Sv: För många vilodagar på raken?
kl
Tror det i allra högsta grad beror på vad hästarna gör de vilande dagarna.
Och hur sockerrikt foder de får antar jag?
Om de skrittas eller bara står och STÅR stilla i box eller liten hage mellan träningar.
Rör hästarna på sig normalt under flera timmar i hage eller/och om man skrittar en timme borde vara nog för de allra flesta.. Jag har knappt stött på någon korsförlamningshäst alls under hela mitt liv, upplever inte det som något stort problem alls. Har mycket travfolk runt knutarna men hör inte att det är något de funderar över direkt. Det är snabbjobb, intervaller och mycket tuffare träning än de allra flesta hobbyhästar upplever och däremellan så vilar eller skrittar de bara.
Många hobbyryttare rider var o varannan dag lite hur som utan ändrade givor och utan problem.
En hoppträning kan jag dessutom uppleva som mindre tufft än en dressyrträning, men det beror ju på upplägg. I en grupp med hoppning blir det ofta pauser, på en 30-45 min privatlektion med dressyr håller man igång hela passet med någon kortare skrittpaus..
Anser att det jobb som den vanliga hobbyhästen utför inte alls är i paritet med galopp, trav, fälttävlans och arbetshästen som jobbas i skogen tex. Där bör risken vara betydligt högre iom högre givor med kraftfoder etc.
Men jag läser gärna på i ämnet då det är intressant!