För mkt kraftfoder?

T

TheKat

Min medryttarhäst rids och körs väldigt sällan, nån gång i månaden, ibland oftare. Han blir väldigt pigg och stark när han stått en längre tid så jag har svårt att hålla in honom i trav och galopp. Resten av tiden står han ute i hagen och strosar runt.
Jag börjar fundera på om han får för mkt kraftfoder när han ändå inte rids så pass ofta.

Han får 5 dl korn, 3 dl havre, 3 dl vetekli på morgonen och kvällen. På kvällen får han även 1 liter betfor och 4 ml b-vitamin.
Det är en varmblodsvalack kring 150 cm i manken, vet dock inte hur mkt han väger. Han är 17 år.

Är det för mycket eller bara helt normalt?

Sv: För mkt kraftfoder?

Det är väl inga extrema mängder. Tror det är ganska normal foderstat. Frågan är om allt behövs. Är hästen i fint hull och är ok musklad (med tanke på det lilla arbete den gör) så är det antagligen lagom även om det kanske funkar lika bra med bara grovfoder eller annan foderstat.
Både korn, havre, vetekli och betfor väger lite så det är inga mängder hästen får. Det jag kan tycka är att det är onödigt med många olika fodermedel som ändå är i så små mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka