För många vilodagar på raken?

Sv: För många vilodagar på raken?

Det blir nog bra.
Det viktiga är lågt på socker och korta kolhydrater samt blodcirkulation i musklerna.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Ja det är mycket viktigt med blodcirkulationen efter ansträngning.
Men korsförlamning kommer av att hästen lagrar socker i musklerna när den inte rör på sig.
Så om man motionerar bort det sockret dagen före arbete så har man ju gjort vad man kan för att förebygga.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Han körde lite egen motionering i hagen på måndagen. Supersnygga Stoet i hagen brevid passade på att börja brunsta och friade glatt till herrarna i hagarna runt om. Det var mycket piaff, passage, levad, bockningar, spansk skritt och allmänt spring i hagarna den dagen. Jag tillbringade den kvällen med att dra extra trådar mot den hagen för att säkra att min kille inte kryper igenom i jakten på kärleken. :grin:

Det ordentliga dressyrpasset på söndagen fokuserade dessutom på avspänning, mjukhet och lyhördhet, så han var inte svettig och knappt andfådd. Jag travar alltd av ordentligt och skrittade länge avsuttet efter det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För många vilodagar på raken?

En kvalificerad gissning från min sida är att han då fått all blodgenomströmning som han behövde den dagen.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Tack för en bra förklaring. Att veta hur det fungerar gör det ju lättare att förebygga. :bow:
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Håller med!

Men det hänger ju alla gånger på vad hästarna äter också i samband med vilande.

Själv borde jag ha rätt bra förebyggande förutsättningar gällande korsförlamning, med lösdrift dygnet om med fritt hösilage som inte gör dem feta och bara en minigiva kraftfoder vid intag. De rör sig en del frivilligt dagligen. Är noga med upp o nedvarvning och skritt dagen efter tuffare pass. Men vila 2-3 dagar på raken förekommer då o då utan problem.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Tvärtom. Arbete efter vila är faran.
---
Det är fortfarande vanligt att sjukdomen drabbar hästar som tränas efter att de vilat någon eller några dagar, utan att man dragit ner på kraftfodret.
---

Vid korsförlamning uppstår muskelskador, framförallt i bakbensmuskulaturen. Omfattningen av skadorna går att mäta genom blodprov. Enzymerna ASAT och CK finns normalt i muskelcellerna. Vid korsförlamning går cellerna sönder, ASAT och CK läcker ut i blodbanorna och ett blodprov kommer att visa förhöjda värden. Ju kraftigare korsförlamningen är, desto högre värden kan man mäta upp. Muskelcellerna innehåller också myoglobin, ett ämne som tar upp syre från blodet och som också ger musklerna dess röda färg. Det är myoglobinet från de skadade muskelcellerna som gör att urinen ibland färgas mörkröd vid korsförlamning.
---

http://www.agria.se/hast/artikel/allt-om-korsforlamning-hos-hast
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Skrittarbete är grovt underskattat!

Exakt, min 29-åriga dam, som varit i stort sett hagpensionär senaste två åren, bör på veterinär och equiterapeuts inrådan, skrittas minst 4 km/dag för att hålla igång leder och den muskulatur som finns, även om hon går i hagen hela dagarna.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Ja det är ju då som skadorna uppkommer.
Därav att jag rekommenderar motion dagen före ansträngning.

Det var en bra länk med många goda råd hur man undviker korsförlamning.

Här är en länk från samma källa som beskriver det där med upplagringen av glykogener och vad som händer i musklerna vid korsförlamning.
http://www.agria.se/hast/artikel/korsforlamning-hos-hast
 
Senast ändrad:
Sv: För många vilodagar på raken?

Fortsättning:
Det gäller alltså att få bort glykogenet långsamt så att inte det blir så stor mängd mjölksyra att det fräter på musklerna.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Uppdaterar planen med att lägga på ett varmare utetäcke imorgon och på fredag. :)
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Ja det var jättebra råd i den länken.
Och så måste man tänka på att inte fylla på med mera glykogen än man gör av med.
Och att tömma långsamt och försiktigt om man råkat fylla på för mycket.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Tre dagar är ju ingenting skulle jag säga. I synnerhet inte när de skrittar ordentligt tredje dagen. När jag jobbade i travstall var det vanliga att hästen gjorde sista jobbet tre dagar innan start med bara vila/skritt innan loppet. De hästarna gick in rätt bra med pengar, hade aldrig tillstymmelse till korsförlamning och gick på abnorma mängder havre. Inte sagt att det var rätt sätt, men hästarna fungerade uppenbarligen med upplägget.
 
Sv: För många vilodagar på raken?

kl

Tror det i allra högsta grad beror på vad hästarna gör de vilande dagarna.
Och hur sockerrikt foder de får antar jag?
Om de skrittas eller bara står och STÅR stilla i box eller liten hage mellan träningar.
Rör hästarna på sig normalt under flera timmar i hage eller/och om man skrittar en timme borde vara nog för de allra flesta.. Jag har knappt stött på någon korsförlamningshäst alls under hela mitt liv, upplever inte det som något stort problem alls. Har mycket travfolk runt knutarna men hör inte att det är något de funderar över direkt. Det är snabbjobb, intervaller och mycket tuffare träning än de allra flesta hobbyhästar upplever och däremellan så vilar eller skrittar de bara.

Många hobbyryttare rider var o varannan dag lite hur som utan ändrade givor och utan problem.
En hoppträning kan jag dessutom uppleva som mindre tufft än en dressyrträning, men det beror ju på upplägg. I en grupp med hoppning blir det ofta pauser, på en 30-45 min privatlektion med dressyr håller man igång hela passet med någon kortare skrittpaus..

Anser att det jobb som den vanliga hobbyhästen utför inte alls är i paritet med galopp, trav, fälttävlans och arbetshästen som jobbas i skogen tex. Där bör risken vara betydligt högre iom högre givor med kraftfoder etc.

Men jag läser gärna på i ämnet då det är intressant!
 
Sv: För många vilodagar på raken?

Sådär, nu är pållen skrittad (och lite travad) i 1½ h ute, med varmaste ylleridtäcket.
Vi blev jagade av en plogbil och en timmerbil, så vi tog ett litet sprattelpass också. :grin:
 

Liknande trådar

Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår frågade jag hästägaren hur kommande vecka skulle se ut för henne. Svaret var att hon skulle rida idag måndag, men att hon sen...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: Magiana
·
Ridning Jag har en 12-årig D-ponny som reds varannan dag, ganska lätt, när han kom till mig i början av januari. Jag red i början 4 dagar i...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 823
Senast: Speedway
·
Ridning Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan...
Svar
10
· Visningar
2 320
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp