skritt.

Vad tycker ni?

Sv: För mycket att hoppa 2 och en halv ggr i veckan?

låter ganska lagom, man måste känna själv vad hästen klarar av.

tycker två ggr i veckan är mycket för en inte lika gammal häst. 17 är visserligen inte jättegammalt men det är ju början. En och en halv gång i veckan skulle jag hoppa max.
Om hon rusar och drar är det dressyr du behöver rida, inte hoppning.

lycka till

Kardinal skrev:
tycker två ggr i veckan är mycket för en inte lika gammal häst. 17 är visserligen inte jättegammalt men det är ju början. En och en halv gång i veckan skulle jag hoppa max.
Om hon rusar och drar är det dressyr du behöver rida, inte hoppning.

lycka till

Jag förstår hur du menar, med att jag behöver dressyren, men prblemet är ju att hon gör så här endast i hoppningen, så det blir ju svårt att träna på det i dressyren när hon går som en pärla, det är ju i hoppningen som problemet visar sig, och när jag hoppar som jag kan träna och öva på att kontrollera henne. förstår du hur jag menar?

kanske ska tillägga att hon har blivit tusen gånger bättre än när jag fick henne och när vi började, och vi tar lektioner minst en gång i månaden och verkligen försöker jobba på detta och komma vidare!

Men okej, ni tycker att det är lite mycket. Jag ville ju ha er åsikte och nu fick jag den.

Men om man säger så här da:

Mararbete en dag, med cavaletti

Lite mer markarbete en dag, med cavaletti och kanske fasta sån där upphöjda cavaletti bommar.

och sen hoppning en dag, med max 80 cm hinder.

Jag tar väl hand om henens ben efter ridningen, jag stretchar, masserar in liniment och lindar vid en extra kraft ansträngning.

så länge inte hästen tycker det är tråkigt, den blir stel eller får ont i t.ex. knäna efter hoppning så tycker jag det låter ganska okej. Eftersom du skrev att hon va 17 men ändå väldigt frisk och hade bra motion så tycker jag inte det låter alltför farligt. Man kanske inte kan ta hoppningspass t.ex. två dagar i rad utan att försöka sprida ut det så mycket som möjligt, och likadant med markarbetet.
Sålänge hästen tycker det är roligt och inte blir dåligt på något sätt så tycker jag du kan köra på... men kanske köra in din planering lite succesivt?
Lycka till

I vintras så hoppade jag 3 ggr/veckan med min häst som är 14 år. Då red vi ett tufft markarbetespass på måndagen så han blev riktigt svettig, avslutade med att hoppa enstaka språng upp till 1.20, På tisdagen hoppade vi ungefär likadant men mer banhoppningsinspirerat, alltså fler språng på runt 1.20, och på torsdagar så hoppade vi banhoppning på 1.20-1.30. I bland så tävlade vi på helgen också men då så hoppade vi över ett pass veckan efter.

Han gjorde detta i ca 15 veckor och mot slutet så märktes det att han var trött på det, han gjorde omotiverade stopp, slutade rätta sig om han rev osv.

Det var ju i för sig mycket hårdare än vad du verkar göra med din häst så jag tror inte det verkar vara några problem för dig.

Hästar kan hoppa varje dag om det är på din niva (runt 80 cm).

Silverkatten skrev:
I vintras så hoppade jag 3 ggr/veckan med min häst som är 14 år. Då red vi ett tufft markarbetespass på måndagen så han blev riktigt svettig, avslutade med att hoppa enstaka språng upp till 1.20, På tisdagen hoppade vi ungefär likadant men mer banhoppningsinspirerat, alltså fler språng på runt 1.20, och på torsdagar så hoppade vi banhoppning på 1.20-1.30. I bland så tävlade vi på helgen också men då så hoppade vi över ett pass veckan efter.

Han gjorde detta i ca 15 veckor och mot slutet så märktes det att han var trött på det, han gjorde omotiverade stopp, slutade rätta sig om han rev osv.

Det var ju i för sig mycket hårdare än vad du verkar göra med din häst så jag tror inte det verkar vara några problem för dig.

Hästar kan hoppa varje dag om det är på din niva (runt 80 cm).
Får jag fråga varför??

Han gjorde detta i ca 15 veckor och mot slutet så märktes det att han var trött på det, han gjorde omotiverade stopp, slutade rätta sig om han rev osv. Jag förstår han fullkomligt! fattar bara inte hur han stog ut i hela 15 v med sådan ridning,skulle ha protesterat bra tidigare om jag vore din häst..å inte "bara" genom att stanna,utan SLÄNGA av dig från min ryggg,tvinga dig springa ca 15 varv i relativt högt tempo runt en fotbollsplan,sedan tvinga dig att hoppa några häckar efter det....

Hästar kan hoppa varje dag om det är på din niva (runt 80 cm). - och hur bra tror du hästens ben mår utav det efter några veckor då? 80 cm är "ganska" högt..det är inte längre ett förhöjt galoppsprång utan ett Hopp,vilket sliter på hästens ben (isynnerlighet senorna=som man ska vara RÄDD om) om man hoppar varje dag sånna höjder!:cool:

Oj vilka protester :rofl:
Ja självklart kan jag förklara varför! Jag hade med honom som kurshäst när jag utbildade mig till ridlärare, så enkelt var det! Och då hade vi delat upp hopp och dressyr i 15 v block.

Kan för övrigt säga att han hade en rörelsestörning FÖRE jul och EFTER 15 v kursen så var han OHALT vid veterinärundersökningen. Min veterinär sade att det var jäkligt bra av mig att inte ställa av honom och börja behandla för den rörelsestörningen utan fortsätta rida och bygga upp honom, vilket gjorde honom stark och stabil.

Hinder som är upp till 80 cm är inte mer ansträngande för en häst än ett vanligt galoppsprång och om hästen inte utsätts för ansträngningar så kan den inte heller bli starkare.

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kände jag av att min häst blev trött och omotiverad i slutet, MEN han hoppade 1000 grr bättre än vad han gjorde innan jul tack vare all träning. För övrigt så går skolhästarna inte bara 15 veckor hoppning utan större delen av året förutom på sommaren och under juluppehållet.

*knapplån* Undrar hur många gånger i veckan malin baryard hoppar med en häst? *undring*

Jag skulle tippa på att de hoppar (på "riktigt") En gång i veckan men att de markarbetas över småhinder och bommar upp till 3 ggr/veckan. Har aldrig varit hos henne men hos andra "stora" ryttare som arbetar sina hästar på det sättet.

ahaa... tänkte det nästan, för eftersom dom är så "uppe" i nivån så borde dom väl pyssla med sånt ganska mycket.

Hm jaa.. Men alltså för att få en bra häst så måste du ju träna den.. Det gäller inte bara "stora" ryttares hästar utan alla som vill bli bra..

ja precis. träning , träning träning. Inte även när det gäller hästar utan allt:)

Nu hoppar du ju inga höjder så jag tror inte det är någon risk för att de skulle bli för mycket. Men om du rider en hoppträning i veckan och tränar med bommar (cavaletti, galoppbommar, småhinder osv.) flera gånger i veckan kan du kombinera dressyr med bomövningar. Träna lydnaden i samband med bommar så att hästen inte drar iväg varken då eller senare när du ska hoppa.

KL

"Ridning över bommar och cavalettibockar/småhinder som är max 80 cm bör ske flera gånger i veckan." ur " Hopplära Strömsholmsmetoden".

..en gång i vecka kör jag..unghästar kanske 2 gånger på väldigt små hinder för att få in rutinen på att hoppa, i övrigt kan man arbeta med bommar och kavaletti hinder..är hästen för pigg på hinder behövs mer markarbete med tex kavaletti/bom övningar för att få kontroll..finns massor av bra övningar till detta....
mycket hoppning kan tränas utan högre hinder än 30-40 cm..det sliter bara onödigt att hoppa för mycket på stora hinder..

Själva hindret är i sig inte ett problem..det är vägen mellan hindrena som räknas..

Protester?
Jag ställde en enkel fråga, skulle väl knappast kalla det protest..

Okej, tack för era svar. Jag får testa så här några veckor och sehur hon tar det!

Tycket inte alls det låter mkt eftersom det inte är ngt höga höjer du hoppar. Jag rider min häst i paddocken 6-7 gånger i veckan och den dagen jag inte rider i paddocken blir en kort skrittur. Har nästan alltid framme ett litet hinder när jag rider i paddocken, tycker det är bra att träna lydnad eftersom min häst brukar bli spänd när han ska hoppa, han tycker det är så roligt så han vet inte riktigt vad han ska göra:p så har jag det för att han ska fatta att bara för att det står ett litet hinder i paddocken så ska han fortfarande kunda gå lugnt både mot hindret och efter och även när jag rider runt det m.m. Hindret ligger på ca: 60-80 cm. 1-2 dagar i veckan hopptränar vi på riktigt beroende på om det ät tävling under helgen eller ej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 096
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka